Sonderinger på Sørenga – del 2

I dette innlegget, som er en fortsettelse av det jeg skrev for halvannnen uke siden, har jeg egentlig beveget meg fra Sørenga og over til Bjørvika og Bispevika-området. Jeg har tatt en liten spasertur og knipset bilder av hvordan det ser ut der nå, og ser på hvordan det er tenkt å bli om noen år.

I det forrige innlegget gikk jeg rundt på Sørenga og fabulerte litt om hvordan det kan komme til å bli der når småbåthavna er ferdig bygd. Tidligere denne uken kom jeg også med nyheten om at byggingen er utsatt enda en gang…

I dette innlegget har jeg beveget meg stort sett bak Operaen, for her skal det jo skje endel ting som også kan være av interesse for oss som har båt. Jeg var jo innom hvordan det kan komme til å se ut rett bak Operaen og ved det nye Munch-museet. Der kommer jo elveløpet fra gamle Akerselva på en måte til å løpe ut, selv om vel mesteparten vil ligge under betong.

Men det er tegnet inn muligheter for å benytte båt også her, noe du blant annet ser på bildet til venstre, men bryggeplasser på begge sider. Utfordringen blir å komme seg inn i dette området, noe jeg også var innom i forrige innlegg. Årsaken til dette er jo den midlertidige gangveien som er anlagt fra Sukkerbiten og over til Sørenga, den ser ut til å bli permanent, og da blir adgangen fra sjøen med båt inn i disse områdene vanskeliggjort.

Men muligheten ligger å komme seg inn via Lohavn og gjennom en liten kanal nesten innerst ved Loenga. Det umuliggjør å komme seilende med seilbåt og andre høye båter, også fordi det er tegnet inn en god del gangbroer her og der.

Men fortsetter man innover den lille kanalen på tegningen over, så kan man faktisk komme seg nesten helt inn til spor 19 på Oslo S! På min lille befaring kunne jeg ikke se bunnen her, så det skal være godt nok til å kunne tøffe inn med småbåter, kajakker og slikt. Igjen vet jeg ikke om det er meningen eller om det blir lov, men muligheten til å for eksempel plukke opp rederinnen eller sette av noen av døtrene mine her når de kommer med tog eller skal dra avgårde med tog, er jo litt besnærende.

På bildet under står jeg på broen som går over fra enden av Operagata (der blant annet Deichmanske bibliotek bygges) på hjørnet av Operaen. Dere ser litt av Barcode og buss og biler som kjører opp Dronning Efuemias gate. På høyre side ser dere en brygge. Der kan man gå fra Operagate og bortover.

Så har jeg beveget meg ned på selve brygga ved å gå over broa og ned en trapp. Denne er åpen og tilgjengelig.

Når Munch-museet og boligkomplekset Munch brygge er ferdig, er det vel meningen at man gå sammenhengende derfra og innerst inn i kanalen. Da er man bare en trapp unna Spor 19 på Oslo S. På bildet under har jeg gått under broa der bussene og bilene kjører over på forrige bilde. Legg merke til benken du ser midt på bildet. Den og de andre benkene som ble satt opp der sommeren 2015 skapte nemlig litt furore. Benkene var nemlig utstyrt med 5-6 armlener slik at det var umulig å legge seg nedpå benken. Noe som vel var gjort for å hindre at det ble et sted hvor uteliggere og andre kunne slenge seg nedpå. Bjørvika Utvikling fjernet til slutt flere av armlenene…

Her har jeg gått til enden og snudd meg. Her står jeg i trappa som går opp til Trelastgata, som er den lille veistumpen mellom Oslo S og Barcode. Her skal det da være mulig, rent teoretisk, å tøffe inn og sette av passasjerene mine? Eller plukke dem opp? 🙂

Det siste området jeg skal nevne i denne sammenhengen har jeg ikke bilder av, da det var vanskelig for meg å bevege meg inn i området, og mesteparten uansett er avstengt nå siden det er en byggeplass. Men tegninger av hvordan det skal bli finnes jo på nettet. Det som jeg synes ser litt spennende ut er noe som er døpt for Bispekilen. Det ligger i Bispevika, som igjen ligger på den andre siden av Munch-Museet og Paulsenkaia (på den siden ligger det også en liten vannvei, men der ser det ikke ut til å være planlagt noe bryggelignende).

Området hvor jeg har beveget meg i dette innlegget er det lille elveløpet/kanalen mellom Operaen og Munch-museet som du ser på tegningen over. På den øverste kortsiden av Munch-Museet ser du en liten kanal som såvidt går opp til fortsettelsen av Operagata (som nå er avstengt der jeg tok det første bildet på denne siden). Men det vi nå skal se er området som du ser litt til høyre for museet, den lille kanalen kalles nemlig for Bispekilen, som du ser i all sin prakt på tegningen under.

Her er det tydeligvis tenkt at man kan legge til med en båt og spise på en kafé i nærheten. Det ser ganske idyllisk ut, vi får nå se om det blir slik i praksis! Og det er uansett mange år til mye av dette som du nå har fatt se, er ferdig bygd og klart til bruk, både på landjorda og sjøveien! Så vi får bare smøre oss med tålmodighet.

Jeg synes det er litt spennende å se hvordan det er meningen at det skal bli i dette området av byen etterhvert, og håper at også du som leser synes det er litt spennende. I neste uke kommer jeg til å gå den andre veien – i tid – og se litt på hvordan det så ut her for noen år siden…før utbyggingen startet. Håper det blir tatt imot godt av deg som leser!

Forøvrig, vil du lese litt mer om planene framover, er siden til Bjørvika Utvikling en god start! De følger meg til og med på Instagram! 😀

 

 

 

Related Images: