
For ikke så altfor lenge siden skrev jeg et innlegg der jeg fortalte at nå var gassapparatet fjernet fra båten, og at jeg ville prøve ut noe nytt om bord. Her kommer de første erfaringene fra eksperimentet.
Mitt største spørsmål når det gjelder å bruke en slik bærbar litiumbasert kraftstasjon er jo hvor lenge jeg faktisk kan bruke den, altså hvor fort den tappes når jeg bruker den daglig.
EcoFlow Delta 3 1500 har en strømeffekt på 1800W – 2400W i peak – og kan levere 1536 Wh. Den kan lades med solceller eller over 12v/230V. På en vanlig strømkontakt lades den fullt opp på 70 minutter hvis den er omtrent helt utladet.
Jeg har foreløpig kun testet den med lading på strøm. I gjestehavna i Sandefjord tok det 45 minutter før den var toppladet da den var nede i 44 prosents kapasitet.

Jeg har også kjøpt inn et sammenleggbart 160W solcellepanel som jeg har tenkt å kun bruke til EcoFlowen. På den måten har jeg to 100 prosent uavhengige strømkilder om bord – EcoFlowen og de vanlige batteriene, som også har et fastmontert solcellepanel på 100W som har vist seg å være veldig effektivt.
Det bærbare solcellepanelet er bare så vidt testet én gang, jeg koblet det direkte til EcoFlowen og det leverte ganske svak lading da – 67W av de 160 – men det skyldtes flere ting.
Det viste seg at jeg ikke fikk hengt det opp der jeg hadde tenkt siden karabinkrokene som fulgte med var for små til der jeg hadde tenkt å plassere det. Derfor la jeg det bare ut foran vinduene i cockpiten, der vinkelen til sola uansett ikke var helt optimal. I tillegg begynte det å bli sen ettermiddag ettersom jeg ikke fikk dratt ned i båten før etter jobben.
Men jeg fikk testet det i det minste, og det ladet faktisk opp kapasiteten med noen få prosent de rundt 45 minuttene det lå ute før jeg måtte pakke det ned igjen.
Siden jeg kun hadde rundt en tredel av kapasiteten og det sto på appen at det ville ta litt over 15 timer å lade opp fra 44 prosent til 100 prosent, vil en rask hoderegning ha det til at det vil ta litt over fem timer med full kapasitet. Ikke ille det? Så spørs det jo på både godt vær og riktig plassering av panelet!
Selvsagt tar det lenger tid å lade opp med solceller, men så er ikke meningen at jeg skal bruke det til å lade opp fra null heller, men til kontinuerlig vedlikeholdslading på dagtid når jeg ligger i uthavn.
Når det gjelder hovedeksperimentet mitt, å sjekke ut hvor mye den forskjellige bruken med de forskjellige apparatene tar av selve kraftstasjonen, så fikk jeg testet dette ut i løpet av den andre uka i juli, i avspaseringsuka mi.
Da fikk jeg en tur fra tirsdag til søndag, som gikk til Horten, Sandefjord, Hvaler og deretter hjem igjen. I Horten la jeg med vilje til i indre havn (ved marinemuseet) der det ikke er hverken vann eller strøm. Jeg skulle egentlig bare ta én overnatting der, men på grunn av været ble det to.
I løpet av de to dagene brukte jeg vannkokeren til å koke kaffevann fire ganger, den elektriske kokeplata til å varme mat to ganger, samt ladet mobilen tre ganger og PC-en til ren lading en gang, samt til å bruke strømmen kontinuerlig mens jeg brukte den. Jeg brukte også en vanlig husstøvsuger (Nilfisk One) ved to anledninger.

Vannkokeren og kokeplata brukte begge nesten 1200W, støvsugeren omtrent halvparten. Kokeplata brukte jeg på styrke tre av fem, noe som er mer enn nok til å ganske raskt varme opp maten. Jeg ladet også opp en slik 1852 lyskaster.
Da jeg kastet loss tidlig torsdag ettermiddag hadde jeg fremdeles 80 prosent kapasitet igjen på EcoFlowen. Og jeg hadde ikke solcellepanelet til den med meg på den turen (det ble bestilt senere).
Vel framme i Sandefjord la jeg meg i gjestehavna og koblet til strøm for å lade de vanlige batteriene (selv om de ikke trengte det), men jeg koblet meg til strøm fordi jeg hadde tenkt å lade opp EcoFlowen før avgang dagen etter.
Igjen brukte jeg vannkoker, støvsuger og kokeplate (litt lenger enn i Horten), samt ladet mobil og PC. På kvelden var jeg da nede i 44 prosent kapasitet.
Jeg ladet den på kvelden før jeg la meg og dro videre til Hvaler-området. Der ble jeg også liggende i to dager, uten å koble meg til strøm, men da brukte jeg ikke kokeplata siden maten ble servert i hytta hos de jeg var gjester hos. Men jeg brukte vannkokeren til kaffe om morgenen og brukte PC og støvsuger. Etter to dager lå jeg på 89 prosent!

Noen timer før avgang valgte jeg å gjøre et nytt eksperiment, som jeg egentlig ikke hadde tenkt på før jeg fikk en plutselig innskytelse: Jeg brukte EcoFlowen til å koble til batteriladeren slik at den kunne lade opp forbruksbatteriene! De brukes jo hovedsakelig til å drive kjøleskapet når jeg ligger uten strøm, og driver også vannpumpa, toalettpumpa og lysene. I tillegg vasket jeg håret om bord med varmtvann.
Batterimonitoren viste at batteribanken ble ladet da jeg dro fra båten og opp for å spise frokost, og da jeg var tilbake i underkant av to timer senere var batteribanken toppladet igjen. Det er jo greit å vite at jeg kan bruke den til slikt også!
Så kort oppsummert så langt virker det som om kraftstasjonen holder det den lover og fungerer til mitt bruk. Spenningsmomentet er å se hvor effektiv solcellepanelet er til å holde kapasiteten på EcoFlowen oppe når jeg har fått koblet til dette og brukt det mer jevnlig.
Selvsagt reduseres kapasiteten mer når jeg bruker kraftkrevende apparater som kokeplate og vannkoker, men jeg er positivt overrasket over hvor lite kapasiteten egentlig reduseres ved den type bruk.
Jeg valgte jo å lade opp kraftstasjonen da den var nede i 44 prosents kapasitet etter to dager, men hadde ikke behøvd det. Den ville fortsatt hatt mellom 20 og 30 prosents kapasitet igjen etter to dager i Horten, en dag i Sandefjord og to dager på Hvaler!
Så fem dager med litt «landstrømluksus» uten strøm i uthavn med min typiske bruk ville gått helt fint. Med litt vedlikeholdslading med solceller vil kapasiteten bli ytterligere utvidet.
Kommentarer