Så kom oljelekkasjen…

Når jeg nå har kjøpt en eldre båt med en eldre (riktignok nyere enn båten, men dog!) motor, så er jeg forberedt på at det oppstår situasjoner etterhvert, og at jeg må regne med en bratt læringskurve… Første test kom på søndag, da jeg oppdaget noe som antakelig er en oljelekkasje fra motoren…

Søndag ettermiddag tok jeg en liten tur til båten, ikke for å ta den ut på fjorden nok en gang, men for å sjekke endel ting i forbindelse med oppussingen som jeg har tenkt å holde på med. Tok noen mål her og der og sjekket hvor jeg kan få plassert en septiktank, blant annet.

olje1Da jeg tok opp en av platene i dørken for å sjekke akslingen til roret, oppdaget jeg svart olje i bunnen. Sist jeg sjekket dette stedet, for to uker siden, var det ingenting der, men  nå var det altså mye olje. Jeg fikk ikke akkurat panikk, ettersom motoren fungerte prikkfritt på langturen på lørdag, men normalt er det jo ikke!

Jeg er jo helt fersk på slike ting, men etter å ha sjekket litt med båtveteraner på baatplassen.no, kan det hende at årsaken kan være blant disse forslagene:

1) For mye olje slik at noe har «skvalpet over». 
Lite sannsynlig ettersom jeg sjekket oljenivået før avgang lørdag, og det var akkurat midt på, ikke for lite, ikke for mye.

2) Svetting fra bunnpanne. 
Aner egentlig ikke hva det innebærer…

3) Halvløst oljefilter 
Mer sannsynlig. Kjørte jo motoren to ganger tre timer lørdag, og siden det nesten er mer enn båten har blitt brukt i hele sommer, så er det ikke usannsynlig at noe kan ha løsnet.

4) Halvløst/løs slangekobling
Mer sannsynlig. Kjørte jo motoren to ganger tre timer lørdag, og siden det nesten er mer enn båten har blitt brukt i hele sommer, så er det ikke usannsynlig at noe kan ha løsnet. (ja, samme svar som ovenfor…)

5) Brent fett fra pakkboks
Litt usikker på denne. På bildet ser dere en rund boks øverst til venstre. Dette er en boks med fett som automatisk smører akslingen til roret. En av båtveteranene på forumet mener at boksen kan ha lekket overflødig fett. Men jeg synes det er rart at fettet i så fall har så mørk farge? Skal i alle fall tørke vekk alt som ligger i bunnen og deretter etter tips legge papir både oppe ved motoren og nede ved akslingen for å se hvor det kommer mest olje/fett.

6) Løs propellaksel
Har også fått et forslag om at oljen kan komme på grunn av en løs propellaksel etter at jeg satte fast roret ved bakking i forrige uke. Mange forslag altså! Skal se om jeg får tatt en titt på den også…

olje2Andre igjen mener at oljesølet ikke er mer enn jeg bør forvente fra en gammel dieselmotor… Kan kanskje være et poeng det også. Da jeg sjekket denne under den første prøveturen hadde selgeren kun brukt båten 3-4 ganger i sommer. Jeg har allerede brukt den mer de to ukene jeg har hatt den, senest med seks timers tur lørdag…men synes likevel det er litt mye?

Jeg håper uansett at svaret ligger i ett av alternativene over. Skal sjekke motoren senere i dag, så får vi se hva som skjer. Tror uansett som sagt ikke at det er noe alvorlig ettersom motoren fungerte prikkfritt lørdag. Men heretter skal jeg gjøre det til en rutine å også åpne denne luka før start, ikke bare sjekke motor og batteri!

Jeg tar dette som en utfordring og er jo som sagt innstilt på at det er mye jeg må lære, og kommer til å lære, både på den gode og vonde måten! 🙂

Related Images: