Det er lenge siden jeg har tatt båten til jobb, men første kvelden i oktober ble det tur til «jobbkaia» igjen. Med høstferie og litt regn kalkulerte jeg med at sjansene for at det skulle skje noe med båten i løpet av nattvakta som svært liten.
Når jeg har nattvaktuke har jeg mange ganger tatt båten fra Nesodden på kvelden og lagt den i umiddelbar nærheten av jobben. Dette begynte jeg med allerede i fjor høst, og har fortsatt med det helt fram til i sommer.
Da opplevde jeg nettopp det jeg hadde vært urolig for fra begynnelsen, nemlig at noen prøvde å bryte seg inn i båten. Den ligger nemlig noe ubeskyttet der den ligger, selv om jeg har anledning til å ta en tur ut og sjekke noen ganger i løpet av natta, og fram til begynnelsen av juli var jeg heldig.
Men da opplevde jeg altså må komme til båten på morgenen og oppdage at det hadde vært uvedkommende om bord. Med en så gammel båt som min, så hadde jeg jo tenkt at det ikke ville skje noe, men det hadde det alstå. Men jeg var heldig, ikke noe hærverk og det ene som forsvant var en billig lommelykt med dårlig batteri og en fiskeharpe som jeg hadde tenkt å kaste fordi den var gjennomtrukket av dieselolje etter et lite uhell…
Men denne høstferienatta ble altså fristelsen for stor, så jeg tok sjansen! Tror det vil gå bra utover høsten og vinteren også for den saks skyld, temperaturen på kveldene nå innbyr ikke akkurat til spaserturer langs bryggekanten…så det er relativt stille i området nattestid.
Og det er noe eget med å kjøre om kvelden. Nå som det er høst blir det jo mørkt allerede på tidlig kveldstid, og jeg er omtrent alene på fjorden, med unntak fra Nesoddenferga.
Og så får man oppfrisket kunnskapen om fyrsignaler også…
Når det er mørkt ser man jo ikke så veldig mye foran seg heller. Min største frykt er å kjøre på noe som flyter i sjøen, og da tenker jeg først og fremst på større trestokker og slikt som kan lage hull i båten. Men folk med mer erfaring enn meg sier at Nidelven er en solid konstruksjon og tåler mye, i i tillegg kommer jeg jo ikke opp i mer enn 6-7 knop i maksfart, og kjører uansett ikke særlig mer enn 4-5 knop, og med såpass sakte fart begrenser det seg hvor mye skade en slik kollisjon vil kunne gjøre.
Men jeg titter nå litt ekstra uansett da…
Jeg kjører den faste ruta når jeg skal over til jobben på nattestid, og det innebærer et greit og ukomplisert farvann: Rett over fjorden fra Oksval, gjennom sundet mellom Lindøya og Heggholmen og inn i Bjørvika. Med null vind og lite strøm gikk turen på 45 minutter denne kvelden. Like før Heggholmen passerte jeg jaggu meg en seilbåt også! Ikke ofte det skjer.
Å se Oslo fra sjøen en sen kveld er et flott skue! Kom me fint inn til den faste plassen som denne kvelden var helt tom for folk. Fortøyde og dro fornøyd på jobb.
I løpet av natta tok jeg et par sveip innom området når jeg først var nede i resepsjonen for å hente aviser, og alt så bra ut. Ble litt nervøs på siste turen litt før 06.00 da det sto en fyr litt lengre bort og pratet i telefon, men da jeg var om bord i båten igjen litt etter klokka sju, så var alt OK. Men jeg kjenner at jeg har en liten klump i magen og er redd for at noe skal skje, så jeg vet ikke helt om jeg vil gjøre dette så ofte. Jeg unngår uansett å legge båten der i helgene, da er trafikken av folk noe mer, og mange av dem er ikke stø på bena eller i hodet…
Da kanskje heller betale noen hundrelapper for trygg og bevoktet plassering i båthavna på Aker Brygge? Men så er det jo det at noe av sjarmen er å kunne legge til bare et par minutters gange fra jobben da, og ikke 15-20 minutter…
Jeg vet at det er planer om småbåthavn på Sørenga, men krangel mellom kommunen, utbyggerne og beboerne ser ut til å ha skjøvet den muligheten mange år fram i tid…
Uansett var hjemturen torsdag morgen en flott opplevelse! Selv om man er trøtt når man er ferdig på jobb, forsvinner den trøttheten som dugg for vinden når jeg er kommet om bord i båten, har startet opp motoren og kastet fortøyningene og er i gang! Selv om det hadde duskregnet gjennom natten var det en behagelig temperatur i tillegg, varmeapparatet kom ikke på, for å si det slik.
Turen gikk via Vippetangen, der jeg møtte en av Ruterbåtene på vei inn til kai, og deretter langs Hovedøya, mellom Lindøya og Nakkholmen og over til Oksval.
En finfin tur med stille sjø og flotte høstafarger!