Denne våren skal jeg virkelig få gjort endel saker og ting med Bergtatt. Det som jeg virkelig ønsker å få gjort noe med er uteplassen. Det er bare å innrømme at båten ser direkte shabby ut hvis man titter ned i cockpiten.
For i uterommet om bord er det nå riktig så ille og nedslitt. Store huller og revner i putene i sofaen, gammel skumgummi som stikker ut, sprekker i kantene på stolene (som så vidt sitter sammen) og falmet treverk som skriker etter litt lakk og olje.
Det er ikke veldig representativ, for å si det slik. Så jeg ønsker å gå sommersesongen i møte med en litt penere båt. I alle fall på uteplassen. Planene om dette har jo eksistert lenge, og opprinnelig var det våren 2015 at båten skulle «shines opp» skikkelig. Men istedenfor havnet jeg på sykehus og mistet stadig flere kroppsdeler, så nå er prosjektet to år på overtid. I fjor prioriterte jeg nemlig båtbruk foran båtoppussing.
At gelcoaten er litt gulnet bryr jeg meg ikke om. Båten er jo inne i sitt 43ende år, så det får holde med vask, puss og polering. Det er tross alt en bruksbåt, og jeg går ikke rundt med poleringsmiddel og pussefille i denne båten. Hadde den vært ny og flott i «lakken» så ville jeg nok vært meget oppsatt på å holde den ren og pen, men slik er det ikke.
I sommerhalvåret er jeg påpasselig med å skylle båten med ferskvann etter hver tur, for å holde glansen etter poleringen så fin så lenge som mulig, og innvendig i båten ser den heller ikke så verst ut, faktisk ganske så strøken.
Men totalt sett er det jo endel som må gjøres etterhvert uansett.
Inne i kabinen har jeg egentlig bare planer om å gjøre to ting i vår, det er å få på plass et nytt teppe på dørken – jeg har beholdt det gamle teppet og tar bare det med til for eksempel Teppeabo og får dem til å skjære ut et nytt som passer perfekt – og deretter montere baughylla (hvis jeg får den til å passe). Så skal jeg montere batteriladeren. Da er det mulig at jeg legger inn en ekstra USB ladekontakt inne i kabinen.
Deretter skal jeg skifte vannslangen til motoren og samtidig montere sjøvannsfilter. Og pakkboksen skal få ny talgpakning. Det siste får jeg hjelp til.
Ute i cockpiten skal alt treverk pusses og lakkes. Og putene i sofaen og stolene skal altså skiftes ut. Dørkplatene er også ganske slitne, men de blir ikke tatt i år. Sommerkalesjen skal repareres og vaskes (skal leveres til uka).
Og det er det jeg gjør denne gangen. Bortsett fra vanlig vedlikehold, olje- og filterskift, polering og vask og slikt. Det blir jo uansett en ganske lang liste!
Å få nye stoler og sofaputer koster nærmere 20.000 kroner. Det blir for mye. Derfor har jeg bestilt bare stolene fra Nilsen-båtbyggeri (med Nidelv-logoen på ryggen!), men sofaen vil jeg ta selv. Jeg skal nemlig ikke sy puter, det er noe enklere opplegg i den gamle modellen jeg har. Og derfor tror jeg at jeg skal klare det.
Trekket er nemlig bare stiftet sammen i ryggen. Sofaen består nemlig av treplater som det er festet skumgummi på og deretter er stoffet lagt over, strammet og stiftet fast på baksiden. I utgangspunktet synes jeg ikke det høres veldig vanskelig ut. Vanskeligheten kommer vel først hvis jeg vil ha sying og kanting og forming av putene. Lager jeg dem mer enkle tror jeg det skal bli overkommelig. Så jeg tenker rett og slett å la dem være rette og fine, ikke noen avanserte former eller fasonger. Jeg tror det blir pent nok for båten min.
Jeg bytter selvsagt den gamle skumgummien ut med ny. Regner med at jeg lar Skumplastsenteret på Furuset i Oslo ta den jobben. De skar til midtmadrassen som jeg hadde målt opp i fjor og jeg er veldig fornøyd både med form, fasong og pris.
Jeg har tenkt å kjøpe inn litt mindre med stoff for å prøve meg på en av putene først. Sofaen er jo delt opp i seks deler. Går det greit bestiller jeg mer og tar hele sofaen. I motsatt tilfelle får jeg bite i gresset og punge ut…
Jeg tror jeg beholder trerammen, men pusser den ned og impregnerer den med noe vannbestandig olje eller beis. Det spørs litt på hvordan treverket ser ut ved nærmere ettersyn, men jeg vil gjerne beholde så mye som mulig av det som er originalt i båten.
Jeg skriver «ukurant farge» når jeg beskriver stoffet og det er fordi den fargen jeg har bestemt meg for kanskje ikke er så veldig vanlig, i alle fall ikke i gamle snekker som den jeg har. Puter og stoler er stort sett hvite eller blå, har jeg inntrykk av, og den båten jeg har ble levert med en slags lys brun/beige variant som jeg rett og slett ikke liker.
Så det blir litt annerledes, men veldig stilig! Synes jeg… Og ikke hvit eller blå! Litt særpreg kan man jo tillate seg å gi den gamle balja som jeg er blitt så glad i! Jeg pusser den opp for min egen skyld og ikke med tanke på et framtidig salg. Tror uansett ikke at fargevalget er så veldig kontroversielt, men heller stilrent og pent! Men altså ikke så veldig vanlig på denne type båter. 🙂
Men jeg røper ikke fargen før jeg er klar til å legge ut «før-og-etter»-bilder tidligst i slutten av april.