Som jeg skrev i forrige innlegg dro jeg fra Kirkehamn til Rasvåg på Hidra for å ha kortere vei til Lista når været ble bedre. Det ble faktisk to netter der før jeg fikk dratt videre.
Dermed fikk jeg jo tatt Eidekanalen en gang til også! Det er jo aldri feil! Den er liten og trang, men også veldig idyllisk. Det var jo flott vær denne dagen også, den siste på en stund ifølge værmeldingene.
Samtidig var det egentlig en litt spesiell følelse å sette kursen sørover igjen. Det var jo noe av det samme jeg kjente da jeg dro ut fra Flekkefjord i retning Hidra, for nå er det den ugjenkallelige returen hjemover det var snakk om. Og det synes jeg aldri er hyggelig!
Planen var å legge meg til i Rasvåg for natta og starte tidlig på returen over Lista dagen etter.
I Rasvåg ble jeg imidlertid liggende en dag ekstra siden værmeldingene forandrer seg raskt på denne tiden av året.
Da jeg valgte å dra over Lista på veien nordover, så viste jeg at jeg tidligst kunne dra tilbake en uke etterpå. Det holdt for så vidt stikk, men først ble det lille værvinduet forskjøvet til lørdag, mens jeg lå i Rasvåg, og til slutt ble det tidlig søndag morgen som ble avgangstidspunktet.
På kvelden før så jeg at det begynte å komme litt tåke, så jeg var litt spent på om det ville være slik søndag morgen også. Tåka var nemlig ikke meldt.
Og ganske riktig, også søndag morgen var det tåke, ganske tett, så jeg utsatte avgangen en times tid. Jeg så at den nydelige treskuta som hadde kommet og lagt seg bak meg på lørdagen også gjorde seg klar til avgang, og mens jeg kokte kaffe kastet den loss.
Knappe kvarteret etter kastet jeg også loss og bevegde meg ut i tåka, som hadde letnet litt slik at jeg hadde ganske så god sikt. Jeg så i horisonten at seilskuta (eller motorseiler er kanskje mer dekkende), også hadde kurs sørover, så jeg satte kursen bak den og fulgte etter utover Listafjorden.
Bølgene og dønningene som kom viste seg å være mindre enn meldt, så seilasen gikk pent og pyntelig til vi nærmet oss selve Lista fyr, da begynte det å bli med urolig, men fortsatt langt fra ubehagelig. Seilskuta la en kurs lenger ut, mens jeg valgte å dra nærmere land fordi Barentswatch – en av værtjenestene jeg alltid sjekker nøye – viste at bølgehøyden var mindre lenger inn.
Og man velger jo alltid det beste alternativet!
Da jeg var omtrent halvveis rundt Lista, litt sør for Borhavn, ble tåka noe tettere, og sikten dermed også dårligere, men fortsatt hadde jeg noen meter foran meg i synsfeltet. Turen ble dermed langt mindre strabasiøs enn jeg hadde ventet. Og sjøen ble roligere og roligere jo lenger jeg kom.
Jeg dro fra Rasvåg 7.45 om morgenen og la til i Farsund under tre timer senere. Da var jeg eneste gjestebåt der. Jeg valgte å legge meg nedpå et par timer og rakk å se en tysk seilbåt komme inn. Den valgte imidlertid å legge seg på andre siden av sundet, så jeg var fortsatt eneste gjestebåt på min side av sundet.
Jeg ble liggende i Farsund to dager ettersom været både resten av søndagen og mandag ikke var mye å skryte av med både mye vind, tåke og regn. I løpet av mandagen fikk jeg også besøk av to båtkolleger.
Først kom Jan Erik, som jeg hilste på da jeg lå i Farsund i juni for to år siden og hadde batteriproblemer. Han fikk da hentet et nytt batteri til meg i Lyngdal (nærmeste Biltema) og tok meg også på en sightseeingtur i bil rundt hele Lista – da fikk jeg blant annet besøkt det berømte fyret.
Han hadde sett på båtforumet at jeg lå i Farsund igjen , og tok seg en tur innom for en hyggelig prat på bryggekanten.
Drøye en time senere kom det en svær finne seilende inn – en Sargo. Og der befant en annen båtkollega seg, Ståle, som frakter båter langs kysten. Denne båten hadde vært på båtutstillingen på Aker Brygge i Oslo, og han kjørte den nå tilbake til eieren i Rogaland.
Jeg hjalp til med å ta tampen (selv om båten er så avansert at han kan la den presse seg inn mot brygga mens han hopper i land og fortøyer), og ble deretter invitert om bord til lunsj! Også han hadde sett at jeg lå i Farsund og siden han var sulten, så tenkte han at han kunne dra inn og ta en matbit og hilse på meg.
Han stakk inn i Extra-butikken på brygga og handlet inn pølser og lomper og så satte vi oss i båten og hadde en hyggelig prat om både båt og andre ting. Sist gang vi traff hverandre var i Mandal for to år siden, også da frakten han båt nordover!
Det viste seg faktisk at den båten han fraktet da skulle til samme eier som den han fraktet denne gangen! Eieren hadde solgt den gamle, også den en Sargo, og kjøpt seg en ny og større!
Mens han lå ved kaia samlet det seg noen skuelystne, ettersom båten er ganske så svær og imponerende. Noen av dem hadde faktisk vært på messen i Oslo og sett på samme båt! Prislappen på denne skuta er i overkant av 14 millioner kroner…
Etter en drøy time dro Ståle videre over Lista. Hyggelig å treffe ham igjen.
Siden det var valg denne dagen så ble jeg sittende og følge med litt på valgsendingen, men la meg faktisk før midnatt – det var ikke såå spennende…
Dagen etter ble det ny avgang i noe bedre vær, men den historien gjemmer jeg til neste innlegg!