Fin tur til Ildjernet

Litt sent ute med denne turrapporten siden turen jeg skal skrive om var på tirsdag, men denne uka har det skjedd noe på privaten som har tatt endel tid og interesse fra selve bloggingen, så derfor er jeg litt forsinket… Har faktisk tatt enda en tur siden denne turen, så nå kommer det vel endel innlegg framover! Og nå som det nærmer seg vårpuss og full oppstart av båtsesongen, så blir det vel ganske flere hyppige oppdateringer…

Tirsdag var det så flott vær på formiddagen at jeg direkte vansmektet på jobb med utsikt til blå himmel, sol og nærmest speilblank sjø. Derfor bestemte jeg meg tidlig for at det måtte bli en liten tur etter jobb. Denne gangen hadde jeg imidlertid ikke med meg noen nøkler, så jeg dro rett hjem, satte på kaffetrakteren og pakket sekken, og var ute av huset igjen i løpet av knappe 20 minutter!

Nærmest selvsagt var været blitt litt dårligere mens jeg satt på jobben, men det var fremdeles sol! Og selv om det speilblanke vannet var erstattet med noen små bølgeskvulper, så var det så lite sjø at jeg tidlig bestemte meg for at jeg skulle runde Nesoddtangen denne gangen. Jeg var fristet til å kjøre over mot Bærumsskjærgården, som jeg har lært meg å sette pris på, men fryktet at det kanskje var noe is innerst der fortsatt, til tross for mildt vær lenge nå, og ettersom jeg egentlig bare hadde drøye to timer før mørket begynte å senke seg, så fant jeg ut at det beste var å ta en tur på Nesoddsida, det er jo mye fint der.

IMG_5645Så jeg fosset fram (intern båthumor: jeg har en snekke!) i retning brygga ved Nesoddtangen, og etter at jeg hadde passert Lagskjæret kikket jeg på klokka og så at det var tre minutter til ferga der hadde avgang, så jeg stoppet båten og lå og duvet mens jeg filmet avgangen og tok noen bilder av «Kongen». Tre minutter hadde kanskje holdt til å rekke å passere ferga før den skulle gå, men jeg ville følt meg mer komfortabel med fem minutters margin, så derfor ventet jeg! Er ikke interessert i å komme i veien for yrkestrafikken, er det noe som oser amatør, så er det vel det!

Etter at ferga hadde forlatt Nesodden fortsatte jeg og rundet selve Nesoddtangen og kjørte forbi Signalen. Kjørte i begynnelsen litt nærmere land enn jeg har gjort før, for å få tatt bilder, og mens jeg kjørte forbi utestedet på bryggekanten, så tenkte jeg på at bandet mitt om knappe to og en halv måned skal debutere offisielt på det stedet, under Musikkfest IMG_5651Nesodden…Her må det øves!

Sjøen her bruker å være noe «villere» enn i Bunnefjorden og innerst i Oslofjorden, men denne gangen var det bare småbølger som kom mot meg, så jeg kunne kjøre avgårde i ro og fred og med full kos! Passerte en båt på styrbord side som jeg etterpå fant ut på marinetraffic.com var et slags oljeredningsfartøy med lenser og slikt. Tenkte først at det kan ha vært på Spro der «Innvik» ligger, men det er jo langt fra sikkert.Kan ha vært noe helt annet.

Bestemte meg for å sette kursen mot Ildjernet, å dra til Steilene ville vært for langt denne gangen. Jeg vurderte å se om jeg kunne foreta et landhugg på Ildjernet, men når jeg begynte å komme fram på yttersiden innså jeg at det nok ville bli for liten tid til et slikt landhugg. Jeg vil jo gjerne ha nok lys til å ta bilder, siden det å gjøre landhugg for meg på denne tiden av året dreier seg mest om en fotosafari – samt det å øve på å legge til og fra kai.  Det siste begynner jeg å bli bedre til, synes jeg.

Men én ting jeg er nødt til å øve litt på, er dette å legge til forfra, med baugen til kai og det å fortøye akter enten til bøye eller ved å slenge ut ankeret/dreggen akter. Jeg ser jo at det er en vanlig fortøyningsmåte i gjestehavner og uthavner når det er mange båter til stede. Så lenge man kjører inn i en bås er det selvsagt lettvint, men når man skal gjøre det «i fri» kan det nok fortone seg annerledes. Jeg må også prøve å øve litt på å fortøye i bøyer. Det er noe kranglete å få gjort når man er alene i snekka, jeg har tenkt meg til hvordan jeg kan gjøre det alene ved bøyefortøyning, men tror nok man må være to når man skal fortøye med baugen først til en brygge. Det er vel tiden nå å finne seg en avsides brygge man kan øve på før fjorden blir full av båter og flirende veteraner som godter seg over denne nybegynneren…

Vel, dette var en digresjon, og forsåvidt et emne jeg sikkert kommer til å skrive mye om utover..

IMG_5699Når jeg kom fram til Ildjernet begynte sola å gå ned til styrbord, og jeg tok fram kameraet og knipset noen bilder. Rundet deretter Ildjernet og kjørte tilbake gjennom det trange sundet med fergekaia til babord. Kunne ha fortøyd og hoppet i land der, ettersom Nesoddferga ikke har begynt å gå til øyene ennå.men som jeg tidligere nevnt i denne bloggen så har jeg en ortose på venstresiden som vanskeliggjør slik akrobatikk med tanke på høydeforskjeller og klatring.

Knipset i vei med kameraet mens jeg kjørte gjennom det trange sundet og forbi Kavringen marina, og satte opp farten nå som solen var nede. Det var fortsatt lyst, men det mørkner raskt når det først setter i gang. Selv om jeg har kjørt flere ganger i mørket uten problemer og synes det har sin egen sjarm, er jeg så fersk ennå at jeg ikke oppsøker mørket.

IMG_5701Kjørte igjen litt nærmere land og fikk tatt noen bilder av de koselige badehusene ved Søndre Flaskebekk brygge. For noen år siden bodde jeg og ungene like ved dette området, og om sommeren dro vi ned dit nesten hver dag og badet og solte oss. Nå har jeg ikke vært der på flere år, og nå bor vi nærmest Oksvalstranda på den andre siden av Nesodden, så det var koselig å se dette stedet igjen.

Var tilbake i Oksval båthavn mens det begynte å mørkne, og etter at jeg var ferdig med fortøyningene og klar til å forlate båten, så var det blitt helt mørkt.

Denne gangen valgte jeg å ikke koble til varmekolber, frostsikringer og landstrømmen ettersom det er meldt plussgrader i flere dager framover. Holder øye med både Yr og Storm, og hvis begge begynner å melde mange minusgrader, så stikker jeg ned og putter en varmekolbe under motoren for sikkerhets skyld. Motoren er jo ikke frostsikret, har jo aldri kommet så langt ettersom jeg jo bruker båten minst èn gang i uka, og det ikke har vært noen minusgrader å snakke om i hele vinter.

Har laget et lite album med bilder fra turen her!

 

Related Images: