En ny roadtrip!

Er det en ting jeg har lært meg etter noen år i båt, så er det at ingenting går som planlagt. Derfor har jeg heller ikke lagt de mest detaljerte planer for båtturene mine, og jeg har heller aldri lagt opp en spesifikk rute jeg skal gå. Jeg tar det som det kommer. Og det har absolutt vært tilfelle for denne turen!

Jeg var ganske optimistisk da jeg avsluttet mitt forrige innlegg onsdag, og skrev at neste innlegg forhåpentligvis ble skrevet fra en ny havn. For å si det kort og greit: Det skjedde ikke! Jeg ligger fortsatt i Farsund. Slik det ser ut nå, når jeg skriver dette innlegget, så blir det ikke avgang før søndag formiddag. Og da vurderer jeg å dra rett til Tananger og hoppe over Egersund. 

Det er mye som har skjedd siden jeg skrev forrige innlegg, både negativt og positivt. I forrige innlegg fant vi ut at laderen jeg hadde var defekt, den ladet ikke. Dermed ble det kjøpt inn en ny lader og alt skulle da være i orden.

Men det var det ikke…

Kaputte batterier på kaia

For selv om den nye laderen jobbet det den var god for, så hjalp ikke det på batteriene. Jeg testet batteriene med det utstyret jeg har og de kunnskapene jeg har/ikke har, og kunne konstatere at de ikke ble ladet. Testeren jeg hadde viste også at det ene batteriet var defekt og måtte byttes.

Da fikk jeg hjelp av en båtkollega i Farsund, som kom ned og koblet ut det defekte batteriet, slik at vi kunne se om de to andre batteriene, som også var i dårlig stand og nedladet, klarte å ta til seg lading. 

Det er nemlig slik at de tre forbruksbatteriene er koblet slik at hvis det er et dårlig blant dem, så får jeg ikke ut mer strøm enn det som det dårligste gir (jeg tror dette er rett oppfattet!). Også disse batteriene viste seg å være nærmest nedladet og defekte.

Mens vi holdt på med dette kom en annen fra båtforumet innom. Han hadde tilbudt seg å ta meg med på en biltur for at jeg skulle få se litt mer av kommunen. Han leser nemlig innleggene mine om båtturene, og hadde blitt litt inspirert av å lese om roadtripen jeg hadde i Mandal. Vi lot dermed batteriene stå for å lades, og dro på biltur!

Gamleveien mot Herad ved Bøensbakken. Framvaren til venstre.

Han tok meg med innover i kommunen, mot Framvaren og båttrekket som er mellom Sigersvoll og Listeid. Først tok vi imidlertid en liten omvei langs den gamle hovedveien og kjørte til bommen ved Bøensbakken. Litt spesielt å kjøre langs veien der det sirlig er satt opp steiner mot sjøen. Nydelig utsikt derfra også. 

Utsikt til Farsund

Deretter kjørte vi tilbake langs gamleveien og innom en fjelltopp som var et skikkelig utsiktspunkt der jeg kunne se omtrent helt til Lindesnes. Visstnok et hyttefelt der man nå kan kjøpe tomter, men som både båtkollega Jan Erik og jeg var enige om, kanskje ikke var de attraktive tomtene man i utgangspunktet skulle tro?

Ja, høyt oppe og en flott utsikt, men veldig langt fra både sjø og fjorder og servicetilbud. Og ikke noe annet å gjøre enn å sitte på terrassen og se på utsikten. Vet ikke helt, jeg… Men utsikten var formidabel, det skal de ha!

Utsikt mot Lindesnes

Deretter kjørte vi til det – blant båtfolk – ganske så berømte båttrekket innerst i fjorden ved Listeid. Vi kjørte da langs Åptafjorden og forbi Åpta, som inntil i fjor var det lengste jeg hadde vært med båten i Norge. Med snekka kom jeg jo til Farsund, men da jeg var tilbake på Sørlandet med nybåten og lå i Farsund, så tok jeg derfor turen derfra og inn til Åpta. Bare for å kunne notere i statistikken at jeg hadde satt ny rekord!

Jeg hadde egentlig tenkt å legge til der siden det skulle være noen gjesteplasser innenfor moloen, men droppet det fordi det så trangt og lite ut. Men når vi kjørte forbi denne gangen, så så jeg at det var mye større enn jeg fikk inntrykk av i 2019, så om det blir aktuelt å dra inn den fjorden en annen gang, så skal jeg nok få lagt til der!

Deretter kjørte vi altså tilbake og langs Framvaren på den andre siden av fjorden og ned til båttrekket på Listeid.

Dette er rett og slett en måte å unngå å dra rundt Lista med båt hvis været er for ille. Da kjører du inn til enden av Framvaren og blir trukket opp land av en traktor med spesialbygget henger, som så kjører deg noen kilometer til Sigersvoll der du blir sjøsatt igjen og kan fortsette til Hidra, inn til Flekkefjord eller rundt Jæren. Det hele koster vel rundt en tusenlapp. Selvsagt blir du også fraktet motsatt vei hvis du skulle ha behov for det.

Opp denne bakken trekkes du med båten på traktorhenger

Det skal visst være litt av en opplevelse å sitte om bord i egen båt mens du blir fraktet langs veien med traktor! Må nok prøve det en gang!

Traktor med båthenger

Turen gikk deretter videre langs den ruta traktoren ville kjørt og ned til Sigersvoll og den lille fjordarmen Pollen (som er delt opp i indre og ytre) der den andre delen av båttrekket ligger. Her har også min båtkollega sin egen båt, en Viksund 830.

Så gikk turen omtrent Lista rundt! Vi passerte Sigersvolltjernet og da måtte jeg be ham stoppe ved veien. For i tjernet lå det fortøyd en større ansamling med badedyr – og det så så spesielt ut at jeg bare måtte forevige det med kameraet! Seljord har sjøormen, Sigersvoll har badedyrene! Visstnok blir flere av dem opplyst om natta… Hvorfor og hvem ante Jan Erik ikke, men noe spesielt (og morsomt!) var det nå uansett!

Hva skal man si, egentlig?

Nå var vi etter hvert kommet til ytterkanten av Lista, og siden det ikke akkurat var en vindstille dag, så fikk jeg se hvor hardt det kan være rundt der. Dog var det ingenting i forhold til hvor ille det virkelig kan bli!

Første stopp ble gjort nede ved Snekkestø ved en kommunal brygge der tyskerne under krigen hadde en patruljebåt plassert. På virkelig skikkelig vindfulle dager slår bølgene over moloen på bildet under! Ville ikke akkurat vært trygg på å gå inn der med båten i dårlig vær, ettersom det skal være litt urent farvann utenfor også. I bakgrunnen ser vi Hidra – der jeg var i fjor, og lenger inn er Flekkefjord.

Deretter dro vi til et sted som het Jøllestø – og om jeg synes innfarten til Snekkestø så utrygg ut, så synes jeg det så enda verre ut her! Her skal man sikte godt for å komme seg ut og inn i dårlig vær! Rett ut og hardt til styrbord, visstnok, for rett fram er det jo masse skjær. Tror jeg trenger en del trening i blikkstille sjø for å komme meg ut og inn av den havna!

Tunga rett i munnen her!

At det er vindfullt på Lista er for øvrig treet under et godt bevis på – det er ikke tilfeldig at det lener seg så kraftig over mot siden… Du bør vel være veldig glad i vind for å kunne bo her!

Vindskeive trær på Lista!

Når man først er på Lista så må man jo innom Lista fyr. Nå var vi der når alt var stengt, men med mange opplysningsskilt rundt på plassen så fikk jeg jo litt informasjon om stedet. Visste ikke at det egentlig var tre fyr på samme sted, men det var det altså opprinnelig.

På veien tilbake til Farsund rakk vi også innom havna i Borshavn, som har gjesteplasser og er en lun havn hvis det blir for tøft å runde Lista.

Deretter var det på tide å sjekke om batteriene var blitt ladet de timene vi var borte, men dessverre visste det seg at det ikke hadde skjedd. Vi testet batteriene på nytt og måtte trekke den konklusjonen at hele forbruksbatteribanken i realiteten var kaputt. Ikke den beste nyheten å få! Laderen fungerte som bare det, men batteriene var så nedladet at de ikke tok imot mer lading og lå på bunnivå.

Nytt batteri fra Biltema med fire års garanti testes ut. To til skal på plass.

Dagen etter ble det derfor kjøpt inn et nytt batteri og da vi monterte det oppdaget vi til vår store overraskelse at heller ikke det nye batteriet tok imot særlig lading, bare 12,4V inn på batteriet. Vi fant ut at kablene fra laderen var større i diameter (6 mm) enn de gamle som gikk inn til batteriet. Etter å ha kjøpt nye 6 mm-kabler var ladingen oppe i 14,6 på et blunk! Jeg vet ikke hvor gamle de andre kablene var, men de var også mindre i omkrets og det var litt lange ledninger. Å ha riktig dimensjonerte ledninger er veldig viktig, man får stort strømtap hvis de er underdimensjonerte og gamle – noe som også kan være brannfarlig.

For sikkerhets skyld testet vi de gamle batteriene en gang til, men det var ingen tvil om at de var helt ferdige. Siden den forrige laderen sluttet å virke ble antakelig de tre forbruksbatteriene så nedladet at det ikke var mulig å få ladet dem opp igjen.

Men nå er altså et nytt forbruksbatteri på plass, og senere på turen skal jeg sette inn to til av samme type, slik at jeg er oppe i samme kapasitet på forbruksbatteriene som før (3 x 105 ah). Heldigvis er startbatteriet i topp stand, så det er ikke noe å bekymre seg over.

Litt flaggkunst fra Lista

Planen var å dra avgårde fra Farsund i går torsdag, men jeg var såpass sliten etter fire nattevakter at jeg sov så lenge at jeg sov over de timene vinden var på det beste med tanke på overfarten, og i tillegg var jeg ikke i helt topp form, så nå blir det hvile her til neste værvindu dukker opp, noe som ser ut til å skje på søndag. Da er det som sagt ikke umulig at jeg velger å droppe Egersund og ta en lang etappe opp til Tananger for å være ferdig med Jæren i denne omgangen..

Men ting kan forandre seg fort, så jeg følger med flere ganger daglig på alle vær- og vindrapporter.

Nå tar jeg i alle fall helga, og krysser fingra for at neste innlegg kommer fra en ny havn!

Svingbro ved Straumen på vei opp langs Framvaren