Farvel Bergtatt, velkommen Bergtatt!

Dette kommer kanskje som lyn fra klar himmel for mange av mine lesere. Men nå er det altså gjort. Etter å ha tenkt og grublet og grublet og tenkt så er det plass for et sceneskifte. Eller rettere sagt, båtskifte.

Når du leser dette er gode, gamle Bergtatt på vei til Nøtterøy-området der den skal tas vare på av adskillig mer båtkyndige folk enn meg. Den skal repareres og stelles med og framstå som en flott båt etterhvert, ikke den mer slitte og lurvete varianten jeg har tøffet rundt i de siste årene.

For det er ikke til å stikke under stol at Bergtatt ikke har sett så veldig presentabel ut i det siste. Og det er en stund siden jeg innså at det nok ikke kom til å bli bedre med det første. Jeg er rett og slett ikke den handymannen som båten trengte.

Trofaste gamle Bergtatt er dermed byttet ut med en ny Bergtatt – som jeg håper blir like trofast. Det var faktisk mye tøffere å godta at jeg faktisk skulle selge den gamle båten enn det var å bestemme seg for å kjøpe en ny.

Jeg har tross alt hatt så utrolig mange fine og gode opplevelser i den gamle båten at det var hardt å gi slipp på den. Men den er nå solgt – som et prosjekt. Det gikk raskt også, lagt ut mandag, solgt tirsdag. Hentet torsdag.

Siste tur med båten – tur nummer 511!

Jeg måtte til slutt stikke fingeren i jorda og innse det jeg vel egentlig allerede visste – at jeg ikke er praktisk anlagt nok til å kunne gjøre det som må gjøres med gamle Bergtatt. Den er derfor solgt til noen som nettopp er det – og som vil ta vare på den bedre enn det jeg er i stand til. Den skal bli første båten til en ungdom som med båtdkyndig hjelp skal fikse opp båten slik at den får et nytt og bedre liv enn det jeg kunne gi den.

Med en utgammel sjøvannskjølt motor som lekker litt olje (men som går som en klokke – det skal sies!) og en liten lekkasje fra vindu styrbord i kabinen, med noen hull i glassfiberen, hullete sofa bak og et heller lite vellykket forsøk på å pusse opp treverket, så ble det etterhvert klart for meg at det ville bli vanskelig for meg å klare å utføre alt det jeg hadde planer om.

Etter i fjor, da jeg opplevde at båtverkstedene ikke engang ville se på motoren på grunn av alderen, så har jeg også følt meg litt usikker om bord. Hvor lenge holder egentlig en slik motor? Det jeg vet er at jeg ikke er kapabel til å gjøre noe med den om den plutselig skulle stoppe!

Siste tur med 1974-modellen ble derfor tatt inn til Aker Brygge – nøkkelen overrakt og jeg kunne vinke farvel. Jeg skal ærlig innrømme at det var både med en klump i halsen og med tårer i øynene at jeg tok den siste turen – med hele 511 turer med båten fra oktober 2013 og fram til nå, så har jeg jo blitt vant til den, til lytene dens og særegenheten, til hvordan jeg skal manøvrere den for å komme pent på plass uansett vær, strøm og vind. Jeg har sovet om bord utallige ganger, både om vinteren og sommeren og vært svært langt av gårde – til Bohus/Malmön i Sverige og til Farsund i Norge.

Farvel Bergtatt og takk for over fem fantastiske år sammen. Lykke til på reisen, du vil aldri bli glemt!

Jeg har jo flere ganger tidligere lekt med tanken, også i blogginnlegg her, om å skaffe meg en litt større snekke, og det er det jeg nå skal gjøre. Ikke veldig stor, dog, og jeg holder meg til Nidelv – så det blir en Nidelv 26. I skrivende stund er det ikke 100 prosent hvilken av de jeg har sett på jeg ender opp med, men den jeg kikket på tidligere denne uken så veldig fin ut. Jeg har også hatt en prøvetur med en noe mer slitt utgave – som jeg valgte bort på grunn av det store oppussingsbehovet – og det falt absolutt i smak.

De båtene det står om er 10-12 år yngre enn gamle Bergtatt, men motorene er like gamle som båtene. Det er Volvo Penta – som jeg ikke har noe kunnskap om, men jeg lærte meg jo mye om Yanmaren, så jeg klarer vel å finne fram til filtre og slike duppeditter på en slik også. Dessuten er visst havnesjefen og kumpanene hans spesialister på Volvo Penta. Og så har vi Nidelvklubben på Facebook og ikke minst båtforumet på Båtplassen!

Får nok gode minner med denne båten også!

Den båten jeg først og fremst har i tankene har nye stoler og puter ute, nye trekk på puter i kabinen og nymalt og nytrukket akterlugar, nyere kalesje, kartplotter, radio med DAB/CD, elektrisk toalett, varmtvann, vannpumpe, septiktank, nye slanger til septiktanken, nytt ror og rorgjennomføring, badeplattform og ikke minst ny og flott dørk! I tillegg er det opplegg klart for dusj på badeplattformen, bare monteringen som gjenstår. De øvrige gjennomføringene er også byttet tidligere.

Selvsagt er det noe som må gjøres på denne også, men det er adskillig mer overkommelig for meg, da det er mer generellt vedlikehold og ikke store oppussingsbehov. En enbeint skipper som ikke er så veldig nevenyttig var ikke den perfekte kombinasjonen med den båten jeg hadde. En båt der det meste er på stell er nok bedre for meg i det lange løp.

Det som må gjøres ganske umiddelbart er litt nedpussing og et par strøk på badeplattformen. Deretter må det installeres gjennomføring til septiktank slik at jeg kan tømme tanken på disse septikstasjonene og montering av en ankervinsj med fjernkontroll. Dette kommer jeg til å få noen med peil til å gjøre.

Prøveturen tirsdag avgjør handelen. Skal få med meg en mototkyndig!

Med en større båt og en større motor (fra 22 HK til 110 HK) betyr det at jeg også får økte drivstoffutgifter. Det er også noe jeg har tenkt mye på.

Jeg har jo skrevet mye om at jeg er så glad i det enkle båtlivet, og det rimelige! Noe som var en perfekt kombinasjon i en 24 fots snekke. Men jeg har jo regnet mye på dette og funnet ut at det er nå eller aldri. 

Med gamlebåten dro jeg fra Oksval og inn i Sverige på én 40-liters tank. Det blir nok noe mer med den nye, som vel har en standard 175-liters drivstofftank. Det er en liten forskjell å fylle full tank for noen hundrelapper og et par tusenlapper…

Men det går seg til. Jeg kommer jo ikke til å tøffe rundt i 12 knop hele tiden heller. Men om det blir 100 turer i året får vi nå se på…

Ifølge selger trives den best i rundt 10-11 knop og det er betydelig raskere enn 5 til 5,5 knop med gamlebåten! Nå trives jeg jo dog som sagt med snekkefart, så kanskje blir det den mest brukte farten.

Så på turen ned til Sørlandet i mai skal jeg bruke til å bli kjent med den nye Bergtatt. Den er jo ikke så veldig mye større, men det er rart hvor mye mer plass det blir om bord med noen centimetre her og noen centimetre der… Noen båttur i påsken blir det imidlertid ikke noe av ettersom førstekandidaten ikke sjøsettes før tirsdag etter påske!

Etter over 500 turer med forrige båt fikk jeg jo en god del erfaring med å manøvrere og hanskes med 24 fot, nå får jeg vel nesten ta et steg tilbake og betrakte meg som nybegynner igjen.

Og ja, jeg beholder navnet Bergtatt på båten – føyer ikke til noe totall er noe slikt – det får være til intern statistikk!

Tusen takk til gamle Bergtatt for all den usigelige glede og de helt fantastiske opplevelser vi har hatt sammen! Du kommer til et godt hjem, kanskje vi sees på sjøen!

Related Images:

Én kommentar til «Farvel Bergtatt, velkommen Bergtatt!»

  1. Da er bloggen din lagret under favoritter😃😃😃
    Og gratulerer med en meget solid båt! Men skrogfarten på båten nye Bergtatt ligger på ca 7 knop. Og der vil du nok ikke oppleve det helt store forbruket!
    Gleder meg til å ta båten i øyesyn!😃😃

Kommentarer er stengt.