Som en som bruker båten året rundt, så har jeg aldri gjennomført en vinterkonservering av motoren. Jeg har aldri sett vitsen med det ettersom jeg da måtte ha gjort det etter hver tur med båten. Så derfor har løsningen vært varme.
Selv om det blir færre turer om vinteren, så har jeg likevel foretrukket å ha frostvakter og varme om bord istedenfor å vinterkonservere motoren med frostvæske og slikt. Jeg har riktignok sørget for å tappe ned vanntanken og hatt frostvæske i toalettet, men det er det.
Da er båten alltid klar til en tur når jeg måtte bli fristet, og jeg slipper å gå gjennom hele prosedyren etter hver tur.
Løsningen min har vært en frostvakt i forkabinen, en frostvakt i motorrommet og en frostvakt i akterlugaren. Deretter en keramisk vifteovn i cockpiten for ekstra kalde dager. I fjor høst hadde jeg også en avfukter i gang, og nå som det begynner å bli mildt og fuktig så skal den på igjen.
Alt dette betyr jo et visst strømforbruk, og siden strømprisene jo har skutt i været det siste året, så er jeg litt spent nå som vintersesongen sakte, men sikkert begynner å nærme seg slutten. Strømregninga fra båthavna har vanligvis variert mellom 600-700 kroner og en drøy tusenlapp, men i år er jeg forberedt på noe mer…
Jeg har en måler hengende på strømstolpen, men sluttsummen kommer ikke før i april/mai. På andre deler av bryggeanlegget er det oppgradert til en løsning er man bruker et eget strømkort, men siden det ikke er montert der jeg ligger ennå, så vet jeg ikke helt hvordan det fungerer. Men jeg tror at man da har litt bedre oversikt over strømforbruket.
I år har den ekstra ovnen stått på noen dager mer enn i fjor, under kuldeperiodene som var i januar og februar, men jeg har også vært litt uheldig et par ganger og glemt å justere ned ovnen, den har ikke termostat, så jeg må følge med på Yr og temperaturvarslene og stikke ned i båten med ujevne mellomrom for å justere varmen. Ved et par tilfeller har jeg glemt meg litt og kommet ned til båten for å oppdage at det var 18 grader under kalesjen… Ganske unødvendig…
Så derfor er jeg litt usikker på hva regningen blir for denne vinteren! Er forberedt på at den blir litt større enn vanlig. Må nok vurdere å kjøpe en ovn med termostat til neste vinter…
I fjor var det ikke så ille, men da var også vinteren mildere. I år har den vært litt mer ustadig, med ordentlige kuldeperioder innimellom, så derfor er jeg litt usikker på sluttregninga.
Nå bor jeg jo ikke i båten, selv om jeg egentlig kunne tenkt meg det, så de som gjør det føler nok på kroppen hvor dyr strømmen har blitt. Når jeg hadde snekka var det jo nok med et varmerør og en frostvakt, men med Tresfjorden har jeg jo dobbelt så mange strømkilder med tre frostvakter, en varmeslynge og en vifteovn.
Men samtidig har jo dette gjort at jeg til stadighet er nede i båten for å sjekke temperaturen, og da sjekker jeg jo selvsagt både fortøyninger og andre ting, slik at jeg forvisser meg om at alt står bra til ellers.
Tidligere denne uken var jeg nede i båten for en sjekk, og da lå temperaturen på 8 grader under kalesjen. Så dermed satte jeg ned varmen ettersom det er meldt fine temperaturer denne uka. Ble ingen båtturer på meg denne friuka ettersom jeg har vært papegøyebarnevakt, og til uka er det jobb igjen, men absolutt mulig å få meg en tur eller to!
Hittil i har jeg hatt en tur i januar og en tur i februar, så jeg må jo få meg en tur før mars er omme for å holde statistikken oppe!
Nå har også webkameraene til havna begynt å fungere igjen, noe jeg setter veldig pris på. Det gir meg også en litt ekstra trygghet.
Det er ikke så lenge til man kan begynne å tenke på påske også nå, og det er vel ikke helt umulig at det blir en tur eller to da. Ikke minst fordi jeg i år – for en gangs skyld – ikke jobber noe særlig i påsken, så da kan det jo hende at det blir en liten påskeutflukt med båten i år.