Vi er over halvveis inne i november og nå begynner det å bli kjøligere og kjøligere. I helga var det til og med minusgrader. For en som bruker båten hele året betyr det at det er på tide å ta fram frostvaktene. For jeg vinterkonserverer ikke motoren, men satser på varme.
Akkurat det siste kan jo bli spennende den kommende vinteren, men mye kan tyde på at strømprisene kanskje ikke eksploderer så mye som de har gjort i fjor og i år. Men jeg kommer nok til å merke det. Men samtidig har jeg ikke mulighet til å lagre båten noe sted på land og måtte da ha leid meg en plass, noe som er ganske så dyrt. Så da ble det boblehavn og overvintring på sjøen.
Jeg kunne selvsagt gjort som flere andre i båthavna gjør, nemlig å pakke inn båten med presenninger og diverse, samt vinterkonservere motoren. Men ved å droppe det og heller satse på litt lunk på sentrale steder om bord, så får jeg jo muligheten til å ta meg en tur eller ti utpå fjorden i vintermånedene uten å måtte gjennom en helt ny konserveringsrunde etter hver tur. Om vinteren er det bare frostvaktene som skal ryddes unna, støpslene av og sjøvannskranene som skal åpnes før jeg kan kaste loss.
Aberet er at jeg må være veldig oppmerksom på eventuelle strømbrudd og ekstreme kuldeperioder, samt stadig besøke havna når høst- og vinterstormene melder sin ankomst – for å dobbeltsjekke fortøyninger og eventuelle skader. Det siste har jeg vært forskånet for, bortsett fra et veldig kraftig uvær for noen år siden, der snekka fikk et par stygge skraper i siden etter et uvær som flyttet på moringen på bølgebryterne og ødela for millionbeløp i båthavna.
Vinterrutinene inkluderer en frostvakt i motorrommet som alltid sørger for lunk der, en frostvakt i akterlugaren og en frostvakt i forkabinen. På toalettet har jeg i tillegg en slik varmeledning som jeg surrer rundt toalettet. Som backup ved virkelige kalde dager/perioder har jeg en keramisk vifteovn med veltesikring. I år har jeg også endelig en avfukter på plass, som faktisk også avgir litt lunk!
Og så er det jo koselig å komme om bord til en båt som ikke er grisekald heller når jeg skal sjekke ting eller bare ta meg et lite besøk for å få hvilepulsen… Det er riktignok ikke veldig varmt om bord, så om jeg skal oppholde meg der litt lengre, uten å dra ut på tur, så setter jeg på vifteovnen! Noen ganger bruker jeg også dieselvarmeren og lar motoren få gå litt på tomgang.
I tillegg til frostvakter og varmeelementer tømmes selvsagt både vanntank og septiktank, samt at jeg heller frostvæske i toalettet. Jeg har også en spade og en kost klar til innsats hvis det skulle komme mye snø. Jeg er så heldig at båten min synes tydelig på webkameraet til båthavna, så jeg kan sjekke jevnlig ståa fra omtrent uansett hvor jeg er. Spesielt hvis det har vært snøfall, så sjekker jeg hvordan det ser ut. Om det er tørr og løs snø forsvinner den fort, men kommer det tung og våt snø drar jeg gjerne ned til båthavna og sjekker fysisk. Og måker/skuffer unna det verste.
Jeg bruker også å bytte fortøyningene i baugen til karabinkroker, slik at jeg kan løsne dem fra brygga og slippe å bevege meg rundt ute på båten for å løsne fortøyningene. Det er en ren sikkerhetsforanstaltning siden jeg jo har dårligere balanse med protesen. Når jeg hadde snekka hadde jeg også karabinkroker akter, men i Tresfjorden er fortøyningene akter inne under kalesjen, og siden båten jo varmes litt opp, så har jeg ikke opplevd at fortøyningene akter har frosset fast innvendig.
Det har nemlig også vært en hindring enkelte ganger om vinteren, at jeg har hatt problemer med å få løsnet fastfrosne fortøyninger. Men det avhenger jo av været, og siden vintrene blir mildere og mildere, så har ikke det vært noe problem de siste årene. Problemet har blitt løst ved å helle litt lunkent vann over dem, da har de blitt enkle å løsne opp.
Til slutt tar jeg også fram den gamle varme/flytedrakten som jeg har hatt i mange år. Jeg fikk den gratis av den forrige havnesjefen etter at jeg ble amputert, og brukte den veldig mye når jeg hadde snekka. Den begynner dog å bli litt sliten og en del av foret innvendig har revnet, så jeg tviler på at den har noen særlig oppdrift lenger. Men den er fortsatt god og varm og blir vel hovedsakelig brukt som varmedress nå…
En ny slik flytedrakt med god foring står på ønskelista. Det er greit å ha noe som fungerer hvis jeg skulle være så uheldig å falle i sjøen…
Denne vinteren blir det jo også spennende å finne ut hvor effektiv dieselvarmeren er, nå som den har blitt overhalt og fått nye og tette slanger!
November toner ut som en dårlig båtmåned når det gjelder antall turer, men nå har jeg snart noen fridager som skal benyttes, og håper å kanskje få avsluttet måneden med noen besøk utpå fjorden.
Først må jeg vente på litt bedre vær rent vindmessig, slik at jeg får tatt frostvaktene om bord i båten. På grunn av den dårlige balansen min må jeg ofte bruke krykke når jeg skal ut på utriggeren, og hvis det blåser opp mot tosifra og over i sekundmeter, så er det rett og slett umulig for meg å komme meg ombord fra utriggeren. Særlig om vinteren, når mange av båtene er tatt opp og det er en tom bås ved siden av.
Så da må jeg rett og slett vente på at vinden har roet seg før jeg kan komme om bord!