Charterskuta Johanna, opprinnelig ei hardangerjakt bygd på Tustna og sjøsatt i 1892, vil ikke tusle rundt på Oslofjorden lenger. Skuta gikk på grunn ved Nesodden i en mye omtalt hendelse i juli i fjor, men skadene er så store at den 125 år gamla skuta egentlig skulle kondemneres.Eierene, Norway Yacht Charter, lovte raskt etter ulykken i fjor at skuta skulle repareres og komme i drift igjen, kanskje allerede denne sommeren, men ting har ikke gått som planlagt. Årsaken til det er at reparasjonskostandene for å få skuta på, bokstavelig talt rett kjøl, og tilbake i god stand, ville komme på flere millioner kroner, selv etter forsikringsselskapets oppgjør.
– Det var større skader enn det vi hadde forestilt oss. Skrogskadene var som forventet. men skadene ved at en båt går under vann er så totale at forsikringsselskapet betrakter henne som totalskadd og ferdig for kondemnering, sier markedssjef i NYC og deleier i skuta, Kristian Qvigstad.
Firmaet hans har flere andre gamle skuter i charter- og sightseeingtrafikk, og driver også båtene til Oslo Båtservice og fergene til Bygdøy. Og Qvigstad, som er en ildsjel som interesserer seg for gamle skuter og reddet Johanna fra kondemnering da han kjøpte den på begynnelsen av 90-tallet, sier at NYC rett og slett ikke kan ta sjansen på en slik investering.
– Vi har sju andre båter i selskapet som vi også må tenke på, noe som gjør at vi ikke kan ta denne risikoen, sier Qvigstad.
Johanna ble anskaffet i 1992 og er opprinnelig ei hardangerjakt som ble bygget på Tustna i Møre og Romsdal og som holdt til i Nord-Norge der hun fraktet salt nordover og saltet fisk sørover. Skuta fikk samme navn som kona til byggherre og reder Gjermund Øvrevik.
Håpet er likevel ikke ute for skuta. I siste liten ble det nemlig opprettet kontakt med familien som solgte skuta til Qvigstad i 1992. De var bare de tredje eierne av skipet siden 1892 og har nå blitt enige om å overta Johanna, frakte den nordover og gjennomføre reparasjon og restaurering på privat initiativ.
– Familien Torhus i Molde har forbarmet seg over henne og ønsker å benytte skuta til sightseeing, hvalsafari, nordlyssafari og som restaurantskip i Tromsø. Vi er kjempeglad for det og har gjort det vi kan for å hjelpe dem, sier Qvigstad.
Fred Erik Torhus bekrefter at familien nå har overtatt ansvaret for den gamle skøyta. Det er stiftet et eget selskap, SS Johanna AS, som skal finansiere reparasjonen og istandsettelsen av den gamle damen, og drifte skipet videre. Håpet er å gjøre den klar til neste år.
– Vi skal frakte den fra Oslo til Fredrikstad og sette den i stand der. Den flyter nå, men det er mye som må gjøres. Vi skal blant annet sette inn ny motor, aksling og propell. Alt det tekniske om bord må vel også skiftes ut, sier Torhus.
Deretter er planen at Johanna går for egen maskin opp til Tromsø i november.
– Det er stor interesse for båten i Tromsø, de har ikke noe lignende i byen, sier Torhus. Selv er han tidligere sjømann med erfaring fra både utenriksfart og Skibladner, og en forkjærlighet for eldre skip.
– Når vi er innom Oslo bruker vi alltid å ta en titt på Johanna, og vi syntes ikke hun var moden for skroting, sier han.
Så vi gamle skøyteentusiaster kan puste lettet ut, skuta overlever etter alt å dømme. Selv om Oslofjorden blir en attraksjon mindre. Det kanskje ikke noe mange tenker over, men flertallet av de skipene som frekventerer fjorden med turister og selskap om bord, er faktisk gamle veteranbåter som ville ha gått en trist skjebne i møte hvis de ikke hadde blitt satt i stand og brukt til slik trafikk.
Det er ikke bestandig at foreninger, kystlag og ideelle organisasjoner har evner eller økonomi til å gjøre dette, så at privatpersoner er villige til å ta risken og holde skutene i stand gir en berikelse for det maritime livet.
Som en kuriositet kan nevnes at motoren i Johanna, en tresylindret dansk Callesen fra 50-tallet, er berget og nå befinner seg på fartøyvernsenteret på Isegran i Fredrikstad. Som nærmeste nabo får motoren søsterskipet til Johanna, Urda, som ble bygget i 1882 og gikk i sildefiske helt fram til 2001. Også denne skuta ble reddet fra kondemnering i sin tid av NYC.
Ved det samme anlegget i Fredrikstad ligger også det som ansees som en av verdens eldste skip, som man for få år siden oppdaget var 100 år eldre enn det man først hadde antatt. Det gamle frakteskipet Jelsa er Norges eldste flytende fartøy, og prøver av treverket daterer skipet helt tilbake til 1756!
Tidligere blogginnlegg om Johanna:
Dette innlegget er en utvidet versjon (med rettelser og alt jeg ikke fikk plass til i den opprinnelige saken) fra en sak jeg skrev for NTB før helga. Gjengitt med tillatelse.