Det har gått noen dager siden jeg skrev innlegg her sist. Har hatt endel å gjøre, ikke minst med å dra på turer med båten, så her kommer en turrapport som faktisk dreier seg om tre turer!
Det er jo ikke alle svippturer som jeg tar som jeg synes det er verdt å skrive om,selv om jeg samvittighetsfullt loggfører dem. Selv om hovedturen jeg skal skrive om nå også er hovedtemaet for dette blogginnlegget, så skal jeg raskt nevne turene jeg tok i forkant og etterkant av tirsdagens tur til Oscarsborg.
«Prologen» fant sted forrige søndag. Da hadde jeg egentlig planlagt å ta båten til Drøbak for å se en utstilling av aviskarikaturer relatert til Charlie Hebdoe-terroren i Paris; men denne søndagen var samtidig siste nattvakt for meg. Planen var derfor å dra rett til båten og sove der i rundt tre timer for deretter å ta båten til Drøbak, få med meg utstillingens siste dag og deretter returnere hjemover, kanskje etter et par nye timer «på øyet» om bord i båten.
Det gikk ikke som planlagt.
Jeg kom meg ned i båten og la meg til å sove. Satte vifteovnen på og det ble både varmt og koselig. Båten duvet lett og jeg var snart i drømmeland. Der ble jeg lenge. Jeg sov over vekkerklokka og våknet tre og en halv time etter planlagt avgang. Jeg ville ikke rekke å fortøye i havna i Drøbak før Avistegnernes Hus stengte dørene…
Litt forbannet ble jeg, men etter en kaffekopp så jeg lysere på situasjonen. Været var ikke ikke spesielt bra, stille på sjøen,men grått og vått. Men jeg bestemte meg nå for å ta en liten tur når jeg først var i båten. Dermed ble det avgang litt før klokka tre på ettermiddagen i ganske så uthvilt stand. Sett i ettterklokskapens lys ville det vil ikke vært så lurt å legge i vei i halvsøvne heller, men tanken på å kunne kombinere utstillingen med en båttur var for fristende…
Men tur ble det altså likevel, og ettersom jeg har vært endel mellom Osloøyene i det siste, så satte jeg kursen utover i fjorden denne gangen. Tenkte at jeg kunne fylle opp tanken og satte derfor kursen mot Ildjernet og Kavringen. Selv om dette var en søndag ettermiddag var det ikke så mange andre båter ute, jeg så faktisk ikke noen andre enn Nesoddenferga som jeg lot kjøre ut fra Nesoddtangen brygge før jeg fortsatte turen.
La til ved Kavringen omtrent prikkfritt og fylte opp med i underkant av 20 liter, da var tanken full. Glemte meg litt og fikk tilbakeslag når jeg fylte, så jeg sølte litt diesel i sjøen… 🙁
Deretter kjørte jeg ut forbi hurtigbåtbrygga på Ildjernet og rundet øya før jeg dro tilbake. Det ble en helt passe tur, og jeg var jo fornøyd med å komme ut på sjøen tross alt. Avslutningen på turen ble imidlertid latterlig dårlig! Jeg kom inn i båthavna etter at mørket hadde senka seg, og tror heldigvis at ingen så meg… Jeg feilberegnet nemlig totalt når jeg skulle kjøre inn i båsen, så mye at jeg måtte bakke ut og prøve på nytt, men det gjorde bare vondt verre! Først på tredje forsøk kom jeg meg inn, og det var langtfra på en pen måte, for å si det slik!
Trodde jeg hadde lært noe av alle disse turene mine, og båslegging har jeg jo klart ganske så bra stort sett hele tiden, men dette var vel det dårligste jeg noengang har gjort! Jaja, nok om det!
Det andre turen jeg skal skrive om fikk jeg tatt tirsdag. Jeg er nå inne i avspaseringsuka mi og har derfor mulighet til å dra ganske tidlig på dagen, så allerede på søndagen hadde jeg bestemt meg for at jeg skulle prøve meg på Oscarsborg, siden jeg ikke kom hverken dit eller til Drøbak på første forsøket. Værmeldingene var også bra, med spådommer om sol og lite sjø,men med 6-7 minusgrader.
Jeg kom meg opp til planlagt tid tirsdag, og få minutter over klokka 11 kunne jeg sette kursen ut av båthavna. Været var enda bedre enn jeg hadde trodd. Sjøen lå blå og blikkstille foran meg, himmelen var knall blå, og selv om det fremdeles var noen minusgrader så var sola allerede i ferd med å varme og tine opp både sjel og fortøyninger!
Med full tank etter søndagens påfyll var det bare å guffe på i retning Oscarsborg. Planen var å legge til kai i gjestehavna og ta med med sekk med termos, matpakke og kamera og gå en tur rundt på øya før returen. I en snekke blir jo dette snakk om en dagstur!
Kjørte denne gangen på utsiden av både Ildjernet og Steilene, men tillot meg å kjøre på innsiden av Fyrsteilene slik at jeg fikk tatt litt video og noen bilder. Den eneste andre båten jeg så på denne turen passerte meg på babord side mellom Ildjernet og Steilene, litt lenger inn mot land. Den hadde god fart, og jeg ble litt i tvil om hva slags båt det egentlig var, for den hadde et slags hvitt overbygg akter og så ut til å være nærmest oransje i fargen. Båten dukket ikke opp på AISen, så mer info om den har jeg ikke.
Ved Fyrsteilene tok jeg en 360-graders sving med båten, til ære for videokameraet jeg hadde montert i lanternamasta, så fortsatte jeg utover i fjorden og passerte i tur og orden Fjellstrand, Svestad og til slutt Fagerstrand.
Etter å ha passert sistnevnte og mens jeg nærmet meg de to fyrlyktene ved Digerud, støtte jeg på turens første antydning til is. Mellom Digerud og søndre del av Aspond og inn mot nordre del av Askholmene, lå det nemlig et tynt lag med is, det som jeg liker å kalle issørpe. For isen er ikke ordentlig fast og uten kanter og løser seg opp med en gang båten(eller en bølge!) treffer den.
Etter å ha passert de to fyrlyktene var isen borte og jeg kjørte over der vraket av «Blücher» ligger ved Askholmene og over på Håøyasiden. Der passerte lastebåten «Susanne» meg på vei ut av fjorden. Den båten går nok i fast rute, for jeg støter på den til stadighet.
Kjørte inn i gjestehavna på Oscarsborg rundt 13.45. Var fornøyd med det, hadde ligget i rundt 5.3-5,5 knop hele tiden. La meg til ved en flytebrygge som egentlig bare er for større båter enn meg, men på denne tiden av året er ikke akkurat trafikken så veldig stor! Lå fire båter der fra før av, tre seilbåter, alle inntullet i presenning og helt tydelig i vinteropplag.
Etter å ha fortøyd ordentlig tok jeg med meg sekken med kaffe og matpakke. Jeg ville ta en tur rundt på Nordre Kaholmen denne gangen, og ikke på søndre, der selve festningen ligger. Har jo vært der mange ganger før, og synes det er like spennende hver gang, men på Nordre Kaholmen har jeg ikke vært på, kun i Kommandantboligen.
Så dermed gikk jeg forbi kroa og inn til venstre der den ytterste flytebrygga og toalettene ligger. De gangene jeg har vært på Oscarsborg har jeg alltid lagt meg til der, av en eller annen grunn. Passerte automaten for havneavgift, men den var ute av funksjon – så helt død ut, så da tenkte jeg at det vel ikke var så store sjanser for å få bot eller noe slikt, ettersom jeg ikke regnet med å ligger der mer enn en times tid.
Passerte den røde bygningen med toalettene og gikk mot Nordre Kaholmen. Kom først til en gammel murbygning og deretter et trehus. Vet ikke hvilke funksjoner disse har i dag, da de ikke er beskrevet i det kartet over «Festningsløypa» som jeg hadde på mobilen. Heller ikke i de beskrivelsene jeg fikk når jeg skannet QR-kodene som står på skiltene langs løypa. Var ingen slike koder ved de to bygningene heller.
Da jeg kom til spissen av Nordre Kaholmen og kunne se Askholmene i det fjerne, så jeg et lite badehus og en badebrygge som var plassert i en liten bukt med en fin sandstrand. Så veldig idyllisk ut! Ved å skanne QR-koden igjen kunne jeg lese at dette var em bygning oppført i 1948, men at det på dette stedet allerede i 1907 hadde vært en badeplass forbeholdt kvinner. Et idyllisk sted, så jeg fant det passende å ta en kafferast der før jeg gikk videre.
Stien jeg fulgte snodde seg gjennom skogen, og jeg kom til en ny kanonstilling som vendte ut mot Drøbakssundet. Ved å følge stien lenger sørover dukket jeg til slutt opp ved torpedobatteriet der torpedoene som senket «Blücher» ble avfyrt i 1940. Det var stengt ettersom det kun er under omvisninger at man kan gå der. Får vel ta en tur tilbake i sommer slik at jeg kan få med meg en omvisning!
Etter torpedobatteriet havnet jeg snart tilbake i gjestehavna igjen. Jeg hadde brukt 15 minutter mer enn planlagt, så det var bare å komme seg om bord og starte på returen. Jeg regnet med at siste halvdel av turen, omtrent fra Steilene, ville foregå i mørke. Da jeg startet motoren og sjekket lanternene oppdaget jeg at styrbord lanterne ikke fungerte. Det har skjedd et par ganger til og da har det hjulpet at jeg bare har rikket litt på ledningen under -så jeg regnet med at det skyldtes dårlig kontakt.
På vei ut av gjestehavna prøvde jeg å fikle litt mer, men fikk ikke respons. Da jeg hadde kommet til Fagerstrand bestemte jeg meg for å sjekke en gang til, men heller ikke da hjalp det, så etter litt fikkel klarte jeg å skru ut pæra, og da oppdaget jeg at denne hadde sagt atkk for seg for godt. Ble litt irritert fordi jeg ikke har rotet meg til å sørge for reservepærer, men jeg husket at jeg hadde sett en pære i en av posene som lå i båten da jeg kjøpte den. Der var det endel småverktøy, sinkanoder, noen pakninger, slangeklemmer og slikt. Jeg fant pæra og skrudde den inn, men det hjalp ikke – den var tydeligvis røket den også.
Så da endte jeg opp å kjøre strekningen fra litt før Ildjernet og hjem til Oksval uten noen styrbord lanterne. Det var ingen god følelse, og det er vel egentlig et tegn på dårlig sjømannskap at jeg ikke har sørget for å ha slikt i reserve.
Men jeg kom meg nå hjem uten problemer – og møtte ingen politibåt som kunne ha gitt meg forelegg for manglende lanterne – tilbake i båthavna rundt halv seks på kvelden. Og denne gangen nesten prikkfritt inn i båsen – ikke helt – men mye bedre enn på søndag!
Det hadde absolutt vært en flott tur – må ta slike dagsturer flere ganger! Bildene fra turen ser du her!
Siste tur, som jeg også skal skrive noen få linjer om, gikk av stabelen på torsdagen. Jeg skulle tidlig opp fordi jeg skulle være i Ski allerede 09.10 for å få meg nytt pass. På veien hjem dro jeg til Biltema på Alnabru etter først ha stukket innom Clas Ohlsson for å se om de hadde slike pærer som jeg trengte til lanterna. Det ble bomtur. de hadde ikke noe slikt. Siden jeg ikke hadde lyst å dra helt ut til Maritim på Slependen for å handle der, stakk jeg til Alnabru istedenfor.
Der plukket jeg med meg nye pærer og endte også opp med en billig liten 12 volts bilstøvsuger. Tenkte at den sikkert holdt til båten, det har blitt litt støv og dritt spesielt inne i kabinen. Ville ned i båten etter ærendene for å montere både den nye pæra og sjekke om støvsugeren holdt mål. Den var jo veldig billig, så hvis den ikke virket ville ikke det bety så mye.
Både pæra og støvsugeren virket fortreffelig, det ble faktisk ganske så pent på dørken i kabinen, og ettersom været hadde slått om fra grått og trist til speilblank fjord og blå himmel, så falt jeg selvsagt for fristelsen og tok båten ut igjen… 🙂
Men jeg hadde ikke vært utpå lenge før det blåste opp og ble litt grått igjen… Tok en rundtur blant øyene igjen, rett over fra Oksval til Heggholmen, rundet Hovedøya og inn igjen ved Nakkholmen og hjem. En liten og fin tur!