Da jeg nylig prøvde meg som handyman – noe som ikke var helt vellykket – var noe av det jeg gjorde å demontere toalettet om bord. Da jeg skulle sette alt tilbake på plass før høstferieturen min, ble jeg litt forvirret. Jeg hadde nemlig én slange for mye, og ikke noe sted å plassere den.
Forvirringen var stor et øyeblikk. Jeg kunne nemlig ikke huske at jeg hadde tatt av denne slangen heller da jeg skrudde av dørkplata som toalettskåla og pumpa var montert på, for å komme til skroggjennomføringene som er montert under.
Nå ble det slik at disse gjennomføringene ikke ble byttet denne gangen. Det både ble litt for liten tid, samt at de så bedre ut enn ventet. Det står fortsatt på planen å få gjort noe med dette før hovedsesongen starter neste år.
Men som sagt, da jeg skulle montere dette sammen fikk jeg litt problemer. Jeg fant ikke noe sted som jeg kunne feste sjøvannsslangen. Samtidig så jeg at det var montert en slags sperre/rist på enden av den, og det kom ikke noe vann fra utsiden heller.
Jeg så at en annen slange av akkurat samme type var koblet til en T-kobling der ferskvannet kom, og jeg dro den slutningen at en av de to tidligere eierne hadde byttet ut slangen eller valgt å ikke bruke den.
Men jeg var ikke sikker – selv om det både så og hørtes logisk ut, så jeg postet bildene i dette innlegget på båtforumet på baatplassen.no.
Jeg fikk etter kort tid både bekreftelse på at jeg hadde tenkt riktig og forklaring på hvorfor det er gjort.
Det som er gjort er at saltvannsspyling er omgjort til ferskvannsspyling. Årsaken skal være at det lukter mindre når du bruker ferskvann til å spyle toalettet. Det kan jo forklare at jeg i noen tilfeller har hatt problemer med å få spylt toalettet skikkelig, det må ha vært fordi fersksvannstanken rett og slett var tom.
Noen er uenige i denne løsningen. Noe synes jeg bør gå tilbake til sjøvannsspyling, andre synes det er helt greit med den løsningen som er nå.
Selv vet jeg ikke, men jeg liker ikke at den løse slangen ligger der. Skulle «proppen» i den – eller hva det nå er – løsne eller noe slikt, så får jeg jo straks en vannlekkasje og vann som strømmer inn?
Så hvis jeg skal fortsette å bruke denne løsningen, så vil jeg i så fall feste en stoppekran eller noe slikt på gjennomføringen, eventuelt bytte hele gjennomføringen og sette på stoppekran, eller fjerne den og lappe båten med ny glassfiber der.
Jeg tror jeg gjør som vanlig, rådfører meg med havnesjefen i båthavna og lytter til hans råd…