Det ble en noe mer begivenhetsrik tur for å hente båt i dag enn det som var planlagt.
Det endte opp med både motorstopp og nattnavigering, men vi kom da helskinnet fra Padda til den nye hjemmehavna til båten, og lærte endel av det hele.
Og moro var det nå da, åkkesom!
Kom litt sent i havn, men nå er båten på plass i sin nye hjemmehavn. Motoren stoppet når vi var nesten midtveis mellom Ormøya og Lindøya (der jeg hadde planlagt å tanke før vi satte kursen mot Oksval), og jeg regnet med en gang med at det skyldtes tom tank. Det er nemlig ingen tankmåler installert (sto allerede før denne turen på min liste over prioritert utstyr som skal inn i båten).
Tok derfor reservekanna og fylte på, men motoren ville ikke starte. Prøvde noen ganger og fant ut at jeg ville vente litt. Imens tok jeg fram manualen (Yanmar 3GMD 22,5 HK) og prøvde å finne ut noe der. Så trakk jeg fram min nyinnkjøpte bok «Dieselmotoren» og leste litt der. Prøvde så å starte igjen uten hell, og ringte da til tidligere eier, som ble noe stresset, men som egentlig ikke hadde så mye å bidra med, bortsett fra å finne en manual på engelsk på nettet som nevnte noe om en ventil på motoren som kunne skrus opp for å fjerne lufttrykk i tanken (eller noe slikt i den dur…). Fant aldri den ventilen, men så prøvde jeg på nytt rundt 40 minutter etter stoppen, og da startet motoren på sekundet!
Deretter fortsatte jeg til Lindøya, la til uten å knuse hverken båt eller brygge, og tanket mer diesel der (og fylte reservekanna). Motoren startet nå også på første forsøk og vi kunne begynne på hjemturen med lanternene på, ettersom det allerede begynte å mørkne. Vel halvveis mot Oksval var det omtrent helt mørkt, og da var det jo greit at lanternene funket. Farvannet rett mot Oksval er fullstendig ukomplisert med god dybde og uten noen ulumskheter, så det var bare å kjøre på! Med Navida-appen på iPaden gikk det knirkefritt, men vi var ikke i havn før rundt 19.30! Møtte litt vind på slutten og noen bølger, men både jeg og Victoria synes det bare var gøy! Og 13-åringen virket ikke nervøs en eneste gang, tror nok hun stolte på pappaen sin! Hun vil ut igjen i morgen, og siden jeg har fri er ikke det umulig!
Spørsmålet mitt er om det er noen rutiner for start av motoren etter at den er gått tom? Er det slik at man må vente en stund før man prøver? Dette kan vel kategoriseres som en nybegynnertabbe, og jeg er litt irritert på meg selv, fordi jeg opprinnelig tenkte at jeg skulle fylle på med reservekanna før vi startet, nettopp for å være sikker på at det holdt. Tidligere eier mente imidlertid at det skulle være nok igjen, men det stemte ikke! Kommer nok til å følge min egen magefølelse heretter!
Det hele var svært så udramatisk, men må innrømme at jeg begynte å lure på hva jeg hadde rotet meg opp i når motoren ikke ville starte igjen! Den gikk jo prikkfritt resten av turen, så det må være ett eller annet jeg gjorde galt når jeg fylte på? Hvis noen har gode forslag, så er det bare å svare her i kommentarfeltet eller sende meg melding!
Når du går tom for diesel, får du luft i systemet, og må lufte ut dette før du starter. Skal vanligvis være en lufteskrue som åpnes, og ev. en form for håndpumpe..Pump til det kommer diesel ut av lufteskruen, og steng. Kjenner ikke denne motoren, men slik er d vanligvis. Hovedregel er og aldri gå tom, da slipper man problemer. Det samme gjelder dieselfilteret. Bytt ofte, da det kan komme vann i dette, og da får du igjen startproblemer. Siden du har en brukt, eldre båt, lønner det seg og gå over alle slanger(ev.bytte) og gjennomføringer, da det ofte svikter….samme med styringa, smør wirer/eller bytt. Nå er jeg mer vant med seilbåter 32-55 fot, men fikk noen turer i sommer med Arendalsnekka til en kamerat!
Jepp, har fått disse rådene nå, og i tillegg har jeg fått tak i en mye bedre manual til motoren enn den som lå i båten, med bedre tegninger, så nå vet jeg nøyaktig hvor jeg skal se! 😀