Vegvesenet anbefaler i sin innstilling at det bygges en bru over nordre del av Håøya, fra Digerud til Sundbyåsen. De hevder at de har gjort en «grundig vurdering av kostnader, nytte og virkninger for naturmiljø, kultur og landskap som samlet sett viser at bru er det beste alternativet, både for trafikanter og for samfunnsøkonomi».
Vegvesenets utredning viser at en løsning med bru over nordre Håøya vil gi mellom 6 og 7 kilometer kortere trasé enn dagens Oslofjord-forbindelse.
Men samtidig legger de seg i et klart mindretall av de som har sagt ja til dette vanviddet. Foreløpig er det bare Syklistenes landsforbund (!), Aksjon bedre vei, Norges Lastebileierforbund, NAF, Akershus fylkeskommune, Asker kommune og den vanstyrte Nesodden kommune (landets eneste kommune der Høyre, Frp og Ap samarbeider i Aps iver etter å få ordføreren til tross for at en rådgivende folkeavstemning valgte en helt annen ordfører, noe Ap etter valget selvsagt ga blaffen i!)
Disse er de som har sagt klart nei til vanviddet (foreløpig): Røyken kommune, Frogn kommune, Miljødirektoratet, Fylkesmannen i Oslo og Akershus, Fylkesmannen i Buskerud, Buskerud fylkeskommune, Hurum kommune, Vestby kommune, Oslo kommune, Drammen kommune, SABIMA, Oslofjorden friluftsråd, Naturvernforbundet, Opplysningsrådet for veitrafikk, Forening mot støy, Hovedorganisasjonen Virke, Nei til bro over Indre Oslofjord, Røyken Fjord og miljø, Frognmarkas venner, NHO, NHO Logistikk transport, Drammen Næringsforening, Oslo kommune Småbåtutvalget, LO, Konglig Norske båtforbund, Norsk ornitologisk forening, Frogn SV, Miløpartiet det Grønne, Asco, LUKS, Røyken Næringsråd, Åros jeger og fisk, Alliansen for bevaring av kystlandskapet H&S, Søndre Langåra Vel, Båtstø båtforening, Høvikvollen vel, Demmkilen vel, Tenk grønn bane, Drøbak kajakklubb, Digerud grendehus, Digerud beboere, Aspon vel, FAU Frydenlund skole, Båtstø kvinnelag, Blåhella kystsamling.
Som båteier og naturelsker er man nødt til å være imot dette forslaget, som kommer til å ødelegge vernede hekkeområder for fugl, ødelegge naturlandskapet, og ødelegge Oslofjorden som rekrasjonsområde for 1,2 millioner mennesker med 24.000 biler i døgnet som er beregnet å kjøre over brua. Alt det vi setter pris på som båtfolk vil bli ødelagt for at bilister og tungtrafikk skal ha noen få minutters kortere vei.
Statens Vegvesen har tidligere fått kraftig kritikk for sin konsekvensanalyse, og det er påpekt store mangler ved den. Men det affiserer tydeligvis ikke veipampene det minste!
I det politiske klimaet som er nå tviler jeg sterkt på at en bro vil bli aktuelt, men det opprører meg likevel at såpass store instanser som Vegvesenet farer fram med skylapper på denne måten!
I går skrev jeg på bloggen at jeg ikke ville tilkjennegi noen politiske standpunkter, nettopp fordi jeg som journalist skal være nøytral – men her gjør jeg et unntak, for denne idiotien kan jeg bare ikke sitte stille og se på. Så får jeg heller godta at jeg på jobben ikke kommer til å skrive om dette. Det lever jeg fint med!
Se denne videoen for å se hvilket vannvidd vi snakker om, og signér gjerne dette oppropet etterpå, for å være med på å si et rungende nei til vanviddet!