I de månedene som kommer, spesielt november, desember, januar, februar og mars, så er antall ganger jeg er utpå med båten naturlig nok noe redusert.
På grunn av turnusen min, hvor jeg har mye fri, spesielt avspaseringsuka på åtte dager, så har jeg jo mulighet til å dra på tur, men i de kommende månedene skjer disse turene ikke nødvendigvis i egen båt, eller i båt i det hele tatt!
Fotball- og konsert-turer over til England gjennomføres gjerne på denne tiden av året, og jeg har planer om å få gjennomført en Kiel-tur også! Flere år siden sist. Med Color Line altså, ikke Tresfjorden! Denne gangen…
I romjula skal jeg og døtrene mine også ta en ny vri og feire nyttår i et annet land. Det blir spennende!
Jeg har jo i tidligere innlegg gjennom årene noen ganger skrevet om den franske byen Nice, og skrevet om både Nidelv-snekker liggende i Monaco (20 minutters togtur fra Nice), og andre flotte yachter og båter som vi har tittet på både i Nice og nabobyene langs den franske rivieraen. Disse visittene skyldes ikke en overdrevent stor lommebok hos en enbeint skipper, men at min arbeidsgiver har en ferieleilighet i Nice som vi ansatte kan søke om å benytte.
Dermed har det blitt hyppige besøk der over flere år, gjerne om vinteren og senhøstes, hvor det er litt rolig der, men fortsatt behagelig temperatur. I år var vi der i februar, og nå skal vi altså ta en ny vri og dra dit i romjula, feire nyttår i Nice og ta noen dager på nyåret før vi drar tilbake til gamlelandet. Pakker ikke shortsen denne gangen, men det blir jo spennende å markere nyttår i Frankrike.
De siste årene har vi som familie ikke hatt noen sammenkomst på nyttårsaften, ungene feirer sammen med vennene og mora deres og jeg har vel enten jobbet eller bare tatt det med ro. Det er jo snart 20 år siden mora deres og jeg skilte lag, men vi kommer sammen som familie på julaften, mens nyttårsaften etter hvert som ungene har blitt større, ikke lenger er noe samlingspunkt.
De gangene jeg ikke har jobbet på nyttårsaften har jeg egentlig bare tatt det stille og rolig hjemme, sett på en film eller to, lest en bok eller spilt et spill på PC-en! Noen ganger har jeg også vært på nyttårsmiddag hos eks-rederinnen og noen av hennes venner. Men ikke noen utpreget feiring altså.
Men i år blir det altså andre boller! Og dermed blir det uansett ikke noen tidlig start på båtsesongen i 2025, da jeg jo ikke er tilbake før noen dager inn i året…
Men turer med Bergtatt har jeg tenkt å få til også i de månedene som er igjen av året, samt vintermånedene i starten av neste år. Det blir dog noen færre enn når det er mildere temperaturer ute, og hverken snø på land eller is på fjorden…
I desember for to år siden tok jeg jo en førjulstur til Strömstad, noe som så absolutt ga mersmak. Strömstad er jo en veldig koselig by, og med julepyntede gater var den enda mer koselig! I fjor hadde jeg tenkt å gjenta suksessen, men dessverre spilte ikke været på lag. Så jeg får krysse fingra for bedre vær denne gangen. Og at helsa holder, noe som er langt fra sikkert i skrivende stund.
En annen ting som gjør at det blir færre turer er mørket. Det gjør at det blir veldig få muligheter til turer når jeg jobber. Har jeg en tidligvakt er det mørkt før jeg kommer hjem, mens jeg kan få til en liten tur utpå fjorden hvis jeg jobber senvakter. I nattvaktuka mi blir det vanskelig ettersom jeg jo da må sove ordentlig ut, og da er det mørkt når jeg står opp! I tillegg er vi jo nå over på vintertid, klokka ble jo stilt igjen natt til søndag.
Bortsett fra is og temperatur er det altså mørket som er den største bøygen, noe som gjør at mulighetene for båtturer stort sett blir i helger og dager jeg har fri eller avspasering. Og da kommer jo været i tillegg som en faktor.
Denne måneden kan imidlertid by på en annen utfordring. I mai ble jeg operert i høyre hånd for karpaltunnelsyndrom, og 7. november skal jeg under kniven igjen for å ta venstrehånda for det samme. Da blir den ganske så ubrukelig en god stund. Og det er ikke så fristende å dra ut på lengre båtturer om vinteren med kun en hånd som fungerer…
I tillegg har jeg fått en ekstra utfordring nå den siste uka, og det er en tå som jeg har hatt infeksjon i tidligere i sommer. Betennelsen er kommet tilbake, og det ser ut til å være så pass alvorlig at den kanskje må fjernes, ifølge MR-en jeg tok for litt over en uke siden. Neste mandag skal jeg derfor til nærmere undersøkelse på Ahus, og med min historie har jeg derfor ikke store forhåpninger om at det ender i noe annet enn nok en amputasjon. Da har jeg bare to tær igjen på venstrefoten (og fem fine i plast på høyre!).
Av den grunn har jeg valgt å ta en på-sparket-tur til London denne uka. Når du leser dette er jeg på plass i favorittbyen. Det blir fotballkamp og to teaterforestillinger (komedier), et par museumsbesøk og generelt kos i fire dager. Om det ender med amputasjon i november, så kan det bli en stund til neste gang jeg får reist, så derfor valgte jeg å ta den turen nå, siden jeg uansett har avspaseringsuke denne uka. Så får jeg heller overleve på vann og brød fram til neste lønning… 😀
Med unntak fra en tur til Strömstad – hvis det blir noe av med tanke på eventuell amputasjon eller ikke- så er det ikke så fristende å dra på lengre båtturer om vinteren med den båten jeg har nå. Hadde jeg hatt en lukket båt ville det vært noe helt annet, da kunne jeg hatt en lun og varm båt gjennom hele vinteren, mens med en kalesjebåt blir dette vanskelig. Varme får jeg jo med dieselvarmeren og med vifteovn når jeg er koblet til landstrøm, men rått, fuktig og kaldt blir det uansett.
Så ja, hvis/om/når det blir en båt etter Tresfjorden, så blir det en lukket båt. Det har jeg jo skrevet om før… Men vi får se…
Og så er det da isen, som jeg vanligvis ikke behøver å tenke så mye på før i januar/februar, men som dukket opp mye tidligere i fjor. Dette, og det faktum at mange gjestehavner er stengt om vinteren, gjør at aksjonsradiusen blir noe begrenset. Så i de kommende månedene er det stort sett korte dagsturer det er snakk om.
Så færre turer blir det nok, men noen skal jeg få til!