
Det har blitt et par turer siden sist. En middels lang, og en kort svipptur. Planlegger en uke i Sverige neste måned, men først skal armene brettes opp og arbeid utføres om bord.
Den første turen, og den lengste, gikk forrige helg (altså ikke den som var, men den før det igjen!). Da gikk turen til Skjæløy – et nytt sted for meg – rett nord for Engelsviken blir det vel.
Opprinnelig var planen å komme meg av gårde etter jobb onsdag, men verken været eller formen var på topp, så da ble det tidlig start fredag morgen for å ta etappen fra Nesodden i én jafs.
Da jeg kastet loss før klokken åtte om morgenen (!), var det helt nydelig vær for en båttur, og jeg lå vel i et par knop mer enn det jeg vanligvis bruker å tøffe rundt i, uten at jeg akkurat stresset av gårde …

Rekelunsjen som var planlagt med folk fra båtforumet skulle nemlig starte rundt klokka 14, så jeg ønsket å ankomme i rimelig tid før den skulle starte.

Jeg valgte å dra på Hurumsiden denne gangen, både for å variere litt og fordi jeg lurte litt på om jeg for en gangs skyld skulle droppe Mossesundet og dra på «utsiden» av Jeløya, også det for å variere litt. Tidsmessig skulle det i alle fall ikke bety så mye forskjell.

Men da jeg nærmet meg Villa Malla ved Filtvet (hvis restauranten fortsatt heter det etter at det kom nye eiere), så dro jeg likevel inn i Mossesundet av gammel vane …

Denne helga skulle det være både festival i Moss og mållinje for Færderseilasen, så da jeg nærmet meg kanalen så jeg at det allerede hadde begynt å samle seg en del båter i gjestehavna både nord for kanalen og langs kanalen. Var bare et par langsidesplasser nærmest ferga og kanskje kunne to mindre båter ha fått plass på Rema-siden av kanalen, ellers var det fylt ganske godt opp med båter.
Ble litt perpleks da jeg litt sør for Støtvig hotell passerte en av byfergene i Fredrikstad! Den var virkelig ute av kurs, tenkte jeg, men etter litt rask googling på mobilen fant jeg ut at den var leid inn for å frakte passasjerer til Verket i Moss den helga.

På Skjæløy har jeg aldri vært før, men jeg ble tatt imot av en båtkollega som frekventerer båtforumet jevnlig, og som har båten sin – en Windy – der. Han hadde ordnet med reserverte gjesteplasser langsides i gjestehavna og sto klar for å ta tampen.

Jeg var ikke den eneste som skulle komme med båt, det kom to til, ikke minst Erik med sin svære Storebro som han endelig skulle på tur med etter å ha fått overhalt dieselpumpa til en av motorene sine.
Men lunsjen ble til slutt en middag ettersom Erik fikk noen problemer likevel, og ankom noe forsinket. Men mat og sammenkomst med gode båtkollegaer ble det til slutt, med fiskesuppe og fiskekaker fra Skogen i Engelsviken, og så mye reker som vi kunne spise!

De som samlet seg rundt bordet på bryggekanten var omtrent alle fra båtforumet, og hadde det til felles at de alle bidro under dugnaden som ble gjennomført på båten min mens jeg lå på sykehus i både Sverige og Norge for tre år siden. Flere av dem var også i høyeste grad med på å hjelpe Erik med flere av problemene han har støtt på i sin oppussing av Storebroen.
Noen av dem har jeg møtt før, andre traff jeg for første gang denne fredagen.

Det ble til at jeg ble liggende to døgn på Skjæløy – til tross for en noe stiv pris til å være gjestehavn – sammen med Erik og et ektepar som var venner med ham. Det ble dermed en veldig hyggelig helg sammen med gode folk før det ble retur på søndagen i noe mer gråere vær.

Også den turen ble tatt i en jafs ettersom jeg skulle tidlig på jobb mandag morgen. Dog med en liten detur til Engelsviken for å fylle diesel. Der opplevde jeg – for første gang mens jeg har hatt Tresfjorden – å måtte ligge i kø for å fylle diesel! Jeg kom vel inn som båt nummer fire i køen, og det kom flere båter etter meg også! Men tanken ble i alle fall fylt opp!

Hjemturen gikk altså for seg i noe gråere vær med litt regn og noen regnbyger, slik at jeg fikk testet de nye vindusviskerbladene grundig!
Ellers var turen begivenhetsløs og gikk langs den vante ruta inn i Drøbaksundet og langs Nesoddlandet, dog med litt bedre vær på slutten av turen.

Den andre lille turen fikk jeg gjennomført lørdagen helgen etter, altså forrige helg. Det ble bare en liten svipptur mellom Osloøyene før jeg skulle på en ekstravakt på jobben om kvelden. Også da var været nydelig, så jeg har i alle fall fått meg et par turer, om enn færre enn jeg kunne ha ønsket meg!

Uken som kommer er planen å jobbe både på jobben og i båten for å få gjort unna en del greier. Spesielt i forkabinen, og deretter i cockpiten.
Jeg har en avspaseringsuke å nyte etter at jeg er ferdig med den kommende uka (hvor jeg også skal jobbe i helgen), og jeg tror jeg kommer til å dra til Sverige da. Jeg må tenke litt på det, for nå er jo fellesferien i gang, og overfylte havner er jeg ikke spesielt glad i, så jeg får vurdere det nærmere når den tiden kommer.
Det spørs jo også hvor langt jeg kommer med oppussingen i båten. Jeg jobber jo sju dager i strekk framover, de fem første er kveldsvakter, så det avhenger jo litt av hvor mye jeg får gjort. I dag og søndag har jeg fri, så mulig jeg begynner nå, så får vi se hvor langt jeg kommer!
Fullt mulig at jeg dropper svensketur også, og jobber i båten i mesteparten av avspaseringsuka. Men jeg er bedt på grillfest på Hvaler på slutten av den friuka, så dit skal jeg håper jeg å dra – med båten – om det ikke blir svensketur!
Det er jo fristende å komme meg ut på tur når jeg har anledning, og ta jobbingen i båten noen timer hver dag, før eller etter jobb, da blir det ikke så voldsomt som det blir hvis jeg skulle ha holdt på flere dager i strekk.
Ja, blir kanskje fortere ferdig, men det kan også bli for mye av det gode, og jeg ønsker ikke å gå lei. Tror det passer meg bedre å ta litt av gangen i et jevnt og rolig tempo.
God tid har jeg uansett, målet mitt er at båten skal være klar og i mye bedre stand om bord til jeg skal ut på tre-fire ukers tur i september.

Fantastisk opplegg og opplevelse på Skjæløy!
Satser på kjøp av ny gammal båt neste sesong! Vi sees!
(funker kommentaren nå?)
Absolutt! Gleder meg til neste gang! Og ja, kommenatren dukket opp, men jeg må godkjenne dem manuelt, så derfor kan variere hvor raskt de dukker opp «på trykk». Dette for å unngå spam.