Nei, Bergtatt har ikke blitt sjøsatt (det skjer i helgen), men jeg har likevel vært ute på båttur igjen! Ikke i egen båt altså, og jeg regner heller ikke med Nesoddferga, men i en Marex noe nyere enn min Tresfjord!
I helgen som var kom jeg meg til Fredrikstad for første gang etter amputasjonene i sommer, og fikk endelig deltatt litt på dugnaden selv. Da ble det også avgjort at båten skal sjøsettes på søndag som kommer. Men denne uken tjuvstartet jeg litt på båturene ettersom jeg var ute på båttur nettopp til Fredrikstad! Men altså ikke med egen båt – denne gangen.
Jeg ble nemlig plukket opp i Oslo torsdag ettermiddag av Bjørn og Astraea – som har en flott Marex som jeg har vært om bord i flere ganger. Men alle besøkene om bord har skjedd mens båten deres har vært fortøyd i en havn.
Jeg har møtt dem flere ganger, i Holmsbu, i Son, på Kälvön og i Stavern, for å nevne noen steder. De har vært med på både spleis og dugnad tidligere og jeg ble først kjent med dem i forbindelse med musikk. Det året jeg ble amputert i høyre ben regnet jeg ikke med at jeg klarte å komme meg til rockefestivalen jeg omtrent aldri går glipp av på Hurum siden jeg fortsatt var i rullestol etter operasjonen. Men festivalsjefen snudde seg rundt og ordnet med transport til og fra på begge dagene festivalen i 2015. De som kjørte meg var Bjørn og Astraea, og siden har vi holdt kontakten og truffet hverandre innimellom, ikke minst i sammenheng med konserter og festivaler.
For noen uker siden hentet de meg med bil på Nesodden og kjørte meg til en konsert og en vernissage for Kunst i Follo. Det var første gang på svært lenge at jeg var utenfor leiligheten i annet ærende enn legebesøk og sykehuskontroll, og noe som absolutt ga mersmak!
På returen hjem snakket jeg og Bjørn om at det var lenge siden jeg hadde vært på sjøen, og han nevnte at jeg sikkert kunne bli med på en tur hvis og når det passet. Av forskjellige årsaker ble det først i går at jeg endelig fikk meg en tur og kunne «tørrtrene» litt før jeg skal føre min egen båt fra Nøkledypet og over Vesterelva for å legge til på fastlandssiden på søndag. Det blir en kort tur!
Turen i går ble noe lengre og startet med biltur fra Oslo til Hankø der skuta deres ligger. Vi hadde valgt en fin dag til turen, det var litt forsiktig vind og varmt og godt i luften med rundt 15-16 grader i begynnelsen av turen.
Ruta gikk fra Hankø og over Strømtangen til Fredrikstad via Kjøkøysundet og ut via Vesterelva. Men Bjørn benyttet anledningen til å vise meg flere fine steder og uthavner med bryggeplasser både utenfor Hankø og i skjærgården utenfor Kråkerøy på Lera-siden. Jeg har jo alltid gått rett over Lera og inn ved Tenneskjær, men i går tok vi en litt annen rute! Her var det flere steder jeg har tenkt å besøke med egen båt! Ikke minst en øy som pirret min krigshistorieinteresse…
I Fredrikstad la vi til i Vesterelva og spiste en meget god middag på Asia City. Kan absolutt anbefales! Jeg må innrømme at jeg ble litt skeptisk da det viste seg at vi var de eneste gjestene der, men skepsisen viste seg å være ubegrunnet, maten var kjempegod og porsjonene store. Alle var fornøyde med maten også. Jeg valgte innbakt ingefærkylling! Fare for at det blir flere visitter på denne restauranten, som i alle fall hadde noen take-away-kunder mens vi var der. Mulig torsdager er en stille dag.
Det ble litt senere retur enn det vi kanskje hadde planlagt, så returen til båtplassen på Hankø gikk i mørke ut fra Vesterelva og godt på utsiden av Strømtangen før vi gikk inn til Hankø. Det blåste noe mer enn da vi dro, men Marexen tok bølgene utmerket og jeg koste meg gløgg i hjel. Bjørn er godt vant med å føre båt i mørket og var en trygg og god skipper.
Ikke veldig lange runden altså – målt i nautiske mil – men mer enn nok til at abstinensene mine ble noe dempet! Og turen måtte jo uansett gjennomføres etter at skipperen og rederinnen var ferdig på jobb. Det er jo blitt høst og kveldsmørket kommer tidligere og tidligere. Så kommer jo bilturen fram og tilbake til båten i tillegg.
Marex er jo en av de norske båtprodusentene som fremdeles holder stand, selv om båtene ikke lenger lages i Norge. Det er jo flotte båter, men fortsatt litt for moderne i designet utvendig til at jeg faller for disse båtene. Jeg er jo mest glad i de litt mer klassiske linjene. Rent generelt sett anser jeg meg ikke som spesielt «gammeldags», men når det gjelder båter har jeg ingen problemer med å innrømme det! 🙂
Men jeg har heller ikke noen problemer med å innrømme at Marexen er en flott båt! Da jeg første gang traff rederen og rederinnen i 2015 hadde de en snekke, men da jeg traff dem første gang med båt, hadde de oppgradert fra snekka til Marexen. Deres Marex 320 med akterlugar er egentlig bare tre fot lengre enn min Tresfjord, men er både bredere og større i høyden og virker derfor egentlig enorm sammenlignet med min båt.
Marex 320 balanserer (med tanke på mitt syn når det gjelder moderne båter) akkurat på grensen til å bli litt for moderne etter min smak. Den har beholdt noen av de klassiske linjene, men er fortsatt ganske annerledes. Prislappen er uansett for drøy for min lommebok, men fin båt er det uansett. Og det var jo morsomt å være passasjer på en båt også, for en gangs skyld!
Turen har i alle fall skjerpet sansene mine og lysten til å komme på sjøen igjen, så jeg håper alt går som planlagt i dagene framover!
Tusen takk for turen, Bjørn og Astraea!