Blåmandagsbåt til jobben

Jeg tenkte jeg skulle være lur denne mandagen og komme på jobb tidsnok ved å ta egen båt istedenfor ferga. Det gikk ikke helt som planlagt…

Når jeg har seks-vakter på jobben, altså begynner klokken 06.00, så kommer jeg alltid 20-25 minutter for sent på jobb. Det er fordi jeg bor på Nesodden og den første ferga ikke går før 05.30 om morgenen. Og ikke har jeg bil heller.

Heldigvis har jeg fått aksept for dette på jobben, som har forståelse for problemet og ikke vil tvinge meg hverken til å skaffe meg lappen eller til å dra på jobb kvelden før og slenge seg ned på en sofa i lokalene natta før vakten… Og drosje fra Nesodden til Oslo grytidlig på morgenen ender opp i firesifrete beløp!

Denne mandagen tenkte jeg at jeg for en gangs skyld skulle komme presis på jobb! Og da var selvsagt løsningen å ta min egen båt!

På vei inn Tjuvholmen
På vei inn Tjuvholmen

Dette er forsåvidt noe jeg har gjort før, da jeg var nattvakt. Da hendte det at jeg tok båten på kvelden inn til jobben og la den til på kaia utenfor for så å dra hjem igjen på morgenen. Selv om det kun er lov med av- og pålessing der jeg lå, så skjedde det jo ingenting der om natta, så da tok jeg sjansen. Men nå er nattevaktene flyttet til Australia og jeg jobber bare dag og kvelds-vakter, så mulighetene til å ta båt til jobben er redusert.

Rent tidsmessig ville jeg faktisk kunne spare litt tid på å bruke egen båt til tidligvaktene.. For å «ikke» nå 6-vakta må jeg stå opp senest 04.30 hjemme for så å ta en buss som går 05.05 (den første) og deretter ferga 05.30 (den første). Ferga er framme på Aker Brygge 05.53 og er jeg heldig (jeg kan ikke gå så fort som før på grunn av protesen) rekker jeg en buss til Bjørvika klokken 06.00. Da er jeg på jobb ca. 06.20. Hvis jeg ikke rekker bussen går jeg, og er på jobb fem minutter senere.

Ved å dra ned til båten søndag kveld kunne jeg sove i båten for deretter å stå opp til samme tid. med avgang 04.45 ville jeg være framme på Tjuvholmen cirka 05.30- 05.35. Da ville jeg til og med rekke en buss tidligere og komme på jobb rundt 5.55-06.00. 🙂

Så jeg tok Bippe ned til båten og la meg til å sove sent søndag. Dessverre sov jeg litt urolig denne natten, ikke så bra som jeg vanligvis gjør. Jeg var derfor litt treg i avtrekket da jeg kom meg opp, og forlot ikke havna før klokka var 04.55 – ti minutter forsinket.

Til alt overmål, etter å ha kjørt i ti minutter så jeg noen lys nærme meg fra babord side. Det var omrisset til et større containerskip som var på vei inn til Sjursøya. Siden båten min ikke går så fort endte det opp med at jeg stoppet opp og lot den passere i mørket. For det var nemlig ganske så mørkt så tidlig på morgenen. Men stoppet betydde at jeg mistet enda fem minutter og plutselig hadde enda litt dårligere tid enn beregnet.

Likevel koste jeg meg på turen over fra Oksval. Jeg tok korteste vei og navigerte meg inn mellom Nakkholmen og Lindøya og deretter rett over til Tjuvholmen/Aker Brygge. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å legge båten på førstnevnte, ettersom en dagplass der (riktignok uten strøm og vann – noe jeg uansett ikke har bruk for) bare koster 120 kroner. På Aker Brygge er prisen 200 kroner – selv om det inkluderer vann og strøm – som jeg altså ikke har bruk for. Og prisen er den samme uansett årstid.

At jeg er noe negativ til Aker Brygge skyldes blant annet at havnesjefen ikke svarer på epost. Jeg har henvendt meg et par ganger med spørsmål, men har aldri fått svar. Kan årsaken være at jeg hverken har seilbåt eller yacht? Jeg bare lurer…

Vel, uansett, jeg la meg til longside på Tjuvholmen og oppdaget at det stedet jeg hadde sett meg ut på forhånd var opptatt, men jeg la meg rett ved siden av, og det gikk helt fint. Klokka var imidlertid blitt kvart på seks, så jeg innså at jeg ikke ville komme presis på jobb denne gangen, men antakelig holde den vanlige forsinkelsen…Tross alt er det et lite stykke å gå fra der jeg hadde lagt meg og til bussholdeplassen ved Stortinget.

Men da jeg skulle betale for oppholdet på automaten fikk jeg meg en overraskelse: Jeg kunne ikke betale noe annet enn kvelds- og overnattingspris på 250 kroner! Jeg fikk rett og slett ikke opp valget mellom å betale dag- eller døgnleie. Jeg begynte å bli litt stresset, og ga opp hele forsøket og strenet avgårde for å rekke bussen, noe jeg ikke gjorde… Og så tidlig på morgenen er det dårlig med hyppighet og korrespondanse. Så jeg valgte å gå korteste vei til jobben, noe som førte til at jeg klokket inn på samme tid som vanlig , rundt 06.20.

Mens jeg spaserte bortover til jobben ble jeg litt urolig med tanke på betalingen. Gebyret for å ligge der uten å ha betalt er nemlig fem døgnleier, altså 1.250 kroner! Og det lå jeg jo an til å få!  Så jeg sendte en epost til kontakt-eposten for Tjuvholmen og forklarte situasjonen og at jeg ville betale når jeg kom tilbake i steden, før jeg dro hjemover.

På slutten av jobbøkta, like etter at jeg hadde fortært lunsjen min, så dumpet det heldigvis en epost ned i innboksen som forklarte at alt var OK. Senere viste det seg at dagleia ikke starter før kl, 07.00! Men jeg fikk likevel til å stå parkert der, og betalte som avtalt dagsleia når jeg var tilbake på plassen rundt klokka halv to. Da var valget om dagsleie tilgjengelig på automaten.

Turen gikk deretter hjemover uten problemer. Da jeg krysset Bunnefjorden så jeg noen master i det fjerne og etter hvert som skipet kom nærmere, så jeg i kikkerten at det var selveste Christian Radich. Så da endte jeg turen med å knipse noen bilder av skuta før jeg kom meg hjem  til båthavna.

Christian Radich
Christian Radich

Opprinnelig var planen å gjøre dette om igjen neste morgen, da med tanke på å klare dette bedre enn denne gangen, men værmeldingene forandret seg i løpet av mandag kveld slik at jeg måtte droppe de planene. Men neste gang jeg har 6-vakter skal jeg se om jeg kan gjøre dette på nytt! (Forøvrig viste værmeldingen seg ikke å stemme helt, jeg kunne fint ha rukket tilbake til Nesodden tirsdag ettermiddag før restene av stormen Karl slo til…)

Noen undrer kanskje på hvorfor jeg valgte å la båten ligge på Tjuvholmen og ikke legge den nærmere jobben. Årsaken til det er at det ikke finnes noen lovlige plasser (såvidt jeg vet) å fortøye en snekke i nærheten av jobben i Bjørvika på dagtid. Og jeg må også ta med i beregningen at jeg må ha mulighet til å komme meg opp av og ned i båten uten problemer. Da er kaihøyden et problem.

Jeg bare håper at planene om å komme i gang med en båthavn på Sørenga etterhvert blir gjennomført!

 

 

Related Images: