En siste tur før vinterferien

Før helga, på en fridag, rakk jeg nok en tur på fjorden. Måtte til jobben en rask tur for å hente en nøkkel til ferieleiligheten vi skal okkupere i vinterferien, og hvorfor ikke gjøre det med egen båt? Tenkte jeg. Som tenkt, så gjort.

Ja, jeg vet at det kanskje ikke akkurat var veldig hensiktsmessig, det ville gått raskere, i alle fall litt, å ta buss og Nesoddferga over fjorden istedenfor, men når man i løpet av kort tid har blitt så båtgal som meg, så bruker man jo enhver unnskyldning for å få tatt en liten tur med balja…så derfor!

Jeg var likevel litt i tvil da jeg satte kursen ned mot båthavna denne fredagen, som var fridag hos meg, for det høljet ned og var ikke direkte koselig vær. Men som vanlig, når jeg låste meg inn porten på brygga og fikk båten i syne, så forsvant tvilen med en gang. Ikke var det noe sjøgang å bry seg om heller.

Vippetangen og danskebåten.

Kom meg om bord uten problemer og tok en titt ned i kabinen, der det fløt en god del vann. Det har regnet veldig mye de siste dagene, og jeg har allerede fått konstatert at mitt forsøk på å tette lekkasjen ved vinduet ikke har vært vellykket. Jeg må nok skru ut aluminumsrammene og sjekke gummitettingen, eventuelt bytte denne eller sprøyte litt mer tettemasse rett inn for at det skal virke. Men det får bli etter vinterferien.

Jeg drar bort i vinterferieuka, og hadde opprinnelig planlagt å ta vinterkonservering av motor og slike ting før jeg dro og la vinterferien være en slags deadline for båtsesongen, men jeg har bestemt meg for å utsette dette, fordi det er meldt varmegrader stort sett resten av måneden også, så det er store og gode muligheter for mer båtbruk også etter vinterferien.

Var egentlig litt sent ute fordi jeg var litt slapp med å stå opp og i tillegg ventet litt ekstra med OL på tv før jeg dro meg nedover, så det var bare å starte motoren etter at jeg hadde tørket opp vannet og sette farten ut over Bunnefjorden!

Og snakk om flaks! Etter bare noen minutter utpå fjorden sluttet det å regne og jeg kunne stå og kjøre uten å bli våt! Koste meg gløgg i hjel der jeg kjørte mot Lindøya for deretter å kjøre mellom Hovedøya og Bleikøya i retning Bjørvika.

Rett før jeg satte inn i sundet ved Heggholmen kom to fullastede RIBer kjørende mot meg, så jeg var ikke helt alene på sjøen denne gangen heller…

Jobben.

Opprinnelig hadde jeg tenkt å ta en “spansk en” og fortøye båten rett utenfor jobben. Der ligger det to skip fra før, en nederlandsk yacht som har ligget der siden i fjor høst, og en eldre skute/seilbåt som tydeligvis er et oppussingsobjekt ettersom den er dekket til med presenninger over det hele. Jeg tenkte jeg kunne legge til like ved sistnevnte, fortøye, stikke opp på jobben, hente nøklene til ferieleiligheten og deretter dra hjemover. Det er jo ikke lov for fritidsbåter å legge til der – kun for av- og pålessing – men på denne tiden av året tenkte jeg at det ikke var så nøye. Og jeg skulle jo uansett “pålesses” med en nøkkel…

I det jeg rundet Hovedøya og fikk Vippetangen og Bjørvika i sikte, så kom jeg til å tenke på at jeg kanskje ville få problemer med å komme meg opp på kaia. Kaia er jo ikke beregnet for små snekker, og derfor ganske høy, og jeg har for tiden litt problemer med klatring ettersom jeg har en ortose på venstrefoten og derfor er noe bevegelseshemmet.

Jeg tok derfor fram telefonen og ringte kollegaen på jobben som hadde nøkkelen og spurte om hun kunne komme ned på brygga med den istedenfor. Det kunne hun selvsagt, og hun sa at hun og flere andre på jobben allerede hadde tatt en kikk ut vinduet for å se når jeg kom! 🙂 Jeg kunne da fortelle at hun nok kunne se meg nå, og noen minutter etter at vi hadde avsluttet samtalen fikk jeg en bekreftende tekstmelding! 🙂

Typisk nok, når jeg kom fram til kaia så jeg at kaia var lavere enn jeg trodde og kombinert med flo så hadde jeg fint klart å manøvrere meg opp på kaia likevel!

Men uansett, nøkkel ble overlevert og vinterferien ved Middelhavet i Sør-Frankrike i boks, og jeg satte kursen hjemover, forbi den “blå og hvite jolla” som lå fortøyd ved Vippetangen…

Hovedøya.

På vei hjemover hadde jeg planlagt å stikke innom Lindøya og fylle litt diesel, og som sagt som gjort! Etter at Ruter-båten hadde passert meg la jeg meg fint til ved pumpene, fortøyde, ruslet litt rundt på kaia og tok noen bilder, og skulle deretter starte med fyllingen av tanken. Jeg farter jo rundt så mye at det er like greit å fylle den opp.

Men da fikk jeg problemer. Uforskyldt denne gangen. Den nye kortautomaten fungerte nemlig ikke! Jeg prøvde flere ganger, men automaten fikk ikke kontakt med banken og dermed sto jeg der. Jeg mener det må skyldes en feil med kortautomaten ettersom jeg både før og etter denne dagen fikk brukt kortet uten problemer andre steder.

Lettere irritert måtte jeg gi opp og dra tilbake til Oksval. Jeg fylte på tanken med reservekanna før jeg dro fra Oksval, og nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre neste gang. Jeg har nemlig nå under en kvart tank igjen, men jeg vet ikke om jeg kan ta sjansen på å dra til Lindøya neste gang for å fylle, for i tilfelle det fremdeles er noe galt der, så vil jeg sitte fast der hvis jeg ikke får fylt! Jeg er også usikker på om det som er på tanken er nok til å ta meg til Kongen, og Kavringen ligger for langt unna.

Fra kaia på Lindøya.

Jeg må nok derfor ta med meg reservekanna og fylle den på land før jeg tar en ny tur med båten.  Men da er jeg usikker på om jeg kan fylle den på en vanlig bensinstasjon, for det er jo marin diesel jeg skal ha, ikke vanlig bildiesel. Jeg må vel derfor enten traske ned trappene til Kavringen Marina på Nesodden med kanna, eller ta den med meg neste gang jeg skal et ærend i byen og ta bussen til Kongen for å fylle den… Skal ta og sjekke dette nærmere.

Jeg vil nemlig ikke risikere å dra ut med båten over fjorden med en tank som kanskje går tom, jeg har jo opplevd det før, men da hadde jeg jo en full reservekanne. Jeg ønsker derfor å fylle reservekanna før jeg drar ut neste gang, slik at jeg kan fylle opp med de ekstra fem literne FØR jeg drar ut fra Oksval og deretter tanker på første sted.

Jaja, dette får jeg uansett ikke gjort noe med før etter vinterferien, så jeg kastet loss og dro hjemover igjen. Nå var det litt mer sjø, men fortsatt ikke noe regn. Sistnevnte kom ikke før jeg var vel fortøyd i båthavna og på vei hjem!

Ble nærmere to og en halv time på sjøen inkludert stoppen på Lindøya, så til tross for irritasjonen over kortautomaten, så hadde jeg nok en fin tur med båten, som nå skal få hvile seg en drøy uke!

God vinterferie alle sammen!

Fra flytebrygga på Lindøya. Konstaterer at det finnes snekker med større oppussingsbehov enn min...