Slutten av min nest siste nattevakt denne uken ble brukt til å skrive om brannen i Risør. Risør er jo den første ordentlige Sørlandsbyen du kommer til etter å ha passert Kragerø og Portør, og et sted jeg har besøkt med begge båtene mine, flere ganger.
Det var derfor litt merkelig å sitte og skrive (jeg jobber som journalist til daglig) om et sted som jeg faktisk kjenner ganske godt til. Både jeg og døtrene mine har passert de byggene som brant ned når vi har ruslet gjennom Risør og sett oss litt rundt på land. Brannstedet ligger like ved en Joker-butikk som vi har besøkt når Prix-butikken nærmere havna har vært stengt.
De bygningene som ble offer for flammene er 160 år gamle – og ble bygget etter den katastrofale bybrannen i 1863. Den varte i hele 14 timer og la store deler av datidens Risør øde. 248 bygninger brant ned til grunnen og kun 81 bygninger stod igjen. Dette var den tredje og verste brannen i byens historie.
Heldigvis kom ingen til skade denne gangen – det skyldes kanskje at det er vinterferie og mange er bortreist – og jeg har også lest at det er snakk om å bygge opp igjen i samme stil. Selv om det ikke blir det samme som 160 år gamle bygninger, så er jo det positivt at de tenker slik.
Jeg lærte også noe nytt denne gangen – at byen har varmesøkende kameraer som oppdaget brannen! Det er jo ganske så avansert, selv om det ikke reddet bygningene denne gangen. Men ettersom brannen raskt spredde seg til flere hus, så kan det nok ha spilt inn i arbeidet med å hindre at det utviklet seg til en større katastrofe. Denne gangen ble tre hus ble skadd av brannen. Den ene bygningen er helt utbrent, mens de to andre trolig også er totalskadd.
I Tvedestrand er det jo en minimumsgrense i gjestehavna på hvor langt fra hverandre båtene skal ligge – nettopp av brannvernhensyn. Vet ikke om det er årsaken til at det ikke er strømstolper på bryggene? Hvis jeg husker riktig skal det være minst to meters mellomrom mellom båter som ligger langsides på de to ytterste gjestebryggene.
Det blir uansett en ny tur til Risør i sommer, og da må vi vel ta en liten tur innom for å se på skadeomfanget. Kanskje er de allerede kommet i gang med å rydde branntomta også?
Kanskje en idé å sjekke at all brannutrustning i båten er i orden og klar til bruk? Det skal i alle fall jeg gjøre!
Hvert år er det mellom 250 og 300 branner i fritidsbåter, ifølge Norsk Brannvernforening. Lekkasje i drivstoffanlegget eller feil ved det elektriske anlegget er de vanligste årsakene. Propananlegget er også en kilde til brann i båt. Selv fikk jeg byttet slangene til gassapparatet i 2019 etter at jeg hadde kjøpt båten – da viste det seg at slangene var flere år på overtid!
Brannslukkerapparatet skal også sjekkes jevnlig. Selv har jeg også brannteppe om bord og selvsagt førstehjelpsutstyr. Og brannvarsler i kabin og akterlugar samt CO2-varsler. Og husk ferske batterier!!!
Du kan lese mer om brannsikkerhet i båt her!
Kilder: Aust-Agder Blad, NTB, Søndeled og Risør Historielag, Norsk Brannvernforening.