Her kommer andre del av gårsdagens innlegg. Det ble så langt at jeg fant ut at det var best å splitte det i to!
Torsdag ble en stressende dag for meg, ettersom jeg skal reise bort på fredag.
Jeg ringte først på morgenen til havnesjefen i båtforeningen og forklarte at jeg hadde kommet så sent inn i havna i går at jeg bare valgte en tilfeldig plass. I tillegg var mobilen min sluknet slik at jeg ikke fikk ringt ham. Han kunne fortelle at alt var i orden, han hadde sett at det var kommet en ny båt inn der da han kom om morgenen, og gikk for å sjekke. Da han så at det var en Nidelv skjønte han at det var meg. Han kunne fortelle at alt var i skjønneste orden, og at båten så ut til å være ordentlig fortøyd.
Helt rolig var jeg nå ikke, det var et par ting jeg skulle ha sjekket i båten og det endte med at jeg dro ned likevel. Det regnet og blåste, men jeg håpet at det kanskje var mulig med en liten tur likevel.
Da jeg kom ned i havna skjønte jeg at det kanskje var litt for optimistisk. Riktignok var det ikke så mye vind at det var farlig på noen måte, jeg så et par mindre båter enn min der ute, men jeg syntes det ikke var noen vits, jeg skal tross alt kose meg der ute, og ikke utfordre skjebnen for mye som uerfaren båtfører.
Det var flere ting jeg skulle sjekke nærmere, og det var kondens/fukt i båten nede i ruffen/kahytten, at midtlanterna oppe ikke fungerte onsdag kveld, pluss at jeg skulle finne serienummeret til motoren ettersom det skal med på omregisteringsskjemaet til Småbåtregisteret.
Jeg begynte med lanterna og ville sjekke om det var pæra som var gåen eller noe annet. Både babord og styrbord og akterlanterna fungerte jo utmerket. Oppdaget fort at det dreide seg om dårlig kontakt, da jeg rørte litt på ledningen under lanterna lyste den med en gang. Må derfor skru den opp og feste ledningen bedre. Men jeg hadde jo selvsagt ikke noe verktøy med meg! Velvel, greit å ha en unnskyldning for å stikke ned i båten en gang til…
De to andre oppgavene var litt mer vanskelig. Det hadde dannet seg fukt under madrassene i kahytten foran, så jeg tørket vekk både på madrassene og underlaget. Deretter sjekket jeg hvordan det lå an i lagringsrommene underst, og fant littegrann vann der, også i baugen. Men det var så lite at at det neppe kan dreie seg om noe lekkasje, kan være regnvann eller rett og slett kodens. Det var litt mer vann på styrbord siden enn på babord. Jeg tørket det vekk og la madrassene opp på bordet, ikke tilbake på underlaget, for at de skulle ligge tørt.
Deretter prøvde jeg å finne serienummeret på motoren, men fant raskt ut at det var ganske vanskelig! Ser ut som jeg må skru løs noen vegger og skott for å komme til, så jeg ga det opp. Kom på at forrige eier sikkert har opplyst serienummeret da han omregistrerte båten, så jeg bestemte meg for å sende ham en epost om det istedenfor.
Etter det satt jeg litt i båten og bare nøt å sitte der og høre på vannet som slo mot båten, kjenne vuggingen, høre alle lydene som følger med en båt som ligger og dupper. Ble litt søvning, så hadde det ikke vært for at madrassene lå til tørk, så hadde jeg lagt meg ned og tatt en siesta der! Vel, leste ferdig avisen som jeg hadde med meg før jeg gikk ut av båten igjen, og tok en fender som lå under sofaen bakerst og la ut på babord side for sikkerhets skyld.
DEt blåste ganske kraftig, og båten lå litt mer mot babord enn jeg synes den burde, så jeg strammet litt inn på fortøyningen foran, slik at båten lå mer midtstilt og stabilt. Så straks mye bedre ut, synes jeg.
Vel hjemme begynte jeg å lese mer om fuktighet og kondens, og jeg tror nok at han jeg kjøpte båten av rett og slett ikke var klar over dette. Han kjøpte tross alt båten i april før han solgte den til meg, og før det hadde båten bare hatt to eiere siden 1974, men på endel områder virket det nesten som jeg visste mer om båten og båter enn ham. Jeg fant derfor ut at det lureste jeg kunne gjøre var å sørge for å sette inn en avfukter i båten. Orket ikke å dra helt ut til Maritim, og klokka var allerede over 18 da jeg bestemte meg for å dra inn til byen og kjøpe en slik kjemisk avfukter på Clas Ohlsson.
Jeg vil nemlig ikke være tilbake i båten før mandag, og synes det var litt lenge, så derfor kjøpte jeg avfukteren i byen og dro innom båten igjen og satte den på plass der. Så får jeg se når jeg er tilbake mandag ettermiddag om det virker som om det har noen effekt.
Samme dag, eller eventuelt tirsdag, får jeg kjørt opplagsutstyret hjem til lagring, for neste vinter kan det jo hende båten havner på land, så det er greit å ha utstyret!
OK, da skal jeg vel ha oppsummert uka ganske så bra! I løpet av neste uke skal jeg og ungene sette oss ned og finne ut hva båten skal hete. Vi har fått inn noen forslag, og har noen egne, men har ikke tatt avgjørelsen enda. Men det skal innrømmes at vi kanskje har en liten favoritt allerede…