Vinterkalesjen er på plass

Slik så kalesjen ut når jeg pakket den ut for første gang.

Tirsdag kom vinterkalesjen på plass på Bergtatt. Den er, såvidt jeg vet, like gammel som båten og ikke akkurat noen fryd for øyet. Det må jeg være ærlig å si. men den er faktisk i overraskende god stand til å være 42 år gammel!

Jeg fikk med meg den originale kalesjen til båten da jeg kjøpte båten for litt over ett år siden. Men jeg har aldri brukt den. Det har fungert bra med den blå kalesjen jeg har nå, som er fra 2003. Og jeg har kviet meg litt for å titte nærmere på den originale kalesjen. Det eneste jeg egentlig visste var at den var knall oransje.

Jeg lurte først på om jeg skulle prøve å få vasket den, den var litt møkkete, støvete og med antydning til jordslag her og der, spesielt innvendig, og selvsagt noe falmet utvendig. Men jeg valgte å sette den på nå uten noe mer dilldall. Jeg skal tross alt bare bruke den nå om vinteren, og kanskje bytte den igjen før vinteren er over når den blå kalesjen er ferdig reparert. Men samtidig utelukker jeg ikke at jeg beholder den på hele vinteren, for å spare den blå. Så kan jeg sende den oransje på en skikkelig vask og rens når sommeren kommer, for å ha en ren og grei kalesje klar til neste vinter?

Slik så kalesjen ut når jeg pakket den ut for første gang.
Slik så kalesjen ut når jeg pakket den ut for første gang.
Båten er jo tross alt fra 70-tallet, og var det noe som var “in” da var det sofaer med forskjellige varianter av brunt og beige og gjerne litt oransje, og slikt sett er jo båten nå, med den oransje originalkalesjen og den brun/beige-rutete sofaen i kabinen, en skikkelig nostalgitrip! Men samtidig må jeg innrømme, uansett hvor original og nostalgisk den er, at jeg synes den er litt grell…Jeg foretrekker definitivt den blå!

Grunnen til at jeg har byttet kalesje nå er at den blå må repareres. Flere sømmer har gått opp og nå har også glidelåsen begynt å løsne.I tillegg mangler det noen tagger i en av glidelåsene, og det mangler sånn “trekker” på selve glideren flere steder. I tillegg bør den vaskes og impregneres. Så etter å ha funnet fram reservekalesjen og konstatert hvilken overrraskende god tilstand den var i, ble selve byttingen foretatt mens det var oppholdsvær.

Litt knoting, men det gikk greit å skifte kalesje.
Litt knoting, men det gikk greit å skifte kalesje.
La merke til at kalesjestengene var ganske møkkete flere steder. prøvde meg litt med Aceton for å se hvordan det gikk og kunne konstatere at det var effektivt. Da jeg skulle på jobb etter kalesjebyttet hadde jeg imidlertid ikke tid til å rense alle, men det skal jeg gjøre når den blå kalesjen skal på igjen. Er nok mange års møkk som må vekk!

Jeg benyttet også anledningen til å bøye tilbake en av stengene på siden, som jeg hadde klart å bøye en gang jeg mistet balansen i sommer på dollbordet og måtte gripe i det nærmeste jeg hadde… Det gikk bra med meg, men det gikk hardt utover kalesjestanga! 🙂

Og nå til dags lages ikke slike stenger lenger. De kommer visst i et helt annet materiale og ser annerledes ut. Så jeg skal beholde de originale stengene så lenge som mulig.

Mens jeg etterhvert fikk på plass kalesjen oppdaget jeg flere små fiffige detaljer som ikke var å finne på den blå kalesjen. Det gikk rett og slett på en par grep som var tatt som gjorde denne kalesjen adskillig mer tettere enn den som var på fra før. Når jeg en gang framover i tiden må bestille ny kalesje så skal jeg bruke denne som mal, slik at jeg får disse løsningene på den nye.

img_1366
Tilbake til 70-tallet…
Samtidig er nok den største forskjellen på den gamle og den nye kalesjen at det er kun ett vindu på den gamle, og det er aktervinduet. På den jeg har nå er det store sidevinduer bak, og jeg må si jeg foretrekker det!

Nå i høst- og vintersesongen er det jo ikke så mange andre båter utpå, så kanskje jeg som sagt beholder den på en stund, jeg må bare bli litt vant til den. Det er unektelig litt rart å se Bergtatt ligge der med oransje kalesje… 😀

På plass! Den blå kalesjen ligger i søppelsekken.
På plass! Den blå kalesjen ligger i søppelsekken.
Forøvrig mente havnesjefen at kalesjen min uansett var moden for å byttes ut snart, da han hørte at den var fra 2003. Men jeg er blitt litt usikker, jeg tror kanskje den er nyere enn som så, så jeg skal sjekke i papirene.

Uansett vil det nok koste noen båtlapper å få fikset den opp, bare vask og impregnering kommer på ca. 2.500 kroner, så kommer reparasjon av sømmer og nye glidelåser i tillegg.

Jeg må også nevne at jeg er litt fornøyd med at jeg klarte å bytte kalesje uten å knote for mye, og at jeg fikk rettet opp den bøyde kalesjestanga selv også! Småting, men for en skipper med tolv tommeltotter så gikk det overraskende bra! 🙂

Kan tenke meg at det er endel år siden Bergtatt har hatt originalkalesjen på!

Bergtatt i vinterdrakt! :-)
Bergtatt i vinterdrakt! 🙂