Neida, motoren min har ikke tatt kvelden ennå. Den brummer fornøyd og koser seg med olje og diesel og er bare glad for å bli brukt. Men den er tross alt 30 år gammel og sjøvannskjølt, så jeg er innstilt på at et motorbytte vil tvinge seg fram om ikke så veldig mange år.
Men hva skal man da velge? Det er faktisk et spørsmål jeg har tenkt på litt til og fra helt siden jeg kjøpte båten i fjor.
Slik jeg ser det har jeg tre valg.
1. Kjøpe «ny» brukt motor når den gamle trekker sitt siste sukk.
2. Kjøpe helt ny motor når den gamle trekker sitt siste sukk.
3. Gå over til miljøvennlig elektrisk motor når den gamle trekker sitt siste sukk.
Fram til nå har vel det første alternativet vært det mest aktuelle. men jeg skal innrømme at jeg ble litt forelsket i de helt nye Yanmar-motorene jeg så når jeg var innom standen deres på Båter i sjøen tidligere denne måneden. Mindre bråkete og mer gjerrig på dieselen enn den gamle.Selv om den ville koste over dobbelt så mye som jeg ga for båten…
Men jeg har også lekt tanken på å utstyre båten med en elektrisk motor. Den ideen fikk jeg da jeg allerede i fjor høst oppdaget to videoer på YouTube som viser en Nidelv 24 som stille flyter avgårde på sjøen på Sørlandet.
Det virket veldig forlokkende, ikke minst rent miljømessig, men også driftsmessig. Omtrent bedlikeholdsfri motor, vedlikeholdsfrie batterier, og ikke minst null utgifter til drivstoff! Og tanken på å kjøre motorbåt med seilbåtens fordeler når det gjelder stille drift er jo også forlokkende!
Jeg liker jo gjerne å ta en pause når jeg er ute på fjorden og nyte stillheten og bølgeskvulp, noe jeg kan gjøre til fulle i en båtmotor som går på strøm!
Og farten er jo heller ikke noe problem. En snekke går i utgangspunktet ikke særlig fort, og når jeg opp i vanlig snekkefart med 5-5,5 knop og har en godkjent arduius før lading på for eksempel 7-8 timers koninuerlig kjøring, så vil jeg si meg fornøyd.
Putter man solcellepaneler i tillegg kan jo også de sørge for kontinuerlig lading (i godt vær!) og dermed utvide radiusen enda mer!
Jeg har derfor kontaktet de som har levert motor og batterier til han som har lagt ut videoene, og i tillegg fått epostadressen hans. Jeg har derfor sendt ham en epost for å høre om erfaringene hans. Det som jo er ideelt for meg er jo at han har samme type båt som meg, og dermed er hans erfaringer meget relevante!
Har fått oppgitt prisen for en slik motor også, og faktisk blir den noe billigere/omtrent på samme nivå som en ny diesel – alt ettersom hva jeg velger av batteritype og batterikapasitet.
Slik det ser ut nå er jeg nesten mer giret på en elektrisk motor enn en ny/gammel dieselmotor, det avhenger noe av tilbakemeldingene jeg får fra båteieren!
Men som sagt, noe umiddelbart skifte har jeg ikke planer om.
Her kan du se videoen jeg snakker om:
Video fra båttur og video med teknisk info