Det er uvant å komme til land etter fire timer og ti minutter på sjøen og føle seg litt irritert og i ulage. For denne dagen ble ikke som planlagt. Selvsagt hadde jeg det flott på sjøen, men gjorde noen irriterende tabber og hadde det ikke så gøy som jeg har hatt det før. Kanskje jeg skulle tatt en ekstra kaffekopp og kurert gruffen, eller kanskje jeg bare hadde en dårlig dag?
Jeg hadde tidlig bestemt meg for at jeg skulle ut på en lengre tur denne lørdagen, og lang tur ble det da også. Dro ut av båthavna 12.30 og var inne igjen 16.40. Jeg hadde tenkt å dra tidligere, men jeg er jo et B-menneske og fikk ikke lagt meg før i to-tiden uansett, så jeg var ganske smal i trynet da jeg til slutt sto opp. De vanlige rutinene fulgte, kaffen ble kokt og sekken pakket, og jeg stakk innom Rimi og kjøpte meg en bollepose og noen bananer samt en liten Peprsi-Max i tillegg til kaffen.
Da jeg endelig kom meg ned til havna hadde sola tittet fram fra skylaget også. Jeg så at det var noe vind, men det var ikke så mye, og på yr.no sto det at det skulle bli 2-3 m/s og flau vind.
Jeg trøblet litt med å komme ut av båsen denne gangen også, slik jeg gjorde sist tirsdag, men denne gangen var det nok vind og strøm som lurte meg litt, pluss det faktum at det er omtrent umulig å styre noe sted med en snekke i revers… Jeg har begynt å rett og slett dra meg ut selv når jeg slipper den siste fortøyningen akter, men denne gangen var ikke det nok, så jeg måtte kjøre litt inn igjen og deretter bakke ut på nytt. Det gikk jo greit, men irriterende var det.
Og mer irriterende skulle dagen bli…
Da jeg tok en liten svipptur torsdag kveld tok jeg og fylte på tanken med de fem litrene i reservekanna, selv om jeg visste at det ikke var nødvendig. Men jeg liker ikke å kjøre ut med båten uten å ha reservekanna fylt. Nå hadde jeg kvart tank igjen, og det er mer enn nok til å rekke Lindøya med, men likevel hadde jeg denne uroen i kroppen når jeg dro ut. Satte kurs rett mot Lindøya så jeg ikke skulle kaste bort noe tid.
Været var fint og sola varmet, så jeg rullet opp kalesjen foran slik at jeg kunne stå, som vanlig. La merke til at det var litt mer vind enn det jeg trodde, så båten rullet litt ettersom den kom på siden, men ikke noe mer enn at jeg bare synes det var kos.
Nesten framme ved Heggholmen så jeg en kajakkpadler om styrbord, det skulle vel si sitt om at været ikke akkurat var dårlig. Jeg beundrer kajakkpadlere, ville aldri satt meg i en sånn hvis det ikke var speilblankt vær!
Da jeg kjørte inn mellom Lindøya og Heggholmen/Gressholmen, så jeg en av Ruters skøyter komme i retning Gressholmen, «Oslo X» var det denne gangen. Gasset litt på da jeg visste at neste stopp for den skøyta var Lindøya, og jeg ville rekke å passere bukta der den ville legge til før den begynte å tute på meg…
Det gikk jo helt greit, men da jeg nærmet meg Lindøya og kaia der jeg skulle tanke, begynte problemene. For det første blåste det nå litt mer, og samtidig fikk jeg bølgene fra «Oslo X» å hanskes med også. Likevel gled jeg ganske greit inn til kaia, men så gjorde jeg dagens største tabbe: Da jeg forlot rattet og tok fram båtshaken for å trekke båten nærmere kaia, glemte jeg å stramme til teleskopstanga, slik at når båtshaken kom i kontakt med kaikanten, gled den fremste delen av og havnet i vannet! Armene mine var akkurat for korte til å klare å rekke fram, og dermed begynte båten å gli vekk fra brygga, og jeg hadde ingen mulighet til å redde situasjonen.
Så, mens «Oslo X» kjørte forbi, måtte jeg opp igjen til rattet, vente til «Oslo X» hadde passert meg, og kjøre ut og prøve på nytt. Nå var jeg blitt litt stresset og forbannet fordi jeg mistet båtshaken, så andre forsøk gikk også rett vest, og jeg måtte prøve en tredje gang! Det er vel første gang at jeg må det, har måttet prøve meg to ganger, men aldri tre! Nå tok en jeg en ekstra sving slik at jeg kom mer riktig inn, og roet meg litt ned, så på tredje forsøk gikk det knirkefritt.
Båten la seg fint til, å fortøye gikk knirkefritt, og deretter var det bare å fylle tanken og reservekanna. Nå visste jeg at det ikke kunne være mange litre igjen i tanken, så jeg fyllte opp til jeg ikke turde mer, vil jo ikke at det skal flomme over heller! Endte med å fylle opp litt over 27 liter på hovedtanken, pluss at reservekanna ble fylt opp også.
Deretter var det bare å komme seg ut igjen!
Egentlig hadde jeg planlagt å kjøre videre rundt Lindøya og deretter opp til Nakkholmen og kjøre den på langs før jeg ville sette over til Bærumsiden og kjøre langs land der og oppdage mer av skjærgårdsidyllen på den siden. Men her ble det også andre planer…
Idet jeg forlot LIndøya kom en av disse charter-seilskutene som ligger ved Rådhusplassen opp bak meg og forsvant rundt Hovedøya mens jeg fortsatt mot Nakholmen. Da kom jaggu meg «Oslo X» på ny tur, og jeg valgte å stoppe opp litt og vente på at den passerte meg. Den kjørte nemlig videre og la til på et annet sted på Lindøya. Ble litt overrasket over at bølgene fra den kom litt raskere på meg enn jeg hadde ventet, så jeg la brått om slik at jeg fikk bølgene foran. Så fortsatte jeg som planlagt og passerte Nakkholmen nettopp mens rutebåten la til litt bak meg på samme øy.
Da jeg kjørte forbi Nakkholmen fikk jeg plutselig en idé om å kjøre til Dyna fyr og ta noen bilder av det. Jeg har jo passert det mange ganger med Nesoddbåten, men har aldri hatt sjanse til å komme så nær at jeg kunne tatt gode bilder av det. Så da ombestemte jeg meg og satte over mot fyret like etter at Nesoddferga hadde passert meg.
Kom ganske nær fyret og fikk tatt noen fine bilder, så satte jeg kursen langs land for å fortsette den opprinnelige planen og kjøre langs Bærumskysten.
Men da fikk jeg meg en overraskelse. Synes bølgene som kom var ganske mye større enn forventet, og jeg måtte legge kursen noe om fordi de kom på tvers fra babord side. Sjekket derfor yr.no på nytt, og da så jeg plutselig at vindvarselet var forandret til mellom 5 og 7 m/s – altså dobbelt så mye som da jeg tittet på samme nettside før jeg dro til båten! Sjekket for sikkerhets skyld en annen app, Yacht Weather, som fortalte meg at vindhastigheten var 10 knop 0g at det kunne komme vindkast på opptil 17 knop. Tviler litt på det siste, for Yacht Weather kan være noe upresis på posisjonen, så jeg tror nok det gjaldt litt ytre deler av Oslofjorden.
Likevel, dette var jo ment å være en kosetur, og selv om bølgene ikke var så veldig store, var det nok til at det slo vann inn over cockpiten foran innimellom, og det ville bli veldig mye rulling hvis jeg skulle fortsette med planen og holde kurs langs land utover fjorden. Fant derfor ut at det beste var å endre litt på planene, og jeg bestemte meg derfor for å kjøre innover Bunnefjorden istedenfor, i håp om at det var noe roligere der. Men det betød at jeg måtte belage meg på en rundt 20 minutter med litt større bølger rett mot.
Det gikk jo fint, og jeg fant nok en gang ut at Nidelven tar bølger rett på veldig bra, men at det ikke skal mye til for at den ruller voldsomt når bølgene kommer fra siden. Når jeg nærmet meg Oksvalflua var bølgene adskillig mindre, så jeg konstaterte at jeg hadde tenkt riktig. Da bestemte jeg meg for å kjøre mot Langøyene for deretter å kjøre mellom Husebergøya og deretter lengre innover i Bunnefjorden langs Nesoddenlandet. Tenkte å kjøre mellom Skjærholmene fra den andre siden enn jeg gjorde sist tirsdag.
Da jeg nærmet meg Langøyene tok jeg en liten avstikker inn til bukta og begynte å lure på hvor lenge det var siden jeg hadde vært der. Jeg er jo ikke noe bademenneske, og jeg fant ut at jeg ikke kunne ha vært på Langøyene siden midten på 90-tallet! Det begynner å bli lenge siden!
Etter å ha passert Langøyene støtte jeg på et par seilbåter som koste seg i vinden, og da jeg nærmet meg Skjærholmene ombestemte jeg meg på nytt! Derfor satte jeg kursen inn mot Malmøya, passerte den og kjørte inn i retning Padda, men dro til babord og gjennom Malmøysundet, under broa. Synes det er et veldig idyllisk sted og hadde lyst å oppleve det nok en gang før vinteren setter en stopper for eskapadene mine! Så med en gang at det var langt mindre båter der enn sist jeg var der. På utstikkeren der jeg hentet Bergtatt var det ikke en eneste båt igjen!
Da jeg kjørte ut av sundet fant jeg ut at jeg likså godt kunne ta en liten tur rundt Bleikøya og inn ved jobben i Bjørvika før jeg dro hjem. Hadde jo vært ute lenge nå og skjønte at det var på tide å komme seg hjem før det begynte å bli helt mørkt. Kjørte derfor langs Sjursøya, tok bilder av Sjømannskolen og containerhavna, kjørte litt inn i en bukt ved Sørenga før jeg snudde og kjørte inn i Bjørvika.
Der tok jeg bilder av det flytende kunstverket foran Operaen og ikke minst av jobben min, som ligger i Havnelageret. En fantastisk imponerende bygning!
Deretter var det ut mot Vippetangen og forbi danskebåten, og en liten avstikker innover til der Kongeskipet ligger for å knipse flere bilder, før jeg satte kursen hjemover, rundt Hovedøya, tilbake mellom Lindøya og Heggholmen og rett over til Oksval. Først nå satte jeg på varmeapparatet.
Måtte stoppe båten et lite øyeblikk midt på, da naturen meldte seg og jeg fikk et påtrengende behov for å lette på trykket etter all kaffen, og deretter var det rett inn i havna og knirkefritt inn i båsen!
Over fire timer til sjøs betyr selvsagt at jeg ikke kan ha vært misfornøyd, men problemene mine ved Lindøya irriterer meg grenseløst ennå! Også litt skuffet over at jeg ikke fikk tatt den ruta som jeg opprinnelig hadde planlagt, men tror likevel jeg gjorde riktig.
Flere bilder fra turen ser du her!
Vel, mandag må jeg vel kjøpe ny båtshake…