I gang med rekordtidlig Sørlandsferie

Det gikk ikke helt som planlagt da jeg mandag skulle av gårde på årets første båtferie. Avgangen ble dermed ikke før på tirsdag. Men siden da har det gått helt knirkefritt.

Når jeg skriver dette ligger jeg i Risør og er klar for andre natta her. Når du leser dette befinner jeg meg etter planen allerede på vei videre sørover, eller er i alle fall snart klar for avreise – litt avhengig av når jeg får stått opp!

Jeg hadde jo planer om å komme i gang mandag morgen, og lekte med tanken på å komme av gårde på ettermiddag allerede søndag kveld også, men slik ble det ikke!

Søndagen sov jeg litt for lenge etter siste nattvakt, og rakk bare nedom båten i noen få timer. Mandag tenkte jeg at jeg skulle være effektiv og stå tidlig opp, jobbe med å klargjøre og vaske båten og komme meg av gårde ved lunsjtider, men slik gikk det ikke…

Saken er at på mandag gikk alt rett og slett i sakte fart for meg, så selv om jeg ble ferdig med rundt 90 prosent av rydding og vask og klargjøring, så innså jeg raskt at jeg ikke kom av gårde den dagen. Ting tok rett og slett tid!

Kunne ikke bedt om bedre vær!

For å være effektiv valgte jeg derfor å dra tilbake til leiligheten på kvelden, ta en dusj og deretter dra ned til båten for å sove om bord og kunne starte tidlig. Den delen av planen gikk i alle fall som planlagt!

Klokka 6.15 tirsdag morgen ringte alarmen og groggy klarte jeg å komme meg ut av senga 15 minutter senere… Deretter var det kaffe og et par knekkebrød til frokot, og klokka 7.15 kastet jeg loss og kom meg av gårde.

Målet for etappen var Engelsviken Slipp. Siden i fjor høst har jeg nemlig kjørt ganske så forsiktig med båten, stort sett ikke mer enn skrogfart på rundt 7-8 knop. Årsaken var at vi under dugnaden ved en tilfeldighet oppdaget flere løse og manglende bolter i festet der akslingen er festet til motoren. En sjekk hos Engelsviken i september viste at tre bolter var knekt og bare tre bolter satt fast.

De hadde ikke tid til å gjøre noe med det da, men meningen var at jeg skulle komme tilbake for at de skulle sette inn nye bolter. Men det rant bort i løpet av høsten, og plutselig var det vinter!

Radiosjekk i Moss. Foto: Trond Svenning

Jeg fikk jo beskjed om at jeg fint kunne bruke båten, men ble anbefalt å kjøre sakte og ikke dra den opp i store hastigheter. Det har jo ikke væt noe stort problem for meg ettersom jeg jo er en gammel snekkeskipper.

Men siden jeg jo nå er ute på en tre uker lang seilas, så ville jeg få ordnet opp i dette før jeg dro. Derfor var Engelsviken første stopp på årets første båtferie.

I Moss fikk jeg radiosjekk på VHF-en av Bonus fra båtforumet, som jeg gjerne stikker innom og hilser på når jeg er i Moss, men siden jeg var sent ute, så ble det med samtale over radioen denne gangen.

På plass i Engelsviken.

Jeg var framme i Engelsviken etter en tur på 6 timer og 25 minutter – en fin etappe det! Ikke lenge etter at jeg hadde lagt til kom det en mekaniker fra slippen og gikk om bord. Etter å ha skrudd løs mellomakselen fant han ut at den ikke var festet med seks bolter, men med fire og at bare en av dem var knekt. Så han tok med seg festet til verkstedet og boret ut den knekte bolten og kom tilbake etter en halvtime og knapt nok det. Festet ble skrudd på med fire helt nye bolter og jeg var good to go.

Det gikk i det hele tatt over all forventning!

På returen skal jeg innom og få byttet ny impeller og impellerpumpe som de bestiller til meg.

Kun de fire store hullene som benyttes.

Etter denne gode nyheten dro jeg de få meterene bort til drivstoffbrygga der jeg fylte tanken opp til randen til en literpris som var nesten fire kroner billigere enn på Kavringen på Nesodden, der jeg fylte noen liter for å være sikker på at jeg hadde nok til turen.

Så var det en snartur på land for å kjøpe ferske fiskekaker før jeg fortsatte på båtferien!

Passerer Færder fyr.

Jeg dro da sør for Rauer og over fjorden og forbi Færder fyr. Ankom Stavern klokken 19.35 – til sammen godt over 12 timer på tur, men hadde vel en nesten to timer lang pause i Engelsviken.

God plass i Stavern!

Var selvsagt eneste båt i gjestehavna i Stavern, der det var mye forandringer på gang. Bygningen der restauranten Smak lå før, med servicebygget for båtfolket, er i ferd med å totalrehabiliteres, og restauranten har flyttet noen få meter, men var stengt da jeg var der.

I tillegg ble det jobbet med å forbedre den lille brua man går over når man går forbi sjektehavna til Extra-butikken og thaimatvogna. Hadde litt lyst på thaimai siden det ikke ble fiskesuppe på Smak, men jeg orket ikke å ta omveien jeg måtte gjennom, så da ble det fiskekakene jeg kjøpte i Engelsviken istedenfor.

Mye på gang i Stavern. Ikke mulig å gå her, nei.

Så det ble en overnatting i Stavern før jeg fortsatte over Rakkebåene og Langesundbukta i helt nydelig vær. Ikke noe problem å dra over der når det var så fine forhold som denne gangen! Kursen ble satt mot Valle der jeg tenkte å ta en lunsj med taco-baguettene de har der! Men dessverre ble de to siste solgt rett før jeg ankom butikken, så da ble det lunsjkaker istedenfor! Jeg stikker kanskje innom på returen for å mumse tacobaguetter…

Perfekt vær over Rakkebåene og Langesundbukta!

Benyttet anledningen til å fylle opp vanntanken litt siden jeg fikk lagt til med babord side på samme plass som jeg lå på forrige gang jeg var der. På grunn av protesen og balanseproblemene mine må jeg ligge med babord side mot en utrigger eller flytebrygge for å få fylt vann. Jeg klarer ikke å fylt hvis jeg ligger med “feil side” til brygga.

Valle

Etter lunsjen fortsatt jeg sørover gjennom Kreppa, forbi Kragerø og gjennom idylliske Portør før jeg dro ut i litt åpent farvann til målet for etappen, idylliske Risør.

Gjennom Portør

Nå som jeg har fått ordnet akslingen og kan dra båten opp i litt mer fart, så må jeg innrømme at jeg benyttet anledningen flere ganger, både da jeg krysset over Oslofjorden i retning Færder, og da jeg dro over Langesundbukta. Det var jo morsomt å komme opp i godt over tosifra igjen, men da sluker motoren også unna diesel, så jeg skal være forsiktig med det resten av turen!

Men nå har jeg den tryggheten at jeg har mulighet til å dra på igjen når det er behov for det eller jeg føler for det, og det føles godt!

Vår i Risør

Her i Risør har jeg altså blitt i to dager, men skal nå videre. Jeg ender stort sett alltid opp med å ligge noen dager ekstra enn planlagt når jeg kommer til Risør. Det er jo den første ordentlige sørlandsbyen man kommer til, og det er i tillegg et veldig koselig sted. Så hvilepulsen kommer med en gang, og jeg koser meg. Så uansett om det er dårlig vær eller ikke, så blir jeg alltid litt lenger her!

Ekte sørlandsidyll!

Her i Risør har jeg rukket å klippe meg i det som må være en av de koseligste frisørsalongene jeg har vært i, og spist kinamat som var veldig god! Så har jeg vært innom den lokale båt/fiske/friluftslivsbutikken og handlet inn noen småting til båten. Den minnet meg om Salvesen i Mandal, bare at her i Risør var det enda trangere på den lille plassen – og ekspedisjon bak en skikkelig disk!

Venterommet i frisørsalongen…

Men jeg har tross alt bare tre uker på meg, så nå skal jeg fortsette turen. Det tok meg bare to dager å komme fra Oksval til Risør, selv med omveien til Engelsviken, og jeg har vel tenkt å dra rett forbi broren min denne gangen for å komme meg litt lenger sørover. Jeg skal strengt ikke være hos han før fredag neste uke, og kommer jo innom også senere i sommer på hovedbåtferien, så jeg utelukker ikke at det blir både Mandal og Farsund før jeg snur baugen hjemover!

Én kommentar til «I gang med rekordtidlig Sørlandsferie»