Apper i båten – del 2

IMG_1448Lørdag skrev jeg en liten sak om de forskjellige appene som jeg har lastet ned og benytter i forbindelse med min nye karriere som snekkeskipper.

I dagens innlegg vil jeg skrive litt om de appene jeg bruker mest, og da mest mens jeg er i farten med båten.

IMG_1752[1]NaVida
Dette er den overlegent mest brukte appen, og jeg bruker den stort sett på iPaden. Jeg har nemlig oppdaget at iPhonen er mer var for dårlig dekning og forbindelse, og faller oftere utenfor dekningsområdene, mens iPaden min ser ut til å ha større rekkevidde. Dette er rett og slett et elektronisk sjøkart som også benytter seg av iPhonen/iPadens innebygde GPS. Du kan velge hvilke kart du vil se i innstillingene, og sjøkartene er detaljerte og fine. Med GPSen kan du se hvor du befinner deg til enhver tid (med litt forbehold, posisjoneringen er ikke 100% korrekt, og avhengig av 3G-dekningen), men i forhold til spesielt dybder, så synes jeg denne er veldig fin å ha. Det er enkelt å zoome inn og ut med fingrene, og det r bare å trykke på et ikon for at den straks finner hvor du er akkurat nå. Det er klart at denne ikke erstatter en fullverdig kartplotter, men så lenge jeg ikke har en slik og i tillegg stort sett har beveget meg i kystnære farvann, så har jeg ikke hatt store problemer med denne. Unntaket er en gang da iPaden sloknet, og jeg måtte bruke iPhone-versjonen. Da fikk jeg problemer med dekningen, slik at GPS-en ikke fungerte. Det eneste jeg kan nevne som et stort minus er at den ikke følger båten ut av kartet, slik at jeg manuelt må flytte kartbildet slik at det viser stedet hvor jeg er. Bortsett fra dette er NaVida en app jeg anbefaler på det aller sterkeste!
Har på: iPhone/iPad

IMG_1751Yacht Weather
Denne appen er en liten genistrek. Finnes også i betalversjon, men jeg har bare testet gratisversjonen så langt. I tillegg til å gi deg en vanlig værmelding viser denne appen veldig tydelig hvilken retning vinden kommer fra, styrken,s amt styrken i vindkastene. Den spår også risikoen for storm, hvor stor risikoen for nedbør er, og fuktigheten i luften. På noen steder (ikke alle) viser den også bølgehøyde, bølgelengde og sekunder mellom hver bølge! En flott app som jeg bruker mye, mest på iPad.
Har på: iPhone/iPad

 

Speedometer
Mens jeg bruker appen Boatspeed på iPhonen, har jeg lastet ned Speedometer til iPaden, da denne er i en egen iPadutgave. Den er såre enkel og viser hastigheten min analogt i knop i et tradisjonelt utseende speedometer. Den viser også nøyaktigheten av GPS-tilkoblingen med en egen viser, samt en tredje fiffig greie, nemli antall nautiske mil jeg har kjørt med båten. Ved å nullstille denne før hver tur kan jeg få en nøyaktig måling av hvor langt båten faktisk har gått, og notere det i loggboka. Så kan jeg resette den til neste tur. Jeg må bare huske å starte appen når jeg begynner å seile ut fra båthavna.
Har på: iPad

IMG_1755[1]Marine Traffic
De to siste appene henger egentlig sammen. marinetraffic.com er et nettsted hvor du kan se hvor alle skip i verden befinner seg akkurat nå. I alle fall så lenge de har innstallert AIS (Automatic Identification System), som er et automatisk identifikasjons- og sporingssystem som via satelitt/GPS holder rede på hvor skipene befinner seg og hvor de er på vei. Brukes mest om bord i kommersielle skip som lasteskip, oljetankere, passasjerskip/cruiseskip, fiskebåter osv., men også mange fritidsfartøyer har installert mottaker og/eller sender. Jeg har ingen av delene om bord i min gamle snekke, men “Bergtatt” har likevel fått seg en slags “jukse-AIS” via appen til Marine Traffic. Det betyr at du kan følge “Bergtatt”s bevegelser i Oslofjorden hvis du har appen til Marine Traffic eller følger med på nettsiden deres. Jeg kan imidlertid ikke oppdages med vanlig AIS-utstyr. For meg som teknofreak er dette litt morsomt å ha, og når jeg er på solotur kan ungene og venner av meg følge med og se hvor jeg kjører, hvilken hastighet jeg har, se bilder av båten osv.
På iPaden bruker jeg stort sett appen, der jeg kan se meg selv i bevegelse, samt at jeg kan se når litt større skip nærmer seg. Bunnefjorden trafikkeres endel av danskebåtene og Kileferga, større og mindre cruiseskip, og ikke minst en del lasteskip og tankskip som skal til Sjursøya. Alltid en liten fordel å vite hva som kommer når man er utpå, selv om jeg jo raskt ser dem med det blotte øye. Vet som sagt ikke hvor matnyttig dette er, men litt morsomt! Da jeg tok den første dagsturen med båten, til Oscarsborg sist lørdag, var det flere av vennene mine som fulgte meg og kom med kommentarer på Facebook underveis. Det var litt morsomt!
Har på: iPhone/iPad

IMG_1753[1]Marine Traffic mAIS
Dette er appen som jeg bruker for å sende info om båtens bevegelser til Marine Traffic. Jeg må aktivisere den når jeg starter båten, og kan også legge inn målet for turen, altså hvor neste stopp blir. Deretter vil jeg dukke opp på marinetraffic.com på vanlig nett og i appen ovenfor, men altså, siden dette kun er en “jukse-mmsi/AIS) så er det kun på marinetraffic.com du kan se meg. Jeg dukker ikke opp hos andre som har montert ordentlig AIS-utstyr. Det som er litt fint med denne appen er at den også viser hastigheten min og kursen jeg styrer, så det hender jeg sjekker den innimellom når jeg er underveis. Appen regner også ut, på bakgrunn av farten, og hvis jeg har oppgitt målhavn, når jeg skal være framme. I og med at denne appen også er avhengig av gode 3G-forhold er den ikke helt til å stole på av og til, og jeg kan forsvinne/stå stille på visningen på marinetraffic.com i slike tilfeller. Aberety med denne appen er at den bruker mye batterikapasitet hvis du følger standardinnstillingene hvor den laster opp posisjonsangivelsene hvert minutt. Da jeg dro til Oscarsborg på dagstur sluknet iPaden på returen like ved Nesoddtangen av den grunn. Men etter at jeg la om til at den sender posisjonen bare hvert femte minutt, så ble batterikapasitetetm straks mye bedre. Du kan ohså legge inn enda sjeldnere oppdateringsintervaller.
Har på: iPhone/iPad

Det som er aberet med alle disse tekniske duppedittene er jo at de trenger kobling til mobilnettet. Faller det ned eller kontakten er dårlig, får man problemer. I det farvannet jeg beveger meg i nå for tiden er dette ikke veldig farlig, og båten stikker også veldig lavt i vannet, bare 0,85 centimeter, så det er stort sett grei skuring for meg å bevege meg i Oslofjorden, bortsett fra hvis jeg skulle havne på et skvalpeskjær.

Derfor har jeg selvsagt vanlig kart om bord i båten også, og prøver å huske å benytte dette også hver gang, slik at jeg får det litt inn i blodet. Sjekker da punkter i terrenget hvis jeg kjører ved land, ser et bøyer og staker som er avmerket på karten og beholder dermed oversikten. Det er flott med elektronikk, men av og til duger ikke det heller, og da er sunt vett og noen basiskunnskaper når det gjelder lesing av sjøkart en nyttig egenskap.

 

%d bloggere liker dette: