
Tirsdag denne uka ble årets andre tur utført. Ikke helt planlagt, men fristelsen ble for stor. Og denne gangen ble det ikke bare en liten testtur på 20 minutter, men halvannen time utpå!
Tirsdagen var egentlig ment å brukes til å få ryddet litt i båten samt montert den nye laderen og skru inn noen manglende skruer på vinduene i forkabinen (som jeg fant ut i fjor at fortsatt lekker).
Siden jeg hadde tenkt å jobbe litt om bord valgte jeg å legge igjen nøkkelen til starteren hjemme, ettersom jeg av erfaring vet at når jeg først er om bord i båten så er det altfor lett å bli fristet til å dra utpå hvis været er fint! Været tirsdag var da også bedre enn meldt, og sjøen var flat som en pannekake!

Men da jeg kom om bord støtte jeg på to uventede problemer: Batteriladeren hadde nemlig en helt annen type inngang/feste til kablene fra batteribanken enn det jeg har sett før og som jeg har om bord, så dermed kom jeg ikke lenger med det prosjektet. Så reserveladeren jeg har om bord får duge litt til …
Så tittet jeg nærmere på styrbord aluminiumsramme til vinduene på innsiden i forkabinen. Jeg prøvde å skru inn de manglende skruene, men de ville ikke feste i det hele tatt! I tillegg er det en kraftig bøy på rammen to steder. Så her er det noe som ikke er som det skal.
Jeg vil tro at problemet med skruene nok skyldes at de opprinnelige har knekt slik at den innerste delen fortsatt sitter på plass, og at jeg derfor ikke får festet dem ordentlig, noe som selvsagt gjør at det kommer inn vann når det regner kraftig.

Hva som er løsningen her er jeg noe usikker på. Bore nye hull i rammen ved siden av, eller prøve å fjerne restene av de gamle skruene? Dette må jeg nok ha litt hjelp til fra noen som er mer nevenyttig enn meg … Hva disse bøyningene skyldes vet jeg ikke.
Så det endte med at jeg ble sittende i båten litt oppgitt og lure på hva jeg skulle gjøre! Jeg fikk ryddet litt, men langt fra nok, og fant til slutt ut at jeg skulle stikke hjem og hente båtnøkkelen og ta en tur utpå fjorden likevel, mens det fortsatt var fint vær!
Som sagt så gjort, så får ryddingen og alt det andre jeg skal gjøre vente litt. Jeg har noen dager på å bli ferdig siden jeg lurer litt på å ta en liten før-påske-tur.
Motoren startet på første forsøk – noe som ikke er overraskende ettersom både båt og motorrom har vært oppvarmet med frostvakter hele vinteren – og dermed var det bare å komme seg ut.

Jeg ligger nå i en annen bås enn den vanlige, siden min vanlige bås fikk en skade i vinter og jeg måtte flytte båten forrige måned slik at de kan få reparert skaden. Båsen jeg ligger i nå har en lengre utrigger enn det jeg har i den faste, slik at jeg faktisk rekker helt ut til akterenden av båten når jeg skal fortøye, noe som gjør det mye lettere når jeg skal fortøye.
Snakket med havnesjefen før jeg skulle dra utpå, og uttrykte et ønske om å få en bås med en lengre utrigger hvis det var mulig. Vi får krysse fingra! Hvis ikke får jeg bare flytte tilbake til den gamle når den er reparert!
På årets første tur var jeg så vidt utpå i rundt 20 minutter i forbindelse med at jeg skulle bytte bås å ligge i, og ville bare teste at alt sto bra til med motor og båt. Også i februar startet motoren uten problemer, og alt så ut til å fungere. Og slik var det altså denne gangen også.
Turen gikk mellom Osloøyene, det var vel det eneste jeg hadde bestemt meg for, så jeg satte kursen mot Husbergøya først, og dro mellom den og Langøyene, og deretter over fjorden til Sjursøya.

Deretter dro jeg mellom Bleikøya og Sjursøya slik at jeg kom ut øst for Hovedøya med Tjuvholmen og Vippetangen på min styrbord side. De eneste fritidsbåtene jeg møtte på – om man kan kalle badstuflåter for det – var en flåte som tøffet mellom Bleikøya og Hovedøya, og en annen som tøffet sakte forbi Hovedøya.
Ved Oslo Havns bygg så jeg tre mindre marineskip som lå til kai, og en rask sjekk på MarineTraffic avslørte at det var patruljebåter tilhørende den britiske marinen. De befinner seg i Norge i forbindelse med en øvelse der flere britiske Archer-klasse patruljefartøy, norske korvetter og logistikkfartøyet KNM Maud deltar på øvelse i de norske fjordene, i tillegg til KNM Otto Sverdrup og flere Wildcat-helikoptre. ifølge Forsvarets Forum.
Da jeg rundet Hovedøya og dro inn ved Lindøya støtte jeg på sightseeingbåten Vision of the Fjords som tøffet rundt med turister som tittet ned på meg … Det er tydeligvis sesong for også sightseeing på fjorden i mars måned!

Deretter dro jeg inn sundet mellom Lindøya og Gressholmen/Heggholmen, der jeg selvsagt benyttet anledningen til å knipse et bilde av det som vel er mitt favorittfyr på Heggholmen. Skulle gjerne vært en tur innom fyret og sett hvordan det ser ut på innsiden, men det er nok bare for spesielt inviterte!
Kursen ble deretter satt inn mot sundet mellom Nakkholmen og Lindøya, før jeg avsluttet med å dra hjemover til Nesodden ved å dra på utsiden av Nakkholmen og rett over fjorden.

Det ble en nydelig tur i litt kjølig, men fortsatt nydelig vårvær noen grader kjøligere enn uka før. Faktisk ble jeg såpass inspirert under den halvannen time lange turen at jeg har bestemt meg for å ta en liten førpåsketur med båten til uka! Jeg kommer tidligst av gårde onsdag til uka, men er, som jeg skrev i begynnelsen, veldig fristet til å gjøre det.
Jeg er jo sykmeldt, men ikke av det slaget som gjør meg ute av stand til å ta en båttur selv om jeg har en litt skjør helse. Min nærmeste leder på jobben er innforstått med det, så jeg tror nok det går den veien. Selv om det fortsatt er ganske kjølig om kvelden og natta, så har jeg jo varme om bord, og jeg vil tro at de fleste havnene i Sverige har strøm tilgjengelig når april kommer!
Helgen skal dermed benyttes til å få ordnet opp det viktigste i båten. Vannet er bare delvis slått på i havna ennå, kun på den midterste stolpen på bryggene, men det er jo nok av ledige båser slik at jeg kanskje kan få flyttet båten litt nærmere krana med vann i, og i det minste få spylt av litt måkedritt og møkk som har samlet seg på dekk.
Grundig vask samt puss og polering får vente til etter påske!

Kommentarer