Gjestehavnprisene stiger

En rask titt på prisene på flere av gjestehavnene langs Oslofjorden – helt til og inkludert Sørlandet – viser at mange har satt opp prisene sine til dels kraftig denne sesongen. For en enbent aleneskipper som til dels er avhengig av å legge til i en gjestehavn, er dette dårlig nytt.

Ved en tilfeldighet så jeg en bruker på båtforumet poste et bilde fra gjestehavna på Østre Bolærne i forrige uke. Det førte til at jeg besøkte nettsidene for å se på webkameraet om det var mange båter der. Siden jeg først var inne på webkameraene sjekket jeg hjemmesiden for andre oppdateringer, og da fikk jeg et lite sjokk.

Det viser seg nemlig at det i hovedsesongen i år vil koste meg hele 305 kroner å ligge i denne gjestehavna med min båt på 29 fot! Det synes jeg er mye til å ligge på Østre Bolærne. I 2019 kostet det til sammenligning 220 kroner!

Dette bildet fra webkameraet på Østre Bolærne viser meg i ferd med å fortøye i 2019. Grabbet av Lars H. på båtforumet!

Jeg synes at det er noe i overkant for å ligge på en øy uten noe annet enn nedlagte forsvarsbygg og en pizzarestaurant. Til sammenligning koster det 250 kroner å ligge i gjestehavna i Tønsberg (dette er dog fjorårets priser, kan det synes som, ettersom det på nettsidene til Tønsberg ikke helt framkommer tydelig om dette er årets priser eller fjorårets). I Tønsberg ligger man jo midt i byen med tilgang til alt en by kan by på, og der ville jeg ikke reagert på at prisen hadde gått opp til rundt 300 kroner, selv om jeg foretrekker havner som er rimeligere. Men at det skal koste over 300 kroner på en øy i havgapet synes jeg er å tøye strikken vel langt!

Vanligvis bruker jeg å gå gjennom gjestehavnsoversikten min litt før påske for å sjekke at linker til webkameraer og hjemmesider fremdeles er korrekte (dette kan nemlig, etter erfaring, variere en god del), og jeg bestemte meg for å ta den gjennomgangen mens jeg først var i gang. Da valgte jeg å også sjekke prisene, og fant ut at Østre Bolærne ikke er de eneste som øker prisene til dels kraftig.

Nå kan jeg riktignok kun sammenlignet prisene med hva det kostet sist jeg selv besøkte den enkelte havna (jeg oppdaterer kun prisene etter hvert besøk) så det kan hende at prisene allerede har steget siden etter at jeg sist var i havnene selv, noe som kan forklare noen av prishoppene.

Oscarsborg i 2021

I fjor reagerte jeg for eksempel på at Oscarsborg hadde økt leia kraftig. I 2021 betalte jeg 270 kroner for å ligge der et døgn, i fjor fant jeg ut at det ville koste meg 350 kroner – dermed droppet jeg å overnatte der i fjor. Jeg har vært i den havna over 20 ganger og fant ut at den ikke var verdt det. Å øke med 80 kroner fra en sesong til neste synes jeg var i overkant.

Når jeg sjekket årets priser i forrige uke oppdaget jeg at de har lagt om litt på systemet igjen, slik at i år vil det koste meg 300 kroner. Da inkluderer det 600w med strøm, trenger man mer strøm må man betale ekstra. Det synes jeg er mer rimelig, men fortsatt synes jeg 300 på “Borgen” er i grenseland for å ligge der, spesielt med tanke på at jeg kjenner det stedet nærmest ut og inn, så det blir neppe noe overnattingsbesøk der denne sesongen heller. En dagsstopp på noen timer kan det nok bli et par av, vi får se.

På Aker Brygge ligger det som vel er landets dyreste gjestehavn. Hele 435 kroner må jeg ut med for min båt hvis jeg ligger der. Med tanke på at det er landets hovedstad og at man ligger midt i smørøyet, så kan man kanskje forstå prissettingen, selv om den ikke er spesielt sympatisk. Jeg er dog usikker på om prisen på nettsidene er den korrekte for 2023 siden det har vært den samme siden 2019, da jeg sist lå der. Så det kan hende den blir enda dyrere…

Når jeg har vært i Oslo har jeg derfor stort sett lagt meg til i gjestehavna i Tjuvholmen like ved. Den er uten strøm og vann og koster dermed ganske lite. Å la båten ligge der over natta kostet i begynnelsen 160 kroner, men i april 2020 kostet det 270 kroner, som jeg synes var i overkant, spesielt siden det IKKE er tillatt å overnatte i båten! 

Ingen flere overnattinger på Tjuvholmen.

Prisene i år er direkte latterlige og på grensen til kriminelle! I år vil de ha 425 kroner for at båten skal kunne ligge der over natta – da er det UTEN strøm og vann og fortsatt IKKE tillatt å sove i båten! Hos naboen Aker Brygge Marina koster det altså 10 kroner mer med alt inkludert! (Med forbehold om at de øker prisen kraftig senere i vår).

Rett og slett latterlig! Det betyr slutten på å ta båten inn til byen om sommeren, la den ligge på Tjuvholmen over natta mens jeg har nattevakt på jobben, og deretter dra hjem om morgenen. Mellom 8 og 22 koster det 219,- så en dagvakt eller to er vel mer overkommelig hvis jeg absolutt ønsker det.

En annen havn som også har lagt på ganske solid på prisen er Krukehavn på Hvasser. Der kostet det 250 kroner i 2020, i år koster det 370 kroner!

En annen havn jeg bare er nødt til å nevne, selv om jeg har gjort det mange ganger tidligere, er Kragerø. Eller Kragerø kommune. Det inkluderer dermed både Jomfruland og selve Kragerø. Selv om prisen i utgangspunktet ikke er ille – 280 kroner for overnatting i år – har kommunen gjort et forkastelig grep for et par år tilbake som gjør at jeg aldri kommer til å overnatte der – av prinsipp.

Jeg har ikke overnattet der siden 2018 etter en svært ubehagelig opplevelse med en drittsekk av en havnevakt, og har deretter kun lagt til der for en kort stopp, handletur eller for å ta en prat med venner. For et par år siden innførte kommunen en ordning som gjør at jeg aldri kommer til å overnatte der flere ganger. Jeg drar heller videre til Risør eller legger meg på Valle i Bamble. Kommunen utvidet nemlig hovedsesongen til å gjelde fra 1. mai til 1. november for et par år siden, og på nettsidene i år ser jeg at de har utvidet hovedsesongen ytterligere, nå gjelder den fra 15. mars til 1. november! Det betyr at båtfolket må betale FULL PRIS for overnatting i HELE denne perioden!

I de fleste andre gjestehavner i Norge opererer man med en skuldersesong før og etter hovedsesongen om sommeren, der prisene er reduserte, i noen tilfeller halverte. De fleste andre gjestehavnene, alle steder jeg har vært i Norge, begynner hovedsesongen fra rundt begynnelsen/midten av juni og avslutter den fra slutten av august/september. Man betaler fullpris i hovedsesongen og redusert pris før og etter før vintersesongen begynner, da gjerne med enda rimeligere prising hos de som holder havna åpen hele året.

Men ikke i Kragerø altså, der er det hovedsesong fra lenge før påske til vinteren kommer! Det er direkte griskhet og en utnyttelse av båtfolket som jeg synes er forkastelig. Så jeg dropper Kragerø konsekvent!

I Kragerø er det kun handlestopp som er aktuelt.

Siden jeg ikke får lov av jobben til å jobbe fra båten i sommer, så er vi tilbake til pre-korona-tid når det gjelder å ta ut sommerferie og planlegge sommeren. Det betyr også at jeg i år kan velge å legge meg i flere uthavner ettersom jeg ikke lenger er helt avhengig av å ligge i en gjestehavn for å være sikret at jeg har nok strøm tilgjengelig for å kunne få gjennomført jobbvakta.

Men fortsatt er det noe begrenset hvilke uthavner jeg kan besøke siden jeg er alene om bord og har visse problemer på grunn av amputasjonene mine, som mindre bevegelsesfrihet og dårligere balanse. Så det er stort sett tilrettelagte uthavner med en liten brygge jeg kan legge til, som er de mest aktuelle i så fall.

Og siden jeg gjerne drar på lengre turer når jeg først er utpå, så blir faktisk gjestehavnsbudsjettet en ganske stor utgiftspost i ferieplanleggingen min uansett, i tillegg til doble dieselpriser. Det er derfor jeg følger så nøye med! Og noen ganger er man rett og slett nødt til å legge seg i en gjestehavn. Hvis jeg må proviantere eller kanskje ikke føler meg helt i form, eller har kjente i området som ikke er båtfolk, så legger jeg meg i en gjestehavn for å være på den trygge siden. Det samme gjelder hvis det er meldt dårlig vær. Da foretrekker jeg å ligge “nær sivilisasjonen” hvis mulig.

Under følger en liten oversikt over de gjestehavnene jeg har dobbeltsjekket for prisøkninger i år. De ligger hovedsakelig på begge sider av Oslofjorden og inkluderer også Sørlandet. I andre kolonne er det altså årets priser, mens det i tredje kolonne er hva det kostet sist jeg var der.

I fjor var jeg omtrent ikke i noen norsk havn siden jeg startet sesongen sent og hovedtoktet gikk til Sverige og jeg deretter ble syk og lå på sykehus i flere uker. Men oversikten gir en liten pekepinn om ståa rundt de mest populære gjestehavnene langs Oslofjorden.

En prisøkning på 15-20 kroner bryr jeg meg ikke om, men når forskjellen nærmer seg hundrelappen og mer synes jeg det er i overkant. Prisene gjelder for hva det koster for en båt som min, på 29 fot, og inkluderer strøm hvis ikke noe annet er oppgitt.

GjestehavnPris 2023Pris sist gang
Aker Brygge435,- (?)2019: 435,-
Tjuvholmen, Aker Brygge425,- **2020: 270,- **
Oscarsborg300,- *2021: 270,-
Sætre215,-2022: 200,-
Holmsbu215,-2020: 180,-
Son355,-2022: 340,-
Moss235,-2019: 150,-
Horten315,-2020: 215,-
Åsgårdstrand315,-2020: 250,-
Verdens Ende305,-2020: 260,-
Østre Bolærne305,-2019: 220,-
Krukehavn370,-2020: 250,-
Tønsberg250,- (?)2020: 250,-
Stavern280,- (uten strøm)2021: 205,-
Valle250,-2020: 200,-
Fredrikstad (Værste)300,-2021: 250,-
Skjærhalden350,- ***2016: 300,-
Halden300,-2017: 270,-
Kragerø/Jomfruland280,- 2019/2020: 275,-
Risør250,- (?)2021: 250,-
Grimstad220,-2021: 150,-
Lillesand260,-2021: 250,-
Arendal2023 ikke oppgitt2020: 350,- *^
Kristiansand300,- (?)2019: 210,-
Mandal232,- (?)2021: 170,-
Farsund250,- (?)2021: 200,-

 

*=Inkl. strøm inntil 600w
**= Ikke strøm i det hele tatt
***= Ekskl. strøm. Strøm betales på brygga, men det står ikke på hjemmesiden hva den koster
*^= Inkl. strøm inntil 25 kw
(?) etter årets pris betyr at jeg er usikker på om prisene oppgitt på havnens hjemmeside er oppdaterte for 2023 ettersom det ikke klart framkommer på siden.

 

Related Images: