Snart oppussingstid

Om ikke så mange ukene starter det som jeg grugleder meg til, men som jeg visste ville komme da jeg kjøpte båten: Oppussing! Først er det vinterferie og deretter er det bare å brette opp ermene og gjør ting jeg ikke kan…

Den lenge utsatte oppussingen skal endelig skje. Jeg hadde jo planer om dette allerede tidlig i fjor, men jeg endte jo opp med å ha båten på vannet i hele 2014, bare avbrutt av rundt 23 timer hengende i seler og på en bukk… Og jeg fant ut at jeg likesågodt kunne bruke båten som den var.

Men nå er det på tide å skape båten i mitt eget bilde, for å si det litt svulstig. Samtidig ser jeg at det er såpass mye som må gjøres at jeg må fordele det litt framover. Noen av de endringene jeg satte opp når jeg fikk båten er enten utsatt eller helt fjernet ettersom jeg har oppdaget at de kanskje ikke var så viktige likevel.

Samtidig har det dukket opp endel andre ting som jeg ikke hadde tenkt på, og som er nødvendig å gjøre nå.

Bort, bort!
Bort, bort!

Den største endringen i båten gjøres ikke av meg selv, men av en møbeltapetserer. Jeg har i utgangspunktet tolv tommeltotter, kanskje flere, og omtrekking av møbler er et felt jeg så absolutt ikke har tenkt å bevege meg inn på! Derfor er den jobben satt bort til profesjonelle, og dermed tar den jobben også mesteparten av denne vårens oppussingsbudsjett!

Alle madrasser, puter og trekk skiftes ut. Den gjelder både inne i kabinen og ute i cockpiten. Det blir helt andre farger og mønstre, og all skumgummi byttes også. Madrassene inne i kabinen blir også tykkere enn originalt, for å bedre sovekomforten. Tykkelsen på ryggene (som kan heises opp og bli til køyesenger) endres ikke, rett og slett fordi jeg ikke tror at de vil bli brukt særlig mye til overnatting. I tillegg vil det lages en ekstra madrass, som fantes originalt i båten, men som nå er borte, slik at det kan bli hele tre soveplasser i kabinen, eller én bred dobbeltseng for den saks skyld. Bordet i kabinen kan nemlig senkes og en madrass plasseres over den for å lage mer plass. Denne madrassen mangler og blir altså laget på nytt. Og ryggene i sofaene blir uansett nye og kan benyttes hvis det plutselig blir mange overnattingsgjester.

Det blir helt ny sofa i en HELT annen farge. Og nei, det blir ikke hvitt eller blått...
Det blir helt ny sofa i en HELT annen farge. Og nei, det blir ikke hvitt eller blått…

Ute i cockpiten skiftes også all skumgummi og trekk på begge førerstolene og aktersofaen. I sistnevnte blir det også antakelig byttet treverk i rammene ettersom dette også er fra 1974 og har noen fuktskader her og der.

Disse utbedringene vil koste over halvparten av oppussingsbudsjettet fordi det gjøres lokalt av en møbeltapetserer på Nesodden. Hun har også erfaring fra båtliv og har seilbåt selv, så dermed er dette i trygge hender! Det koster mye mer enn om jeg bare skulle ta mål selv og sende dem til for eksempel Polen (som jeg vet flere har gjort), men fordelen er likevel at jeg er tett på hele prosessen og den tryggheten det gir at hun selv har vært i båten og tatt nøyaktige mål.

Jeg har valgt farger og fargekombinasjonene selv, og tror at dette kommer til å bli veldig, veldig bra. Resultatet blir altså, bokstavelig talt, skreddersydd for Bergtatt. Gleder meg til å vise dere før- og etterbildene!

Resten av jobben skal jeg gjøre selv, men med litt erfaren assistanse her og der. Det betyr oppgradering av toalettet med installasjon av septiktank og tømmesystem, innkjøp av fastmontert kjøleskap, ekstra forbruksbatteri, inverter og baugstige. Deretter oppussing og oljing av treverk ute i båten. Det er også mulig at det kommer en hylle foran i kabinen – i så fall bestilt og laget av båtbyggeriet Nilsen, som lagde Nidelvbåtene i sin tid. Det siste er imidlertid fortsatt ikke helt avgjort.

Ser tvilsom ut og skal byttes.
Ser tvilsom ut og skal byttes.

Så skal jeg også bytte rorgjennomføring. Det var ikke planlagt opprinnelig, men har kommet til på lista i løpet av de siste månedene. Gjennomføringen virker noe nedrustet og irret, og jeg føler meg ikke helt trygg på den. Det har også begynt å lekke litt fra den, noe jeg foreløpig har ordnet ved å legge litt silikon rundt gjennomføringen – den samme som jeg tettet vinduet med tidligere i høst – ser ikke pent ut, men det har sluttet å lekke.

Pakkboksen skal også tettes på nytt – vet ikke det korrekte uttrykket for dette – men det er noen surringer eller tvinninger ellerhvadetnåheter,  som må gjøres på nytt. Det skal dryppe litt fra pakkboksen, men ikke så mye som nå.

Det er i hovedsak det som skal gjøres i slutten av denne måneden/begynnelsen av mars. Innkjøp av VHF så snart jeg har tatt kurset står også på planen, men det kan nok hende at jeg utsetter selve innkjøpet en måned eller to.

Endel andre ting har jeg utsatt til neste vår. Det gjelder også skifting av sjøvannsgjennomføringer, men jeg er ikke 100% sikker på det, det kan hende jeg ombestemmer meg og tar dette også i år når jeg først er i gang med å skifte gjennomføringer. De som er i båten er jo 40 år gamle, men såvidt jeg har forstått er de av bronse, noe som varer rimelig lenge. Båten er potte tett når det gjelder disse gjennomføringene – med forbehold om at jeg ikke har fått sett skikkelig innvendig på gjennomføringene på toalettet – men sjøvannskrana/hovedgjennomføringen til motoren er utmerket ut, og ventilen og krana er byttet ganske nylig. Skal rådføre meg med ekspertene om dette, så får vi se.

Til neste vår har jeg satt på planen bytte av det elektriske, ledninger, overgang fra halogenpærer til LED-belysning og slikt. Installasjon av fjernkontroll til ankervinsj akter (en hjemmelaget løsning som er der nå) står også på planen, samt nytt dekksbelegg og eventuelt bytte av sjøvannsgjennomføringene.

Året deretter overveier jeg skifte av skrogtrekk og også bedre isolering i kabinen.  Større dieseltank, ny vanntank og slanger, vannpumpe, ny vask,,, Kanskje da også noe ny instrumentering? Badeplattform har jeg foreløpig ikke vurdert.

Spørsmålet er også hvor lenge den 30 år gamle motoren holder? Et motorskifte i løpet av de nærmeste årene er heller ikke usannsynlig…hva blir det da? Ny diesel, hybrid eller elektrisk? Hvem vet?!

En forutsetning hos meg når det gjelder alle disse oppussings- og oppgraderingsplanene er likevel at jeg ikke ønsker en helt ny og moderne båt rent utseendemessig. All oppussing vil bli gjort med tanke på at båten ikke skal miste sitt retropreg, i alle fall ikke helt. Ny instrumentering vil for eksempel inkludere analoge metere, ikke noe digitalt, i alle fall ikke utseendemssig – hva som eventuelt vil skjule seg bak og innvendig er noe helt annet.

Utvendig blir det ikke gjort mye. Jeg skal vaske og polere, tette noen krakelinger på dollbordet, men jeg har ikke noen planer om å kjøre på med rubbing og slikt for å få ny og skinnende gelcoat som om den var helt ny! Båten er 40 år gammel og jeg har ikke noe imot at den ser ut som om den er den, selv om den selvsagt skal pusses og kjæles med! 🙂

Jeg kommer nok ikke å ha særlige fritidsproblemer med det første uansett….

 

Related Images: