Om å møte seg selv i (båt)døra

Da har jeg kjøpt meg ny båt! Og møter samtidig meg selv i døra. For jeg endte opp med en båt som hverken ble en Nidelv, en 26-foter eller en snekke. Men jeg kan i det minste fortsatt kjøre i snekkefart…

Den nye Bergtatt ble nemlig en båt som var såpass bra og velutstyrt og med en motor så ny at det ville vært dumt å ikke kjøpe den!

Jeg hadde jo sirklet meg inn på en veldig pen oppusset Nidelv 26 (som jeg la ut endel bilder av i forrige innlegg), men etter å ha fått med en båtmann og mekaniker med 30 års erfaring og sertifisert opp og i mente på Volvo-motorer, så ble det ikke den da han vendte tommelen ned.

God plass bak

Det var for mye som måtte fikses på motoren og selv da var det bare et tidsspørsmål før den trakk sitt siste sukk.

Ikke så mange andre av samme som var aktuelle, vi tok kjapt en tur til Gressvik for å se på en annen med en bare seks år gammel motor, men da ville jeg vært tilbake til samme oppussingsbehov som gamlebåten.

Da jeg ble tipset om en Tresfjord 29 fra 1981 måtte jeg derfor ta en titt!

Nogva Nanni-motor fra 2009

Den viste seg å være ytterst velholdt og pent oppusset og oppgradert med masse utstyr (blant annet en baugpropell som alene koster halvannen gang mer enn det jeg ga for min Nidelv 24…) og med en ganske ny Nogva Nanni-motor satt inn i 2010, så var det en enkel avgjørelse å ta!

Og den erfarne båtkollegaen min ga da også tommelen opp.

Selv om jeg gikk noe over budsjettet med denne, klarer jeg det fint, og i det lange løp sparer jeg antakelig mer på å kjøpe en båt som har 95 prosent av det jeg trenger allerede.

Romslig

Båtlivet blir litt mer komfortabelt, men fortsatt økonomisk forsvarlig. Jeg har jo skrevet flere ganger tidligere at jeg ikke ønsker å sette meg i gjeld for å skaffe meg båt og heller vil spare, og at jeg setter pris på det litt enkle båtlivet.

Stilt overfor denne båten ble det ikke så lett å følge sine prinsipper, så her må jeg ærlig innrømme at jeg møter meg selv i døra!

Jeg har derfor satt meg i gjeld, noe jeg egentlig hadde tenkt å unngå på grunn av tidligere erfaringer, men jeg puster med magen og vil fortsatt ha en romslig økonomi. Båten vil også bli nedbetalt rimelig raskt.

Jeg gikk litt utover de opprinnelige rammene både når det gjelder prislappen og størrelsen på båten, men jeg lever godt med valget og har fortsatt råd til ankerdram og gjestehavnsavgifter! Og selv om motoren i den nye båten er på 129 HK istedenfor 22 HK, så bruker den fortsatt relativt lite når jeg går i snekkefart. Mens jeg i den gamle tøffet rundt i 5 knop som marsjfart, kan jeg ligge i mellom 8 og 10 på den nye og fortsatt kjøre økonomisk.

Akterkabin med plass til tre (enkeltkøye på motsatt side)

Utløp til septiktømming og et landstrømsanlegg er det eneste jeg vil gjøre noe med. Tar landstrømmen først. Septiken kan tas ved behov. Lite treverk som krever særlig behandling i år, og ellers ganske så tett båt.

Jeg var noe skeptisk til at den er en hardtop, ettersom jeg liker (særlig rederinnen) å ta av all kalesje og kjøre i nærmest åpen båt i pent vær. Det lar seg ikke gjøre her (blir mye tull med større kalesje, selv om mye selvsagt kan tas, men det er mulig å ta av et kalesjetrekk på hardtoppen og stå og kjøre.

Forkabin

Med tanke på prisen på Nidelv 26-en jeg vurderte, med dårlig motor og ikke en tredel av ekstrautstyret, så har jeg gjort et kupp! Denne båten kostet nemlig bare 31.000 mer enn det som var prislappen på Nidelven.

Jeg er overbevist om at jeg kommer til å kose meg med den nye Bergtatt – ja, litt mer komfort, men fortsatt et enkelt og økonomisk båtliv. Men nå kan jeg tillate meg å guffe på litt på de rene transportetappene, som for eksempel over Breiangen til Horten og over Langesundsbukta. 

Båten hentes i helga og da kommer det flere bilder. Bildene i dette innlegget er hentet fra annonsen på Finn.

Masse sitteplass

Siden jeg tok en prøvetur med båten i går, og kjørte den selv, så har jeg i statistikken notert min første prøvetur. I menyen til høyre har jeg for sikkerhets skyld skrevet turene til nye Bergtatt i parentes. Jeg logger jo antall båtturer, og at det skjer jo med en båt som er min.

Forøvrig kan du finne flere detaljer om båten her. En del som mangler, fyller det ut etterhvert!

%d bloggere liker dette: