Tirsdag starter jeg årets båtferie! De to første etappene ble noe kortere enn vanlig Tirsdag fordi jeg kom meg avgårde over fire timer senere enn beregnet… Så istedenfor å havne i Åsgårdstrand ble det Sætre på meg. Onsdag på grunn av været. Men jeg er i alle fall i gang!
Jeg hadde opprinnelig tenkt å dra avgårde i 16-tiden, like etter at jeg var ferdig med dagens arbeidsøkt, men jeg startet ikke før kl. 20.10 – ikke noen annen grunn enn at jeg er en stor somlekopp – og da orket jeg ikke tanken på å dra særlig lenger enn til Sætre, som jeg ankom litt før klokka 22 etter å ha tatt det ganske med ro i litt rufsete sjø.
I Sætre la jeg meg til i en ledig båsplass hos Sætre båtforening. En av årsakene var kulingvarselet som var meldt dagen etter. Jeg ville nemlig heller ligge i en bås på det mest skjermede stedet enn å ligge langsides ute på den kommunale gjestehavna. Jeg tenkte at jeg ville ligge roligere i en bås, selv om Sætre i utgangspunktet er en ganske så godt beskyttet havn.
Jeg ble da også tipset om at en ledig båsplass der av en båtkollega som hadde dratt fra Sætre til Holmsbu tidligere på dagen. Og ganske riktig, båsen var merket med grønt skilt og ledig. Etter min positive erfaring ved mitt forrige besøk her for tre uker siden, så er det ikke umulig at jeg leter etter ledige båsplasser her også ved neste besøk, selv om det strengt tatt koster meg en 50-lapp mer enn å ligge i den kommunale gjestehavna…Selve marinaen har vel også noen få gjesteplasser, men de har jeg aldri brukt, så aner ikke hva de ligger på.
Jeg rakk innom Kiwi-butikken før den stengte og tørnet inn rundt midnatt – den første overnattingen i båten siden siste natt i Moss natt til 2. juli, da jeg avsluttet min fem og en halv uker lange kombinerte ferie – og jobbreise i båten.
Onsdag morgen gjennomførte jeg siste jobbvakt på over to uker mens det både blåste og regnet mesteparten av dagen. Det vil si, jeg måtte avslutte vakta et par timer tidligere enn jeg skulle da jeg ble dårlig og måtte kaste opp. Skalv endel og var ikke i form. Sjekket blodsukkeret ettersom jeg trodde skjelvingen kanskje kom av for lavt og at det nærmet seg føling, men viste seg at det var helt OK.
Det skulle bli noe roligere vær utpå sen ettermiddag, så planen var å komme meg avgårde da, og kanskje legge meg til i nettopp Åsgårdstrand – eller lengre sørover – for natten. Etter at jeg ble dårlig la jeg meg derfor ned noen timer, og det hjalp faktisk. Kanskje det var noe som jeg hadde spist?
Etter å ha veid litt for og imot dro jeg videre litt før Dagsrevy-tid, og fullførte planen om å komme meg til Åsgårdstrand. Følte at jeg fremdeles ikke var i helt god form, så jeg tenkte at en slik relativ kort etappe var grei. Regnet med endel sjø, for selv om kulingen fra formiddagen var over, så ligger det gjerne igjen litt gammel sjø, men denne gangen gikk det helt greit. Og regnet ga seg jo etter hvert også!
Selve turen over fra Sætre gikk prikkfritt, det blåste noe i Drøbaksundet og når jeg dro over, men ikke veldig mye. Gasset dog litt på fra Tofte til Horten for å ta bølgene litt lettere.
Denne gangen la jeg meg ikke til i den kommunale gjestehavna, men i havna til seilforeningen, som ligger rett nord for den kommunale. Da benyttet jeg for første gang appen Mooringo, som er en app der du kan sjekke en rekke båtforeninger og om de har ledig plass. De fleste båtforeninger har jo noen plasser til gjestende båter og i tillegg er det mane som også har det systemet som båtforeningen i Sætre har, med røde og grønne skilt.
Etter at jeg hadde lagt meg til i Sætre lastet jeg ned appen, og der fant jeg jo ut at Sætre båtforening var registrert i appen, men ikke med oppdaterte opplysninger om hvor det var ledig plass. Det er det nemlig mulig å gjøre i denne appen og det synes jeg er en veldig bra funksjon – men det fordreer også at de forskjellige båtforeningene faktisk oppdaterer sin info i appen, noe jeg raskt så ikke er tilfelle – flere enn Sætre som ikke har oppdatert, for å si det slik.
Jeg har jo hørt om Mooringo før, men aldri sjekket appen. Det jeg fant ut er at man faktisk kan zoome inn på et kart for å se havna og der vil man kunne seg hvilke gjesteplasser som er opptatt og hvilke som er ledige. Hvis dette fungerer slik det skal, så kommer jeg til å bruke denne appen mye framover!
Det fungerte i alle fall for Åsgårdstrand seilforening, som hadde oppdatert informasjon i appen og som hadde 13 ledige plasser i tillegg til det som er en egen gjestebrygge (men der så det ganske fullt ut på webkameraet deres). Man kan også forhåndsbetale og booke plassen i appen, men jeg vet ikke om det fungerer slik at plassen da faktisk blir markert opptatt eller om man risikerer å komme dit og finne at noen andre har tatt den.
Så jeg betalte ikke plassen før jeg var framme, for å være på den sikre siden. Og siden det var så mange plasser ledige tenkte jeg uansett at det ikke var nødvendig. Samtidig hadde jeg jo en tanke i bakhodet der jeg ikke utelukket å dra enda lengre hvis jeg orket. Men det ble altså stopp der.
Mooringa viste seg å fungere utmerket, de plassene som i appen var merket grønne, var ledife. Alt stemte på en prikk. Betalingen skjedde også via appen. En melding dukket opp i selv e appen med beskjed om hva som var koden til serviceanlegget og alt fungerte greit. Bortsett fra at da jeg skulle koble til strøm, så skar det seg, alle strømstolpene var opptatt! Både den nærmeste og den neste (som jeg kanskje hadde klart å nå hvis jeg skjøtet på landstrømkabelen (har to stykker) var opptatte.
Dermed ble det ikke strøm på meg. Men det var ingen katastrofe, alt om bord var toppladet, også PC og mobil – så jeg hadde egentlig ikke noe stort eller prekært behov for å lade. Men må nok koke kaffevann på gassbluss i morgen tidlig…
Sett i lys av dette synes jeg at det var en litt stiv pris å betale når jeg ikke fikk strømtilgang. Prisen var i utgangspunktet 230 kroner, og så skulle tydeligvis Mooringo ha et gebyr på 23 kroner, så jeg betalte 253 kroner totalt – tre kroner mer enn i den kommunale gjestehavna. Greit nok, men ingen strøm altså. Jeg kommer sikkert til å prøve meg igjen her – spesielt hvis den andre havna er full – men da skal batteriene være toppladet. Jeg lå ganske rolig i den båsen jeg fant, mye roligere enn da jeg sist gang lå i gjestehavna ved siden av, den kan fort få en god del svell.
Torsdag stakk jeg en tur på butikken og handlet inn litt proviant før jeg spiste frokost og dro avgårde såpass tidlig (til meg å være) som klokka 10.35! Da jeg sjekket de forskjellig værappene ble jeg som vanlig ganske forvirret. Yr meldte at det skulle blåse opp til 10 m/s i det farvannet jeg skulle gjennom, mens andre meldte alt fra 4-5 til 6-7 m/s.
Så jeg tenkte at det var like greit å komme i gang før det skulle blåse opp, finne meg en havn og enten overnatte der eller ligge der til det skulle begynne å dabbe av igjen i 18-19-tiden. Først tenkte jeg at jeg bare skulle dra til Østre Bolærne, eller prøve Krukehavn eller Havna Hotel på Tjøme.
Men da jeg kom meg ut fra Åsgårdstrand visste det seg at det var mye mindre vind og bølger enn det jeg hadde ventet, så jeg skrotet etterhvert alle de tre alternativene, og kjørte inn i Tønsbergfjorden via Kjøpmannskjær for å komme i le hvis det skulle blåse opp likevel. Men da jjeg kom til Tønsberg Tønne var det såpass levelig vær at jeg bestemte meg for å fortsette. Jeg trøkket litt på for å komme raskt over fjordstykket utenfor Sandefjord og lurte på om jeg skulle dra inn til Ula for natten – har hørt endel positive ting om det stedet, men jeg bestemte meg for å fortsette.
Jeg hadde nå begynt å leke med tanken på å komme meg fysisk til Sørlandet på denne etappen – det er jo det som er målet – så hvorfor ikke bare kjøre på og komme meg avgårde? Jeg bestemte meg derfor å droppe å kjøre innom Stavern, og dro derfor på utsiden. I Larviksfjorden var det dønningene ganske store, og de fortsatte over Langesundbukta, så jeg trøkket litt på der også…
Jeg lekte med tanken på å kjøre til Risør på utsiden, kanskje stikke innom eller eventuelt legge meg til for natten på Jomfruland også, men kom til at jeg skulle jo kose meg litt på denne turen også, så jeg dro over fjorden og inn ved det vanlige punktet ved Indre Stråholmstein. Men det ble ikke tur gjennom Kreppa denne gangen!
Istedenfor tok jeg turen litt lenger nordover, en tur jeg tolk med snekka motsatt vei en gang. og dro gjennom et sund som jeg egentlig ikke vet navnet på, kanskje Bjelviksund er det korrrekte? Jeg kjørte inn på nordsiden av Risøy og inn i et trangt sund som ender ut i Kjøpmannsfjorden. Deretter forbi Kragerø og ut til Portør.
I Portør var det endel båter, men fortsatt en ledig bryggeplass i Urene, men jeg dro rett ut i retning Risør.
Jeg var litt spent med tanke på om det var ledig plass i Risør en torsdagskveld. Det er vel fremdeles noen som er på vei hjem den siste ferieuka og i tillegg nærmer det seg helg og det skal bli knallvær,så jeg var litt usikker.
Men jeg hadde flere alternativer hvis det skulle gå galt. To av dem kjørte jeg forbi etter at jeg hadde gått inn via Grønholmen, det ene kunne jeg ikke se fra båten, mens brygga til Risør Motorbåtforening så full ut. Jeg kjørte ikke bort til seilforeningen, men dro rett til gjestehavna. Den viste seg å være ganske full, det som var av ledig plass var på utsiden av flytebryggene helt ytterst, og det fristet ikke.
Jeg valgte deretter det fjerde alternativet, som jeg regnet med lå såpass bortgjemt at det sikkert var ledig. Og det viste seg å stemme. Så da endte jeg opp på gjestebrygga til Sørlandet Feriesenter på Sandnes, inn i Sandnesfjorden utenfor Risør. På den østlige flytebrygga er det noen longsideplasser som kan benyttes. En seilbåt tok opp mesteparten av den ene siden, så da la jeg meg på østsiden. Både strøm og vann her.
Men stedet er ikke spesielt rimelig – 230 kroner for plassen og 60 kroner for strøm. Men plass var det nå i alle fall! Et lite stykke å gå i oppoverbakke for å komme til resepsjonen for å betale, men det var overkommelig. Det var det også en liten kiosk med dagligvarer, så jeg spanderte på meg en is på veien tilbake… Forøvrig morsomt å se at de faktisk hadde et hjørne med en PC for gjester som skulle bruke internett…
Stedet har et utvalg av hytter i forskjellige størrelser, samt plass til campingvogner og bobiler og de som vil telte. I tillegg har de en brygge med utleiebåter og altså longside gjesteplasser helt ytterst.
Jeg var underveis i åtte timer og 50 minutter og har tilbakelagt 71,9 nautiske mil – så denne gangen har jeg tatt igjen for de to korte etappene jeg begynte båtferien med!
Når du leser dette er jeg nok på vei videre igjen, men ikke på en like lang etappe. Jeg bør finne meg et sted før det blir for sent på dagen, for det er fredag og pent vær…noe som betyr ganske fulle gjestehavner. Tror neppe jeg får plass på Lyngør, for å si det slik…