Til Middagsbukta i nydelig høstvær

Tirsdag opprant med nydelig sol, omtrent blå himmel og ifølge pent.no med moderat vind. Med det været som har vært den siste tiden, så måtte jo denne sjansen utnyttes!

Dermed var det ikke annet å gjøre enn å pakke båtsekken med ekstra genser, oppladet iPad og kaffe på termos.

På veien ned til båthavna stakk jeg også innom den lokale “Tyrker’n” og handlet inn noen bananer og en kjekspakke. Alt var dermed lagt til rette for en fin ettermiddag på sjøen! Jeg har jo fri denne uka, men liker å ligge lenge på morgenen da, så jeg var ikke nede i båthavna før klokka var nærmere 13 – men det er jo nesten tidlig til meg å være!

Jeg fikk også en gledelig overraskelse når jeg kom ned, for selv om både Yr og Storm meldte mellom 1,8 og 2,8 sekundemeter vind, så var det blikkstille på sjøen. Det overrasket meg ikke, vindmålingene i indre Oslofjord er rett og slett ikke å stole på. det er svært sjeldent i løpet av min drøye år som båteier at jeg har opplevd at de har truffet på vindmålingene sine…

Tjue minutter senere var jeg på vei ut av båthavna etter å ha pumpet opp litt vann fra båten. Jeg har dessverre ikke klart å tette lekkasjen fra vinduet i kabinen. Jeg må nok til med sterkere lut enn Captain Tolleys, og i tillegg lekker det endel fra pakkboksen. Der må jeg nok skifte pakning for det kommer litt mer vann piplende inn enn det skal. Ingen katastrofe, men rundt 1 liter med vann på 5 dager tyder nok på at det er like greit å få gjort dette når båten skal opp.

Jeg hadde allerede på forhånd bestemt meg for at Middagsbukta var målet denne gangen. Jeg hadde også et visst håp om at bryggene kunne være ledige, slik at jeg kunne fortøye og ta meg en tur på land uten større problemer.

Inn Langårsundet/Middagsbukta

Det var jo et helt herlig vær når jeg dro ut fra båthavna, og været holdt seg på hele turen! Endelig en dag med oppholdsvær mellom alle regndagene! Sjøen var stille og sola gløttet jaggu meg fram også!

Jeg tok den vanlige ruta som jeg så ofte tar når jeg drar over til Bærums- og Askersiden av fjorden. Altså rett over fra Nesoddtangen, gjennom de to Vassholmene og deretter videre forbi Bjørnen og inn Langårsundet der Middagsbukta ligger.

Jeg så én seilbåt som kjørte med motor i retning Kavringen da jeg passerte Nesoddtangen, og neste båt så jeg ikke før det kom en rask båt med påhengsmotor kjørende mot meg ved Bjørnen. Ellers var det stille.

Det var litt merkelig å kjøre gjennom Langårsundet og ikke se en eneste båt som lå på svai eller med baugen fortøyd mot land. Det var helt tomt der også! Kjørte forbi huset til Norsk Folkehjelp før jeg snudde båten og fortøyde ved den brygga på Nordre Langåra som ligger litt lengre bort (sørover), ved siden av et stort rødt hus som jeg vel egentlig ikke vet hva brukes til.

Tok med meg sekken med kaffetermos og kjekspakke og ruslet inn på øya. Gikk sørover og kom over på siden som vender mot Oslofjorden. Der fant jeg en koselig bukt som lå med utsikt til Terneholmen og Skogerholmen. Knipset noen bilder og tok en kjeksbit der jeg stavret meg fram på stiene.

Endte til slutt opp ved utgangspunktet ved det røde huset. Fant ut at jeg skulle ta resten av øya på en annen tur. Tok fram termosen og skjenket meg en kaffekopp mens jeg sto der. Da så jeg et par andre mindre båter som kom kjørende, den ene lå ved flytebrygga som ligger ved huset til Norsk Folkehjelp.

Nordre Langåra mot Terneholmen.

Deretter tok jeg returen ved å fortsette ut Langårsundet og ta til babord for å kjøre forbi bukta jeg hadde stått ved for kort tid siden. Kjørte deretter på innsiden av Høyerholmen og tok deretter kursen over fjorden til Nesoddtangen.

Inkludert landhugget ble turen på nesten fire timer i flott vær! Absolutt å anbefale å bruke det man kan av oppholdsdager når man fortsatt har båten ute.

Selvsagt tok jeg noen bilder fra turen, men foreløpig har jeg ikke lagt ut noen bortsett fra de to du ser her. Jobber med å flytte alle bildene her i bloggen over på Flickr for at det skal ta mindre tid å laste opp sidene. Det tar litt tid ettersom jeg har endel bilder… Men skal si ifra straks bildegalleriet fra denne turen er lagt ut!