De siste årene har jeg brukt å ha med meg en del ting om bord som bruker vanlig strøm. De brukes omtrent kun i gjestehavn eller andre steder jeg har tilgang til landstrøm. Men jeg setter dem ikke på hvor som helst.
I gjstehavnene står det gjerne oppslag om at strøm kun er beregnet på lading, og da er det vel batterier det tenkes på. Men jeg har en mistanke, etter snart ti år på sjøen som fritidsbåtskipper, at det nok ikke er alle som tar den setningen helt alvorlig…
Det inkluderer meg…
Lading kan jo bety så mangt. Lading av båtens start- og forbruksbatterier (særlig det siste) er jo en ting, men hva med kjøleskap og kjølebokser? Skal man ta oppslagene bokstavelig talt så må jo disse slås av når man ligger i gjestehavn? Og det er det vel de færreste, om noen, som gjør. Men så er det jo slik at disse jo drives av forbruksbatteriene, som jo lades, så da er vel det greit?
I tillegg foregår det nok, i den tidsalderen vi er inne i, utstrakt lading av mobiltelfoner, nettbrett og PCer. Men disse krever såpass lite strøm at selv gjestehavner med dårlig kapasitet ikke blir slått ut av en mobiltelefon eller to!
Om bord i båten har jeg jo en inverter, som gjør at man kan benytte 230V-apparater som om man skulle være på land. I teorien. Inverteren henter strøm fra 12V-batteriene slik at man ikke trenger å være tilkoblet 230 volt strøm for å bruke apparater som trenger vanlig strøm.
Men dette tapper jo batteriene en del. Jeg har derfor en inverter om bord som har en øvre grense kun på 350 watt. Det betyr at jeg ikke kan sette på en kaffetrakter for eksempel, da den gjerne bruker rundt 1.500 watt. Min inverter er først og fremst tenkt å benyttes når jeg ligger i uthavn og vil bruke PCen. Med inverter og fulladede forbruksbatterier kan jeg da trygt gjennomføre en jobbvakt fra båten mens jeg ligger i uthavn. Eller båtblogge, strime TV-programmer og filmer osv.
Men jeg har en del elektriske apparater som krever mer, og da må jeg se på hva som er kapasiteten på anlegget til gjestehavna jeg har kommet til før jeg kobler dem til.
Stort sett har strømstolpene i gjestehavnene enten 10A eller 16A sikringer. Noen få, spesielt i Sverige har jeg inntrykk av, er nede i 6A sikringer.
Varmeovnen, som jeg gjerne bruker på kjølige høstkvelder og om vinteren, bruker 1.500W på full styrke. Jeg har jo oppvarming med dieselvarmer om bord også, men den slår jeg alltid av om natten av forsiktighetsgrunner.
Kaffekapselmaskinen som jeg tar med på lengre tokt (ellers koker jeg kaffe på gassblusset) bruker også opp mot eller litt over 1500W, og vannkokeren min bruker 1200W.
Når det gjelder kaffetraktere og vannkokere finnes det jo slike som er laget for å brukes på 12V, men erfaringene fra andre båteiere, og ikke minst tester jeg har lest, har gjort at jeg ikke vil kaste bort penger på slike.
Disse apparatene kan dermed ikke benyttes i gjestehavner med sikringer på 6A, men trygt brukes på 10A og 16A. Som en forsiktighetsregel bruker jeg aldri mer enn én strømkrevende kilde på samme tid. Jeg slår for eksempel av varmeovnen mens jeg lager kaffe.
Omregningsformelen jeg har funnet på nett er slik:
En elektrisk kurs på 10 ampere gir 2.300 watt, før sikringen utløses. En 16 ampere sikring kan dermed klare 3.680 watt. Hvis du vil beregne effekten i watt, må du altså gange ampere med volt: 10 ampere x 230 volt = 2.300 watt. En kurs med en sikring på 6A gir dermed en maksgrense på 1.380 watts belastning.
I tillegg til dette må man sørge for å ikke overbelaste en kurs ved å begrense bruken til 80 prosent av den faktiske kapasiteten. For eksempel bør en 16 ampere kurs aldri bruke mer enn 2.950 watt. Man må også ta hensyn til at eldre strømanlegg gjerne tåler mindre, slik at man bør vurdere å justere ned grensen for bruk ytterligere på slike anlegg.
Jeg har fulgt denne tommelfingerregelen til punkt og prikke og har til gode å overbelaste en sikring ved å bruke for mye strøm!
Bortsett fra de allerede nevnte duppedittene har jeg en oppladbar støvsuger som jeg alltid prøver å lade i havn, og et par Bosch-verktøy som jeg lader i land når det behøves. Jeg har også en kraftig leselampe som også kan lades opp, men den kan lades på inverteren. Det er mulig ladingen går raskere når den lades direkte på landstrøm.
Bærbare PCer og mobil sørger jeg alltid for er helt oppladet før avgang, og jeg har også en Powerbank om bord for sikkerhets skyld.
En ting jeg har vurdert i det siste, etter å ha sett at noen båtkolleger har en slik i reserve, er å kjøpe en elektrisk kokeplate som reserve i tilfelle jeg skulle gå tom for gass for eksempel. Disse bruker imidlertid såpass mye strøm at den gjestehavna jeg da ligger i må ha en 16A sikring. En dobbelplate bruker 2250 watt og en enkel 2000 watt. Men det er jo noe å tenke på. De er ikke så dyre heller.
Som jeg har vært inne på i flere tidligere innlegg, så føler jeg meg ikke helt komfortabel ved bruk av gass i båten, og ønsker å kvitte meg helt med det. Planen er å gå over til en Wallas Safeflame neste sommer. Da er det ikke åpne flammer og ingen gass, men platene fores med diesel og er langt mindre eksplosjonsfarlig.