Så skal klokka skrues tilbake

Det jeg skriver nå har vel nærmest blitt en fast øvelse i båtbloggen på denne tiden av året. Natt til søndag er det nemlig igjen på tide å skru klokka tilbake én time, for nå er sommertiden ubønnhørlig slutt. Og som vanlig har jeg tenkt å sutre over det…

For det betyr at vi også går inn i båtfolkets mørketid… Å skru klokka tilbake med en time betyr nemlig at det blir en time tidligere mørkt om ettermiddagen. 

Sola går allerede ned ved 18-tiden og nå kommer altså solnedgangen én time tidligere. På denne tiden av året tar det ikke lang tid etter solnedgang før mørket virkelig senker seg.

Da jeg var på handleturen min til Sætre på mandag, så var jeg tilbake i hjemmehavna klokka 18.15. I det jeg gikk inn døra hjemme knappe halvtimen senere, så var det blitt stummende mørkt. Ifølge Yr gikk sola ned klokka 18.01. Bare to dager senere gikk sola ned 18.06, og i dag fredag er solnedgangen allerede klokka 17.44! Siden også soloppgangen skjer senere, så kan man si at dagen nå blir fem minutter kortere for hver dag. Og søndag ettermiddag, etter at klokka er stilt, er solnedgangen allerede klokken 16.39. 

Og slik fortsetter det til 22. desember, da begynner det å bli litt mer dagslys hver dag. Først med bare noen få sekunder og etter hvert med flere minutter hver dag.

Så skal jeg ut på båttur nå etter jobb, så er det derfor planlegging og effektivitet som må settes i høysetet for å komme raskt utpå og utnytte det som er av dagslys. Slikt sett er det en stor fordel med å ha hjemmekontor, da er det kortere vei til båten og nesten en time spart bare på det. Eller så kan jo vakta tas fra båten også, så er det bare å kaste loss…

Klokka 18.37 lørdag og mørket begynner å senke seg i båthavna.

Jeg leker jo med tanken på å ta en tur utpå til uka og tilbringe hele uka i båten. Det betyr i så fall avgang rett etter jobbvakta mandag er unnagjort klokka 15. Da har jeg rundt halvannen time på meg før mørket kommer – og som jeg tidligere har vært inne på liker jeg ikke mørkekjøring i hummersesongen – så da kommer jeg ikke langt før jeg må legge til et sted. Og da et sted med strøm.

BBC Brit og QI på skjermen i kabinen på kvelden…

Det betyr i så fall at Oscarsborg blir første stopp mandag og at jobbvakta tirsdag tas derfra. Så må jeg planlegge videre etapper med tanke på at jeg må kunne legge meg et sted der havna ikke har stengt strømmen. Det betyr at neste alternativ tirsdag etter jobb er Son eller Moss. Eller Horten (tror jeg), kanskje Tofte? Østre Bolærne har også strøm, men det tar for lang tid.

Deretter har jeg tre kveldsvakter, så da kan jeg komme noe lenger av gårde. Lørdagen er fri og søndag kveld begynner jeg på fire nattvakter. Jeg vet ikke helt om jeg har lyst til å ta dem fra båten. Jeg må jo sove noen timer etter vakt før jeg er i stand til å ta båten videre, så vi får se.

Til en slik tur må jeg derfor planlegge både med tanke på strøm (til varme og til PC) og med tanke på hvor langt det er til nærmeste havn med strøm før det blir mørkt. Neste helg bikker jo over i november, og da blir det tynnere med alternativer når det gjelder åpne gjestehavner der strømmen fortsatt er koblet på..

I tillegg må man jo ta været i betraktning. Foreløpig ser det pent ut med tanke på vind, og i hele neste uke skal det stort sett være doble plussgrader på dagtid, så det er jo veldig fristende å dra ut på en liten ukestur… Selve gjemmekontoret må jeg nok ta nede i forkabinen, jeg har en mistanke om at det kan bli litt for kjølig å jobbe under kalesjen i cockpiten, i alle fall under kveldsvaktene og hvis jeg eventuelt velger å utvide med nattvaktene. Det siste regner jeg ikke med at jeg gjør, altså jobber natt fra båten, men samtidig, hvis været tillater det så er det ikke umulig. 

Jeg har jo tidligere nevnt at jeg er svært lysten på en Halden-tur, og jeg fikk bekreftet i går at gjestehavna der har strømmen på og er klar for besøk! Så det er jo fortsatt en fristende tanke…