Mellom flytting og fotball-VM rakk jeg faktisk to turer med båten i helgen, nemlig fredag og lørdag. Været har jo vært fint de fleste dagene, men vinden har til gjengjeld vært noe i overkant enkelte dager.
Jeg har nesten gitt opp å stole på værmeldingene fra Yr og Storm. Jeg sjekker gjerne pent.no der jeg kan sammenligne varslene fra disse to konkurrentene, men blir bare mer og mer forvirret.
Jeg har imidlertid merket meg at Yr som hovedregel varsler mer vind enn Storm gjør. Og at varslene forandrer seg på kort tid. Torsdag var i en særstilling i så måte. Onsdag kveld varslet Yr nesten 10 sekundmeter vind, mens Storm lå på rundt 2,5!
Jeg har derfor begynt å sjekke webkameraet til båthavna, der kan jeg nemlig såvidt se hvordan sjøen utenfor ser ut. Men helt sikker kan man jo ikke være før man er nede i havna.
Flytting og vask av leilighet gjorde, som jeg var inne på i mitt forrige innlegg, at jeg egentlig ikke hadde tid til noen båttur før etter at vi var ferdige onsdag kveld. Da var jeg for sliten. Torsdag blåste det for mye, men fredag ettermiddag var jeg klar for en liten svingom på sjøen!
Jeg var ikke nede i havna før rundt klokka fire på ettermiddagen, og målet var å fylle opp tanken. Ettersom Lindøya nå er dyrest i indre Oslofjord sto valget mellom Kavringen på Nesoddsiden eller å kjøre over på Bærumssiden for å teste Solvik Marina, som jeg har fått anbefalt. Nå ligger imidlertid Kavringen noe nærmere, og jeg følte ikke helt for å dra helt inn til Solvik denne fredagen. Hadde været vært noe bedre, så kanskje.
Nå er det også slik at både Kavringen og Solvik nå ligger på samme prisnivå på diesel. Kavringen har faktisk gått ned fra i fjor, da dieselen kostet 12,15, og ligger nå på 11,99. Lindøya har altså gått motsatt vei.
Dermed ble det tur til Kavringen!
Da jeg var innom båten onsdag skiftet jeg olje på giret, og jeg la umiddelbart merke til en forandring når jeg startet båten og skulle bakke ut av båsen. Giringen gikk nemlig både smidigere og raskere enn før. Helt tydelig at oljeskift var nødvendig!
Da jeg rundet Nesoddtangen bestemte jeg meg for å gå på utsiden av Ildjernet denne gangen, og deretter snu og kjøre inn til Kavringen. Hadde selskap av flere båter utpå denne fredagen. Får mer og mer lyst til å gå i land på Ildjernet en gang!
Da jeg nærmet meg tankeplassen var det faktisk ledig plass der på min babord side, som jeg foretrekker. Var en båt som var i ferd med å dra ut da jeg la til. Trodde at butikken var åpen siden jeg tross alt kom ganske tidlig til å være en fredag, men det var stengt slik at det ble automatpåfyll.
På slutten av fyllingen (holdt med nesten 25 liter denne gangen), fikk jeg tilbakeslag i tanken slik at det plutselig kom opp litt diesel som la seg på dollbordet, så jeg brukte slangen for å få spylt vekk sølet. Jeg lærer meg vel etterhvert å få fylt tanken uten slike tilbakeslag (eller hva det kalles), men denne gangen glapp det altså mot slutten…
Resten av turen gikk også smertefritt, og som vanlig koste jeg meg gløgg ihjel om bord i båten. Kjente at det var på tide å komme ut på sjøen etter noen stressende dager. Trengte å slappe av nå… (Har ingen bilder fra denne turen ettersom jeg glemte kameraet og hadde glemt å lade mobilen…)
Også lørdag ble det tur! Kom meg avgårde litt senere denne dagen. Hadde jeg dratt ut litt tidligere ville jeg nok opplevd bedre vær og smulere farvann, men det var ikke mye vind utpå uansett.
Denne gangen bestemte jeg meg for å ta en tur på «gamle trakter» og dermed satte jeg kursen over Bunnefjorden og kjørte mellom de to Skjælholmene i retning mot Ulvøya. Ved Skjælholmene lå det forøvrig en seilbåt fortøyd ved brygga på Søndre Skjælholmen, noe som overrasket meg ettersom jeg trodde det var et naturreservat og dermed forbudt å oppholde seg på mellom 15.4 og 15.7.
Men etter å ha sjekket i ettertid fant jeg ut at det på Søndre Skjælholmen kun er motorisert ferdsel som er forbudt. Ikke akkurat en holme som inviterer til å kjøre rundt på med moped, for å si det slik…så dermed hadde vedkommende sitt på det, eeh, tørre… 🙂
På den minste av de to holmene, Nordre Skjælholmen, er det imidlertid totalforbud hele året. Greit å vite.
Kom meg ut mellom de to holmene og satte kurs rett over mot Nordstrand-siden. Kjørte til jeg var et par hundre meter fra land og la deretter over til babord i retning broen over til Ulvøya. Tok noen bilder av fine hus ved sjøsiden på Nedre Bækkelaget/Nordstrand.
En liten morsom detalj å ta med er når jeg nærmet meg selve brua og skulle under. Ulvøyabrua er jo et populært sted for å stå og fiske, og denne lørdagen var ikke noe unntak. men litt organisert er det faktisk, oppdaget jeg. For når jeg nærmet meg så jeg at det var en liten strekning på broen hvor fiskerne ikke hadde tatt oppstilling, nettopp for at båtene skulle kunne passere uten problemer.
Men jeg syntes det var litt spesielt når jeg kjørte rett under brua og så fiskesnører som hang ned på begge sider av meg! 🙂
På andre siden av brua kom Bergtatt på gamle trakter, det var jo her på «Padda» at den hadde tilholdsted fra april til oktober i fjor, og her jeg hentet den «hjem». Nå vet jeg jo ikke hvor båten lå før forrige eier kjøpte den, men jeg tror ikke det var her.
Vi kjørte langsomt gjennom havna og ga vei for en seilbåt på vei ut, hvor folka om bord hilste pent, og kjørte deretter under brua ved Malmøysundet for så å kjøre i retning Lindøya. Der kjørte jeg via Nakkholmen og hjem til Oksval. Ble med andre ord en fin og lang tur denne lørdagen, og klokket inn i havna etter drøye to timer på sjøen.
Skippet fotball-VM og Messi, men fikk med meg Tyskland-Ghana etterpå. For en kamp!