Jeg er en utdøende rase

Denne uka ble resultatene fra Båtlivsundersøkelsen lagt fram under Fritidsbåtkonferansen i Haugesund. Foruten at undersøkelsen viser at vi nå har over 1 million fritidsbåter i Norge, viser den også nok en nedgang i antall båter av den typen jeg har.

Båtlivsundersøkelsen 2023 ble gjennomført i fjor og er den første siden 2018. Det er vel ikke utenkelig at en av årsakene til at antall båter har økt også skyldes to båtsesonger med pandemi og økt interesse for å feriere i Norge.

Det er Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) som sammen med flere andre båtorganisasjoner står bak undersøkelsen.

I 2018 var det totale antall fritidsbåter i Norge 948.000. Fire år senere har antallet økt til 1.067.200 båter. Tallet inkluderer både kano, kajakk og vannscootere. Samlet sett er det 617. 000 norske husstander som eier fritidsbåt.

Fra 2018 til 2022 har antall motorbåter uten overnattingsmulighet økt fra 402.000 til 451.849, mens antall båter med overnattingsmulighet – altså en slik som jeg har – har falt fra 161.000 i 2018 til 135.292 i fjor. Også fra 2012 til 2018 falt antall motorbåter med overnattingsmulighet, så det er ingen ny trend.

God sovekomfort i Tresfjorden!

Dermed kan man vel si at den båttypen jeg har og den type båtbruker jeg er, er utdøende! Det er noe som overrasker meg. Det er jo nettopp dette med å kunne legge til hvor du måtte ønske og overnatte i båten som gjør båtlivet så forlokkende og så mangfoldig og fullt av opplevelser. Og inngangsprisen til en båt med overnattingsmuligheter er heller ikke stor hvis du ikke er opptatt av å ha det aller nyeste hele tiden.

Båter man kan overnatte i og har god plass i blir gjerne kalt for “hytte på sjøen”. Og da tenker ikke jeg nødvendigvis på luksushytter i høyfjellet, men mer på hytta som tante og onkel hadde på Bjørnfjell på 70-tallet. Der var det vedfyring, utedo og parafinlamper som gjaldt. Vår egen hytte hadde strøm, men fortsatt utedo!

Da er faktisk Tresfjorden mer avansert med både varme, strøm til duppedittene, kaldt og varmt vann og elektrisk toalett! Selv om den for mange nok er for liten til å kanskje kalles hytte… 

Er man ikke opptatt av fart for enhver pris heller, så er drivstofføkonomien god, til tross for galopperende drivstoffpriser!

Jeg begynte jo med overnatting allerede i snekka jeg kjøpte første gang og hadde utrolig mange fine opplevelser selv om sovekomforten ikke var helt på topp. Det løste jeg med å handle inn en ekstra madrass. I Tresfjorden har sovekomforten aldri vært et tema!

Ny madrass på plass! Skal snart tas i bruk!

Jeg gruer meg til den dagen jeg begynner å bli såpass skrøpelig at jeg må skalere ned og går over til en dagsturbåt – håper den tiden aldri kommer!

Men som sagt, vi blir altså stadig færre båtfolk som har overnattingsmulighet om bord. Unntaket er seilbåter, der antallet båter øker både uten og med overnattingsmulighet.

Undersøkelsen viser også at den norske fritidsbåtparken har en estimert verdi på 83 milliarder kroner og at vi årlig bruker 7,5 milliarder kroner på fritidsbåt. Verdi på gjennomsnittsbåten er 161.000 kroner, og i gjennomsnitt (for de som har båt med overnattingsmulighet) overnatter man 10 ganger i løpet av hovedsesongen. Mitt gjennomsnitt de siste fire årene er 82,75 overnattinger… 😀

Andre tall fra undersøkelsen er at hele 81,5 prosent av fritidsbåtene i Norge ble benyttet forrige sesong, og da i gjennomsnitt 27 dager hver. Rundt 30 prosent av bruksdagene fant sted i juli. Det skyldes jo ikke minst at det er fellesferie da. Dette står også i kontrast til mitt bruksmønster ettersom jeg helst unngår å dra ut på båtferie i juli. Og i fjor, som var et dårlig år for meg, hadde jeg 36 turer/dager på tur… Mitt gjennomsnitt de siste fire årene er 73,5 turdager…

Ikke overraskende, sett ut fra antall båter, så er dags- og ettermiddagsturer den aller vanligste bruksformen. Hele 70 prosent oppgir at dette er det de vanligvis benytter fritidsbåten til. Seks av ti oppgir dessuten at båten benyttes til fisketurer.

Helgeturer med overnatting er relativt vanlig, da en av seks oppgir slik bruk, mens bare en av ti benytter båten til ferieturer. Jeg behøver vel ikke si at jeg tilhører den siste delen…

Du kan se hele undersøkelsen her.

Related Images: