Og så var det Fyrsteilene sin tur!

Egentlig hadde jeg ikke tenkt meg så langt som til Fyrsteilene denne onsdagen. Men fristelsen ble for stor. Jeg dro ut av båthavna litt på måfå, og satte kursen rundt Nesoddtangen. Vurderte om jeg skulle dra over til Bærumssiden, men satte kursen mot Ildjernet og fant ut  på veien dit at jeg likeså godt kunne dra til Steilene igjen.

Jeg har ikke vært ute ved Steilene siden i desember. Da gikk jeg i land på en øde øy uten å se snurten av et menneske og båtene som lå ved bryggene kunne jeg telle med én hånd.

Nå planla jeg ikke noe landhugg denne gangen, ikke minst fordi jeg dro ut i et litt ustadig vær. Det blåste litt, men ikke mye, og det var oppholdsvær og ganske varmt i lufta når jeg dro ut, men når jeg nådde Ildjernet, så begynte det å hølje, så da rullet jeg opp igjen kalesjen helt oppe ved cockpiten og satte meg ned.

IMG_6812Valgte å passere Ildjernet på utsiden, og da tenkte jeg at jeg likeså godt kunne fortsette til Steilene. Sist gang jeg var der kjørte jeg på siden mot land, ved Landsteilene og Persteilene, og la til ved en brygge på sistnevnte. Så kjørte jeg ut derfra og på landsiden igjen etter at jeg hadde gjort meg ferdig med landhugget.

Denne gangen valgte jeg å holde kursen slik at jeg passerte og rundet Steilene/Fyrsteilene på babord side, så kjørte jeg ut igjen mellom Fyrsteilene og fuglereservatet Knerten.

IMG_6810Da jeg kom mot fyret ute ved Ildjernet, så jeg plutselig noe som kom flyvende mot meg. På avstand lurte jeg først på om det var en slik kameradrone som er så populært (og som jeg har lyst å skaffe meg!), men da jeg tok fram kikkerten og så nærmere etter forstod jeg at det i alle fall ikke var det. Da jeg fikk “tingen” på nærmere hold så jeg at det var to ballonger, sannsynligvis fra 17.mai, som var hektet fast i hverandre. Den nederste så ganske flat ut. Vet ikke om de har flydd rundt siden 17. mai og hvor de eventuelt kan ha kommet fra, det ville jo vært spennende å vite, men det blir nok et ubesvart spørsmål. Da jeg kikket akter etter at de hadde passert meg så jeg da også at de flatet ut og ga opp flyturen og landet i sjøen.

Satte ned farten når jeg nærmet meg det gamle fyret på Steilene (som nå er hytte som leies ut til overnatting) og tok noen bilder mens jeg rundet øya. Fikk lyst til å gå i land, men regnværet innbød ikke til det denne gangen…

Kastet et blikk bort mot Persteilene og konstaterte at seilbåtene fylte opp havna der, jeg var litt sent ute denne dagen, så jeg tok ikke sjansen på å stikke bort dit og se om kafeen var åpen. Kjørte derfor langsomt ut mellom Fyrsteilene og Knerten mens jeg knipset i vei.

IMG_6830Tok deretter “indre rute” på vei tilbake mot Ildjernet. Da merket jeg at vindusviskeren begynte å fuske litt. Siden det hadde regnet ganske tett en stund så hadde jeg hatt den på ganske mye, men nå så jeg at det så ut som om den var i ferd med å løsne fra festet, så dette er nok noe jeg må se nærmere på. Valgte å la den få hvile seg resten av turen og ettersom det begynte å bli slutt på regnet igjen, så var ikke det noe problem.

Da jeg kom fram til Ildjernet kjørte jeg mellom brygga der og Kavringen, det er et idyllisk sted, må sørge for å komme meg i land der en gang også, men er litt usikker på om det for det meste er private brygger der? Kom for sent på at jeg egentlig skulle ha benyttet sjansen til å gå inn til selve Kavringen marina og sjekke hva dieselen koster der, ettersom Lindøya har blitt så dyre, men får sjekke det ved en annen anledning.

Resten av turen gikk like knirkefritt som første del, jeg stoppet litt opp ved den gamle fergekaia like ved Signalen for å ta et bilde av noe graffitti som var malt på fjellkanusen like ved, og så var det rett hjemover. Nesten. Tok meg nemlig en liten tur litt ut fra Nesoddtangen, retning LIndøya, og stoppet båt og motor for å ligge og duppe litt der, før jeg dro inn til havna igjen.

Flott tur som tok nesten tre timer alt i alt, så på neste tur må jeg nok tanke litt igjen…:-) Og været gjorde ingenting, litt regn har aldri skadet noen, og dessuten er jo kalesjen tett, så våt blir jeg jo ikke!

Flere bilder fra turen kan du se i albumet her!