Endrede planer for tirsdagsformiddagen gjorde at jeg fikk noen ekstra timer ledig før jeg skulle på kveldsvakt. Og med det flotte været som naturen vartet opp med – blå himmel og varm sol – var det ikke noen tvil om at timene måtte tilbringes i et plastskrog fra 1973…
Da jeg dro ned til båten hadde jeg ikke bestemt meg for hvor jeg egentlig skulle dra denne formiddagen. Jeg måtte jo uansett ta hensyn til at jeg skulle på jobb etterpå også!
Etter å ha sjekket tanken og konstatert at den lå på halvfull, bestemte jeg meg da jeg begynte å kjøre ut fra båthavna at jeg skulle ta en ny tur over på Asker og Bærum-siden. Da jeg var der sist fredag angret jeg litt på at jeg ikke hadde prøvd meg på sundet mellom Brønnøya og Nordre Langåra. Har jo sett bilde og beskrivelse av Langårsundet i «Havneboka for Oslofjorden», og det så veldig idyllisk ut!
Da jeg rundet Nesoddtangen satte jeg derfor kurs rett mot Gåsøya, som jeg jo nå har vært innom et par ganger. Selv om det var flott vær, var det noe vind, men ikke mer enn at det ble litt sjøsprøyt og litt koselig rulling.
Forøvrig hadde jeg nok motvind/strøm da jeg dro mot Gåsøya, kom opp i 4,7 knop, mens jeg på tilbaketuren var opp i godt over 5.1 knop på samme turtall.
Turen gikk fint over Oslofjorden, og når jeg nærmet meg Gåsøya fikk jeg også selskap, på god avstand, av en gjeng med RIB-båter. Telte vel sju alt-i-alt, i en noe annen hastighet enn det jeg klarer å komme opp i…
Fikk denne gangen Gåsøya på styrbord side og fikk tatt noen bilder fra idyllen på den siden også! Rundet øya og satte kurs litt babord for Høyerholmen. Der ligger det noen små skjær og holmer som ikke har fått noe eget navn på kartet, men jeg valgte å gå mellom to små holmer mellom Skogerholmbåen og Djupalen.
Koser meg når jeg kan kjøre gjennom trange sund og holmer, det er noe eget å være så nær og ha land på begge sider. Jeg kan sikkert formulere akkurat den følelsen noe bedre hvis jeg tenker meg om, men akkurat nå kommer jeg ikke på noe bedre!
Etter at jeg kom meg helskinnet gjennom fikk jeg selve Nordre Langåra foran meg på styrbord side. Det finnes ikke noe Søndre Langåra her i nærheten, men det finnes jo noe som heter Langåra helt nede ved Spro på Nesodden på andre siden av fjorden, så jeg regner med det er derfor det er puttet et «Nordre» foran her.Satte ned farten til et par knop når jeg rundet øya og dermed begynte på tilbaketuren gjennom Langårsundet. Da får jeg med meg mye mer og kan nyte følelsen av å kjøre gjennom sundet. Ble fristet til å fortøye til en av bryggene på sidene, og ville antakelig ha gjort det hvis jeg hadde hatt fri denne dagen! Kan tenke meg at det er fantastisk her om sommeren, for det var totalt idyll her nå også. Men var eneste båt her bortsett fra en som jeg passerte på veien inn, som lå og fisket utenfor Høyerholmen.
Etter å ha passert gjennom sundet var jeg fristet til å ta til styrbord og gå gjennom et lite sund mellom Høyerholmen og Nordre Langåra, men så på kartet at det var vedlig grunt der, mellom 0,8 og1 meter på det grunneste. Siden jeg er så fersk droppet jeg det, selv om jeg tror at det ville gått glatt hvis jeg hadde holdt meg nøyaktig midt på. men der sto det ingen dybde notert, så jeg tok ikke sjansen. Godeste Bergtatt stikker bare 0,85 centimeter ned, men jeg liker å ha god margin!
Så på klokka at jeg ikke ville rekke å dra hjemom før jeg måtte på jobben, så når jeg kom ut fra sundet, gasset jeg litt opp og kjørte mellom Ostøya og Gåsøya og rett over fjorden til Nesoddtangen.
Var framme i båthavna 13.40 og rakk fint 14-båten til jobb. En perfekt start på dagen!
Jeg har allerede lagt ut noen bilder fra turen her, og tok selvsagt også video, som kommer etterhvert!
Og tursesongen er ennå ikke over!