Når jobbuka er gjennomført natt til søndag, tar jeg en pust i bakken og snur døgnet. Mandag kaster jeg loss igjen til det som nok blir årets siste båtferie. Jeg har 16 dager til disposisjon, og kursen settes nedover langs Sveriges vestkyst.
Det blir jo i realiteten en slags høstferie for meg. De første dagene er avspasering og kompensasjonsdager i forbindelse med nattuka som jeg da er ferdig med, så en helg jeg uansett ikke skulle jobbet, en ny avspaseringsdag og deretter fire dager jeg har tatt ut vanlig ferie, før jeg har ny helgefri og deretter to nye turnuskompensasjonsdager å utnytte.
Om jeg blir borte i alle disse dagene vet jeg jo ikke, det kan jo hende at jeg drar noen dager tidligere hjemover, men i utgangspunktet tenker jeg at jeg i alle fall bør være hjemme til dagen før jeg skal på jobb.
Resten av året vil det nok bli adskillig roligere på turfronten, ikke minst på grunn av jobbing, men kanskje mest på grunn av årstiden. Blir det en mild avslutning på høsten og en mild start på vinteren kan man jo ikke utelukke noen overnattingsturer, men neppe over lang tid.
Jeg har ikke noe konkret mål for hvor langt jeg skal komme meg nedover svenskekysten disse to ukene, som vanlig drar jeg bare så langt jeg som jeg kommer før jeg må snu for å komme meg tidsnok hjem igjen. Det er det nærmeste jeg kommer planlegging!
Sverige på denne tiden av året er jo veldig stille, akkurat som Sørlandet var på den nylig avsluttede hovedbåtferien, faktisk kanskje enda stillere. De fleste gjestehavnene er fortsatt åpne, men en god del av dem begynner å fylles opp av båter som ligger der i vinteropplag. Mange av disse båtene er norske, da det stort sett er billigere å ha båten i vinteropplag i Sverige enn i Norge, hvis jeg har forstått det riktig!
Spesielt i Strömstad har jeg opplevd at det er ganske så fylt opp av vinteropplagsbåter allerede så tidlig som i september/oktober. Også Hamburgsund, som jo ligger et godt stykke lenger sør, markedsfører seg som et sted å la båten ligge trygt om vinteren. Den eneste gangen jeg har lagt til der var med snekka, og det var faktisk sent i oktober! Da var i tillegg betalingsautomaten stengt, så jeg lå der gratis…
Fordelen med dette er at disse typiske vinteropplagshavnene fortsatt har strøm tilgjengelig, og noen også vann. Og prisene såpass sent på året er også mye rimeligere enn om sommeren. Faktisk enda billigere enn i de fleste norske gjestehavnene! Jeg har uansett aldri opplevd å bli avvist i en havn i Sverige om jeg har kommet litt sent på året. Og strengt tatt er det jo fortsatt ikke så sent på året ennå!
Så er det jo mye som er stengt også nå som sommeren er over for alvor. Spesielt restauranter og utesteder, som har noen få uker om sommeren som hovedsesong. På noen mindre steder har også butikkene redusert åpningstiden. På de minste øyene i skjærgården er butikkene gjerne kun åpne i helgene (gjelder også flere utesteder, hvis de da ikke er helt stengt), og noen stenger tidligere på hverdagene, hvis de da ikke er helt stengt.
Fordelen er jo at tempoet er rolig og behagelig også på land, og ikke minst at det ikke er noe som helst problem å få plass noe sted – heller ikke på de mest populære stedene. Og selv om det er høstferie i Norge, så er det mange båteiere som allerede har tatt opp båtene sine for sesongen. Det er mulig det kan være noen flere båter i havnene rett over svenskegrensen, men jo lenger sørover jeg kommer, jo færre blir det. Og fullt blir det garantert ikke!
Jeg har jo som sagt ikke de mest konkrete planene, men jeg regner vel nesten med at det kan bli aktuelt å besøke noen steder jeg tidligere i år droppet fordi det var for fullt, og kanskje besøke noen steder som jeg ennå ikke har vært, ikke minst fordi de alltid er stappfulle om sommeren.
Mitt mantra om at det er været som avgjør hvor jeg havner og hvor langt jeg havner, gjelder ikke minst på denne årstiden! Men jeg kan jo nevne steder som Grebbestad, Gullholmen, Fiskebäckskil, Mollösund og Väderøerna som eksempler på steder som kan være aktuelt å besøke hvis været er på min side, uten at jeg direkte planlegger å dra innom noen av disse stedene.
Det tar jeg som vanlig på sparket underveis, men jeg regner med at Strömstad uansett blir første stopp i Sverige for litt proviantering, utover det har jeg altså ingen konkrete mål.
Foreløpig ser det ut som jeg har litt flaks når det gjelder været. Det er meldt noe nedbør, men ikke i voldsomme mengder, og heller ikke noen svære høststormer, så det ser lovende ut slikt sett.
Skipssekken pakkes dog med litt annerledes tøy enn det som fant veien ned i båten da jeg dro til Sørlandet i august! Tror ikke jeg kommer til å pakke noen shorts denne gangen (kanskje én for sikkerhets skyld, i tilfelle det skulle komme en varm dag sånn helt plutselig), men flere bukser, varme gensere, lue, skjerf og varme hansker!
Det er jo foreløpig meldt tosifrede varmegrader på dagtid, mens det om natten nesten begynner å nærme seg null! Så det blir kanskje ikke så veldig mange overnattinger i uthavner… Da blir i så fall dieselvarmeren satt på gjennom natta!
I gjestehavnene blir det nok vifteovnen som må varme meg, også om natta. Og mulig jeg ligger med både t-skjorte og joggebukse under dyna – pysjamas har jeg vel ikke hatt siden jeg var guttunge…
Uansett skal jeg alltids klare å kose meg på tur. Den eneste større endringen jeg har gjort etter å ha kommet hjem etter Sørlandsturen er å ta madrassene fra forkabinen opp i leiligheten. Jeg kommer fortsatt til å bruke forkabinen til å sitte og skrive, være på nettet og se film, men vil da bruke disse stolputene med rygg som jeg har om bord, og som er mest benyttet når man sitter på svaberg eller på utsiden av båten i baugen, som døtrene liker å gjøre i sakte fart om sommeren.
Da sitter jeg behagelig og har ryggstø i kabinen selv om madrassene er borte. På denne tiden av året blir det fort kaldt og rått å sitte i cockpiten, og forkabinen er jo fortsatt ikke helt tett, så de nye madrassene ligger derfor tørt og godt hjemme.
Blir spennende å se hvor jeg havner! Det er bare å følge med!