Fylletur med klatrehjelp

IMG_6958Nei, jeg har fortsatt ikke hatt fest om bord! Men som innledningen på min båtpåske måtte jo tanken fylles, og denne gangen fikk jeg med meg eldstedattera som klatrehjelp…

Jeg prøvde meg jo uka før påsken med å fylle tanken med diesel på Oppegård båtforenings pumpe, men måtte gi opp fordi jeg rett og slett ikke klarte å komme meg opp på bryggekanten. Kombinasjonen kraftig lavvann, høy kai og enbent skipper var ikke en innertier, for å si det slik.

Men tanken måtte fylles før jeg begynte å kjøre bare på diesellukta…Jeg hadde avtalt flere ganger med døtrene mine om å ta en tur på nytt men dem som klatrehjelp slik at de kunne rekke meg slangen og jeg kunne sette i gang med fyllingen.

Meningen var å få gjort dette før båtpåsken min skulle gjennomføres. men det kom alltid noe i veien, enten var det været. for dårlig tid eller rett og slett sykdom som gjorde at turen ikke ble gjennomført før samme dag som jeg skulle avgårde!

Og jeg kom meg avgårde en dag senere enn beregnet også,på grunn av dårlig form skjærtorsdag.

Sunniva tok bilde mens vi fylte diesel...

Sunniva tok bilde mens vi fylte diesel…

Så først langfredag ble det ny båttur og ny tur over Bunnefjorden. Det var til slutt eldstedattera, som var hjemme på påskeferie, som ble med som hjelp. Det var hennes første båttyr siden i fjor sommer ettersom hun har vært på folkehøgskole og jeg på sykehus og rehabilitering. så jeg tror vel kanskje at hun syntes det var OK når hun først var om bord!

Dagen førpåske hadde jeg kjøpt inn endel små saker til båten. Og med tanke på at jeg skulle ut på langtur etterpå, medmat, klæør, sovepose osv., så ble det taxi ned til båthavna denne gangen!

Været var ikke så bra når vi dro yt etter å ha fått lastet inn pikkpakket, det regnet faktisk litt, men var moderat sjø. Da vi nærmet oss Skjælholmene begynte det  regne såpass mye at vi rullet ned kalesjen over førerposisjonen, Men da vi kom fram til dieselpumpa og kaia begynte det å letne og regnet stoppet.

Jeg er ikke så nøye med å sjekke  om det er flo eller fjære når jeg drar ut, det gjør stort sett ingen forskjell for meg, men denne gangen kunne jeg konstatere at det var høyvann, for jeg ville faktisk klart å komme meg opp på brygga relativt greit denne gangen. Jeg har jo vært borti høye brygger før, drivstoffpumpene som sto på Lindøya før det brant ned, sto jeg på en skikkelig høy kai, men der er det jo felt inn trappetrinn inn i selve kaia, slik at det likevel er lett for småbåter å legge til.

Men siden jeg hadde Sunniva med meg, så gjorde vi som planlagt,og hun kom seg opp på kaia. Jeg fylte deretter opp tanken, den faste lille reservekanna på 5 liter og den store reservekanna på 20 liter. I alt tanket jeg 63 liter, så nå er båten proppfull av diesel! Og det til den rimeligste prisen jeg har tanket opp for, kun 8.58 literen!

Da vi satte kursen over fjorden igjen stakk faktisk sola fram et lite øyeblikk, og det var nesten helt stille på sjøen. Jeg skulle sette Sunniva av på Nesoddtangen brygge, mens jeg selv fortsatte på påskeferien.

12Vs pumpe

12Vs pumpe

Jeg overlot roret til henne mens jeg pakket fram en liten fenderpumpe som går på 12V som jeg kjøpte onsdag på Biltema. Hadde fått den anbefalt av andre, ettersom jeg hadde gått lei den manuelle pumpa.

Har jo kjøpt fire nye fendere, samt en kulefender, og det blir mye jobbing mned høyrehånda hvis jeg skulle ha pumpet opp alle disse for hånd, for å si det slik.

Med den lille 12 volts-pumpa gikk det hele som en lek, og fenderne var raskt pumpet godt opp. Et smart kjøp til et par hundrelapper, og som også kan brukes til andre ting. Enkelt og great!

Das vi begynte å nærme oss brygga tok jeg over rattet, og etter en god klem, hoppet Sunniva opp på brygga. Nå skal jeg noen dager på påsketur, mens hun skal treffe venner og ha en liten påskefest hjemme hos oss. Så da er det vel like greit at jeg holder meg unna!

Resultatat

Resultatat

Resten av turen kan dere lese om i del to, som kommer i morgen eller i overmorgen…

%d bloggere liker dette: