Tirsdag ble det båttur igjen! Som det nok blir en del ganger til i friuka mi! Jeg må jo benytte sjansen når jeg har den… Denne gangen endte jeg opp et sted jeg aldri har vært før. Fram til nå har jeg holdt meg langs Nesoddenlandet innover Bunnefjorden, eller mellom øyene innerst i Oslofjorden. Denne gangen tok jeg tur rett over, mot Asker og Bærum-området, nærmere bestemt Vassholmene.
Foranledningen til at jeg valgte å ta akkurat den retningen var den samtalen jeg hadde med en båteier i båthavna når jeg kom «hjem fra jobb» fredag morgen. Da jeg tok båten til jobb torsdag kveld og dro hjem fredag morgen etter nattevakt, endte jeg opp med en liten prat på bryggekanten, og fikk noen tips. Et av rådene var å ta en tur over fjorden, så jeg bestemte meg for å gjøre det denne gangen.
Studerte «Havnebok for Oslofjorden» mandag kveld og bestemte meg for å prøve Vassholmene. Passe tur i forhold til tidsbruk og dieselbruk.
Riktignok var jeg litt latere tirsdag morgen enn jeg hadde tenkt meg, så jeg kom meg ikke ned i båthavna før ved 15-tiden, og var dermed ikke ute på fjorden før rundt 15.25. Klarte også å gjøre en gedigen tabbe, men heldigvis fikk det ikke noen konsekvenser ettersom jeg oppdaget det fort!
Jeg har etterhvert fått en liten rutine når jeg kommer ned til båten. Sjekker først alt alt ser bra ut og at fortøyningene sitter som de skal. Deretter går jeg om bord, sjekker nivået på drivstofftank samt oljenivå, sjekker kjølen for å se om det er kommet noe vann eller olje der, åpner sjøvannskrana til motoren og starter deretter opp strømmen, for så å starte motoren. Deretter tar jeg fram iPaden, aktiverer mAISen (som sender posisjonen min til marinetraffic.com) og oppdaterer gjerne Facebookstatusen min med et eller annet om at jeg er i båten og straks på tur… Deretter går jeg ut av båten, løsner fortøyningene i baugen, går om bord igjen, løsner fortøyningene akter og drar gjerne båten ut, slik at jeg som oftest slipper å bakke motoren så mye. Så er det å sette kursen ut av havna på lav fart mens jeg tar opp fenderne på begge sider og til slutt kan putte på litt mer gass.
Men denne gangen hadde jeg glemt noe… Etter at motoren var startet, bruker jeg sjekkbryteren på panelet, og denne gangen kom det et høylytt pip og en rød oljetemperaturmåler, noe jeg aldri har fått før! Tok meg bare noen sekunder å skjønne hva som var feil, ettersom det kom veldig mye eksos ut bak: Jeg hadde glemt å åpne sjøvannskrana! Det var gjort i løpet av sekunder, og straks kom det vann ut bak sammen med eksosen og etter en liten stund var det ikke noe mer piping eller lys på instrumentbordet heller! Puh! Første gang jeg har glemt det!
Er glad for at jeg har lagt meg til den rutinen (som anbefales i motorens håndbok) å alltid ta den lille kontrollen. Jeg gjør det først og fremst for å sjekke at lanternene lyser som de skal, men fikk denne gangen oppleve at bryteren virker på andre ting også!
Etter å ha forbannet meg selv en stund, var det bare å fortsette på resten av rutinene, og snart var jeg endelig på vei ut!
Satte altså denne gangen kursen mot Vassholmene, og var litt spent. Jeg hadde gjort noen beregninger på forhånd over hvor lang distanse det var og hvor lang tid jeg ville bruke, og deretter på hvor mye drivstoff som ville gå med. Jeg tror jeg begynner å få en viss føling for dette, for beregningene mine holdt stikk! Hadde mellom 3/4 og 1/2 tank da jeg startet, og 1/2 tank da jeg kom tilbake, noe som passer med den drøye timen jeg brukte, og drivstofforbruket på melom 3,5 og 4 liter.
NaVida på iPaden fungerte perfekt og jeg satte for første gang kursen rett over Oslofjorden. Det virker på en måte så langt borte, men når jeg satt med Gule Siders sjøkart på PCen hjemme og beregnet antall nautiske mil så jeg raskt at det ikke var noe å snakke om.
Været var flott, nesten ingen bølger og solen som begynte å gå ned ga meg flotte fotomotiv. Flere ganger saknet jeg farten og tok fram kameraet for å få tatt bilder, og jeg synes jeg fikk tatt en god del bra.
Passerte Nesoddtangen brygge i fint driv, noen minutter før Nesoddenferga klappet til kai, og måtte styre unna noe treverk som lå og duppet i vannet. Gikk raskt å komme over på Bærum-siden, raskere enn jeg hadde trodd, og valgte å sette kursen innenfor de to Vassholmene. Fint og rolig der, mellom Vassholmene og Snarøya. Husene på den indre Vassholmen så ut til å være helårsboliger, eller er det bare Bærumsfolket som har en hyttestandard noe over hva jeg er vant til? 😀 Uansett så det idyllisk ut!
Solnedgangen over Ostøya/Gåsøya var et fantastisk skue, og kameraet kom fram igjen. Hadde egentlig tenkt å ta returen ved å gå mellom de to Vassholmene, men valgte å kjøre rett over fjorden mot Nesoddlandet. Angrer litt på det, så jeg lurer på å ta en tur til og prøve på nytt!
Havnet litt mellom Nesoddtangen og Flaskebekk og lå og duppet litt sakte der med mer fotografering, samt kaffe og matpakkespising, mens jeg så Nesoddenfergene komme og dra igjen.
Deretter var det strake veien til Oksval, og denne gangen kom jeg meg faktisk inn i havna før det hadde blitt helt mørkt!
Det var en fantastisk tur, som alle turer hittil, og spesielt å oppleve de små øyene på andre siden også. Jeg har allerede nå bestemt meg for å prøve å ta en litt lengre tur i morgen, men er litt usikker på om jeg skal gå innom Kavringen og tanke der før jeg setter over fjorden igjen. Jeg har halv tank nå, pluss fem liter i ekstrakanna, og det skal jo holde fint, men jeg har blitt litt merket av episoden på henteturen, så jeg liker ikke å være usikker…
Jeg liker ikke å tanke på Kavringen ettersom dieselen der er dyrere enn på Lindøya, men det blir en unødvendig omvei å ta turen dit hvis jeg skal følge planen min for neste tur.
Det jeg da planlegger å gjøre er å kjøre til Kavringen, tanke og sette over fjorden derfra i retning Gåsøya, kjøre inn i sundet mellom Brønnøya og Ostøya, kjøre rundt Ostøya via Kjeholmen og Grimsøya og ut Snarøysundet, deretter mellom de to Vassholmene og tilbake til Nesoddtangen! En flott tur! Ifølge Gule Siders sjøkart skal turen bli på rundt 11,2 nautiske mil. Det er litt over dobbelt så mye som tirsdagens tur, og drivstofforbruket skal da utgjøre i underkant av 10 liter.
Tanken nå inneholder rundt 15 liter pluss fem liter i reserve, så etter alle solemerker skal jeg ha nok. Tror likevel jeg putter på 10 liter eller noe slikt på Kavringen for å være på den sikre siden.
Vel, vi får se hva det blir til…
Flere bilder fra turen kan dere se her!