Drømmen ville selvsagt være å kunne kjøpe en båt som var helt klar til å brukes.
Bare settes på sjøen, skru om nøkkelen, og voila!
Ettersom jeg ser på meg selv som en ganske så upraktisk fyr, så tror jeg at en båt med minst mulig å fikse opp på, er den perfekte båt for meg. Eller?
Jeg har nemlig alltid sett på meg selv som en som ikke er så veldig praktisk anlagt. Jeg er ingen snekker og jeg har ikke peiling på biler. Jeg føler meg mer til rette når jeg kikker på innamten i en PC. Det kan nok hende at jeg ikke vet hva alt er helt inn til siste lille diode eller transistor, men jeg vet i det minste hva som skal hvor, og jeg har flere ganger bygd opp en PC fra begynnelsen, og den har ikke eksplodert når jeg har satt den på.
Men båt? En gammel motor med alle slags rare deler og lyder? Et elektrisk anlegg med ledninger som er strukket over halve båten og ender opp i et villniss bak et bryterpanel i cockpiten?
Drivstofftanker? Ferskvannstanker? Septiktanker? Vannpumper? Lensepumper? Dopumper?
Jeg bør jo helst være både elektriker, mekaniker, møbelsnekker, møbeltapetserer, båtbygger, rørlegger og gudenevethva for å få dette til?
Derfor tenkte jeg i begynnelsen at det kanskje var best å se etter båter som nylig var oppgradert på alle disse områdene, hvor skroggjennomføring nylig var gått gjennom og oppgradert, hvor alt elektrisk var gjennomgått, og gjerne også en nyere motor, eller i alle fall en nyoverhalt?
Jeg skjønte raskt at, jo – det lar seg gjennomføre – men: Det har sin pris!
Båter i den prisklassen jeg er ute etter fyller ikke alle disse punktene, da må jeg doble investeringen, og det har jeg vel hverken råd eller lyst til akkurat nå.
Jeg ser også at det er fullt mulig å kjøpe en rimeligere båt, og ikke nødvendigvis oppgradere alt med en gang. Så i det siste har jeg faktisk til min overraskelse oppdaget at jeg har begynt å se etter båter med potensiale, mer enn etter båter som er fiks ferdige. For jeg har jo også forstått at båter slik jeg vil ha dem, kanskje ikke nødvendigvis finnes der ute akkurat nå.
Så derfor er det bedre (og gir større utvalg å lete i!) å se etter den båten som kanskje lettest kan bli en slik jeg vil ha, etter å ha jobbet med den en to-tre sesonger?
Om jeg så finner ut at jeg ikke egner meg som hverken elektriker, mekaniker, møbelsnekker, møbeltapetserer, båtbygger, eller rørlegger, så har jeg i det minste funnet det ut! The hard way… 😀
De fleste båter med noen år på nakken krever at det jobbes litt med dem. Men i motsetning til pc er ikke båt særlig hightech. Finner du fram of kan sette sammen en pc, kan du ordne et elanlegg. De fleste eldre båter har elanlegg som trengs ettersyn. Det jeg ville prioritert var båt med nyere motor. Alt annet kan du fikse med relativt små investeringer, og LITT kunnskap.
Høres bra ut det! Har jo etterhvert blitt såpass interessert at jeg ser at jeg nok må trå til med litt egeninnsats!
Har også kommet fram til at en båt med en god/nyere/nyoverhalt motor er en stor fordel.
Jeg har også gjort meg noen tanker om det elektriske opplegget, at det også burde vært relativt nytt eller gjennomgått?