Endelig en uthavn!

Et av målene mine for den sju uker lange båtferien jeg startet på i august, var å få lagt til ved flere uthavner enn tidligere. Men slik gikk det ikke. Det ble med kun en!

Etter at jeg hadde sovet meg gjennom valgnatta ble det avgang fra Farsund for denne gang. Etter å ha snakket med Jan Erik dagen før, så hadde jeg fått tips om å dra inn et par fjorder som vanligvis overses av båtfolk på ferie. De drar gjerne forbi på utsiden og tar seg ikke bryet med å ta omveier. Men det er gjerne da man oppdager små perler.

Jeg liker jo å tøffe rundt og se nye steder, og da ble det en tur innom både Egelandsfjorden og Bjørnevågsfjorden.

På førstnevnte feiget jeg litt ut da farvannet fort ble veldig grunt og jeg bakket ut istedenfor å komme meg rundt den siste pynten, som det sto på kartet var grei skuring. men det var veldig mye grønt på plotteren rundt en liten holme, og jeg ble veldig usikker. Men jeg så veldig mye fin natur og flotte steder og hytter både på veien ut og inn.

I Bjørnevågsfjorden ligger Farsund Resort helt innerst, et navn som dukker opp på Marine Traffic hele tiden i farvannet rundt Farsund, siden utleiebåtene deres tydeligvis har AIS alle som en.

Det var vel en båt fra dem med tyske fisketurister som traff et skjær utenfor Farsund for to år siden, et skjær som jeg passerte på vei inn til Farsund bare noen timer før, etter 10-timersturen min fra Stavanger. Heldigvis omkom ingen, de klamret seg til en stake. Allerede da jeg kom rundt Lista blåste det kraftig i området, såpass mye at jeg husker at jeg dro litt lenger sør for å komme meg inn til Farsund i et mindre rotete område. Den vanlige veien jeg bruker å ta består nemlig av en del skjær og skvalpeskjær, så den gangen tok jeg ikke sjansen.

Det så ut som de hadde en slags gjestebrygge/bølgebryter helt ytterst ved Farsund Resort, men den var ikke merket på noen spesiell måte, så jeg er litt usikker. Uansett var ikke planen å stoppe her og vinden gikk i feil retning for meg, så jeg bare dro inn i den lille innerste bukta, knipset noen bilder og dro ut igjen!

Deretter satte jeg kursen videre mot Sutnøy, som egentlig var målet mitt for denne etappen. Jeg hadde jo egentlig som mål for disse sju ukene å hovedsakelig legge meg i uthavner, i alle fall mange flere enn før, men det har rett og slett ikke blitt slik, jeg har vel falt i den fella det er å besøke mange av de vanlige stedene… Og nå som det ugjenkallelig går mot høst og kaldere temperaturer, så blir det å ligge i uthavn, i alle fall å overnatte, ikke fullt så fristende.

Jeg endte også med å dra forbi Sutnøy, jeg dro ikke en gang inn dit. Årsaken var at vinden snudde og jeg feiget ut fordi jeg kunne fått trøbbel med å legge til alene. Jeg sliter med å få lagt til ordentlig hvis det er sterk strøm og/eller motvind. Så her ga jeg egentlig opp uten å en gang prøve… Akkurat det er jeg litt irritert på meg selv for, det er litt av den gamle usikkerheten som jeg slet mye med da jeg var på langturen for to år siden.

Turen gikk dermed til neste havn, der jeg trodde jeg kunne få en lettere oppgave med å legge til på grunn av vindretningen. Jeg dro gjennom Korshamn og dro inn til Sælør. Der har jeg vært så vidt for tre år siden, men da la jeg ikke til, bare dro inn i havna og så meg litt rundt.

Denne gangen var det tomt i havna for gjestebåter, men jeg valgte å ikke prøve å legge meg helt innerst  da jeg så at det lå bøyer der og at det var det som skulle brukes. Var usikker på om jeg kunne ligge innerst langsides på grunn av dybden, så da tok jeg sjansen på den kommunale brygga, der vinden hjalp meget godt til!

Jeg mente jeg hadde lest flere steder at den brygga kunne benyttes, men da det dukket opp en lokal fyr så spurte jeg ham for sikkerhets skyld, og fikk bekreftet at det var i orden. Ingen andre enn fritidsbåter som bruker den nå, sa han. Har ikke gått ferge der på 10 år.

Dermed ble jeg jo liggende i en slags uthavn, siden det hverken var strøm eller vann der. Visstnok ingen fastboende igjen, men fullt opp om sommeren. Flere av husene er jo mer bolighus enn fritidsboliger, men det er vel ikke så praktisk å bo der året rundt.

Ved skolen (som kan leies som hytte hvis jeg ikke tar helt feil – har til og med egen brygge) står det en stein med navnet på andre prominente besøkende til øya. Hadde ikke med meg passende verktøy slik at jeg kunne ha hugget inn mitt eget navn der! Kanskje like greit…:giggle:

Er jo absolutt en liten idyll Sælør, med en sjarmerende liten brannstasjon også…

Så ut som jeg greit kunne ha lagt meg helt innerst også, men usikker på dybden på brygga som lå på den ene siden.

Kom meg opp ei trapp som skulle føre opp til et fint utstiktspunkt, men valgte å snu og gå tilbake på toppen ettersom bakken som kom rett etter trappa ville vært en utfordring for meg med en krykke. Hadde jeg hatt med noen som kunne ha hjulpet meg med en hånd i tillegg, så ville det gått greit, men jeg kjenner min egen begrensning!

Sov selvsagt som en stein denne natta, og kunne dermed føye til en ny havn i loggboka mi!

Dagen etter dro jeg videre med Mandal som mål. Dro tilbake gjennom Korshamn for å få tatt litt bedre bilder enn jeg gjorde dagen før og var nesten fristet til å legge til ved butikken der. Den er nemlig nå omgjort til en 24-timers selvbetjent butikk. Du må bruke bankkortet for å komme inn – og ikke minst for å komme ut etter at du har betalt! Og ved siden av er det kommet en pub!

Men det får bli til en annen gang!

Dro deretter innover Grønsfjorden, inn i Lenefjorden og gjennom Spangereidkanalen. Like før man drar inn fra Grønsfjorden til Lenefjorden (og omvendt) har det ligget et slitent båthus på den nordlige siden som har truet med å falle ut i sjøen når som helst. Nå har jeg ikke vært her på to år, og nå ser det ut som om båthuset er helt borte! Blir jo nesten litt trist! 🙂

Fast motiv fra Grønsfjorden – men nå er det helt borte. Arkivbilde.

Valgte å stoppe i Båly på det som nå er den nye gjestebrygga. Den som lå helt inne ved moloen på sørsiden er fjernet og istedenfor er det den ytterste delen av en annen brygge i båthavna som nå er gjestebrygge. Tror det kun gjelder den delen som det er langsides plasser og ikke båsene, men er ikke helt sikker.

Samme system for betaling av avgift og strøm som i Mandal. Kjøpte meg en is inne på kiosken/souvenirbutikken og tok meg en liten tur på området før jeg dro videre.

Da la jeg turen mellom de to Imsa-øyene. Blir alltid imponert over den utrolige frodigheten til disse øyene. Har hatt lyst til å legge til ved den ene brygga som er der, men tror det er for grunt til å legge meg der langsides.

Turen videre mot Mandal gikk helt fint, men jeg glemte totalt å dra innom Svinør! Dro innom der på tidligere i august, men droppet da det trange sundet og tenkte jeg skulle ta det på returen, men det glemte jeg altså.

Dro rett mot Hillesundet og inn mot Mandal. Der lå det to seilbåter på innsiden av Pir 1, så jeg la meg på innsiden ganske ytterst. Ble bare i Mandal ett døgn denne gangen – det er jo nesten uvant til meg å være!