Sist helg tok jeg årets første fylletur. Og nei, jeg tømte ikke barskapet i kabinen, men fylte opp en slunken dieseltank! Og denne gangen på et nytt sted for anledningen.
Søndagen opprant med flott vær, men endel tåke på formiddagen. Kombinert med en skipper med utpreget B-menneske-gen, så ble det en sen utsjekking fra hjemmehavna også denne gangen! Hørt den før? Kanskje det ja… Klokka var blitt ti på halv fire på ettermiddagen før jeg endelig kom ut på tur.
Jeg hadde egentlig bare ett mål for denne turen (bortsett fra det sedvanlige kose-seg-på-sjøen-aspektet) og det var å få fylt opp en snart tom tank. Sist gang jeg tanket opp var i november i fjor, og nå var jeg nede i under en kvart tank, altså under 10 liter. Og da hadde jeg faktisk tømt den vanlige reservekanna på fem liter oppi tanken også. Akkurat det siste var hovedsaklig for å få litt sirkulasjon på dieselen, ikke fordi det var nødvendig, men fordi jeg ikke vil at dieselen i reservekanna skal bli for gammel.
Jeg hadde tre valg når det gjaldt steder å dra denne gangen. Oksenøya har jo vært favorittstedet de siste årene, ikke minst på grunn av at det har vært billigst i fjorden. I fjor tanket jeg et par ganger på Oppegård, men der er jeg avhengig av flo sjø for å kunne klare å komme meg opp av båten, og ikke minst ned i, siden brygga er så høy. Eller ha med meg mannskap som fikser den biten. Tidligere i år ble jeg også gjort oppmerksom på et tredje alternativ, nemlig Ullern båtforening i Bestumkilen. Isen har endelig gått der også, og siden jeg ikke har vært der før valgte jeg å ta turen innover Lysakerfjorden denne gangen.
Det var som sagt nydelig vær utpå denne søndagen, og jeg angret litt på at jeg ikke hadde stått opp tidligere, da kunne jeg tatt meg en dagstur til Håøya eller Oscarsborg, men så sent som det var nå var det ikke aktuelt. Jeg så litt flere båter utpå også, nå er det flere og flere som båter utpå etter vinteropplag. Påsken kommer jo sent i år, så det er nok mange som har benyttet sjansen til å ta ut båten før påske i år. Også denne gangen lot jeg varme/flytedressen ligge, og tøffet avgårde i genser og vest.
Da jeg nærmet meg Killingen valgte jeg å runde den på vestsiden og ikke kjøre inn gjennom båthavna – som det er mulig å gjøre – litt fordi jeg var usikker på om det var åpent der etter vintersesongen. Møtte en seilbåt og en cabincruiser på vei ut, med lykkelige båtfolk om bord som vinket lystig i vei da de passerte. Jeg har aldri kjørt inn i selve Bestumkilen før, jeg har bare rundet selve Killingen én gang, så nå var jeg på upløyd mark – selv om det kanskje ikke er et gangbart uttrykk i en båtblogg. 🙂
Jeg ser litt dårlig på avstand, så jeg tok fram kikkerten og speidet inn mot land på babord, der det skulle være dieselpumpe. Jeg så etterhvert et skilt med diesel og bukserte meg innover. Jeg var litt usikker ettersom jeg så på god avstand at her var det ikke noen flytebrygger, slik som på Oksenøya, og et øyeblikk fryktet jeg at jeg hadde tatt en bomtur. Men da jeg kom nærmere så jeg at selv om brygga var høyere enn jeg og protesen min liker, så var den mye lavere enn hos Oppegård båtforening, og jeg så at bryggekanten på østlig side innerst var et hakk lavere enn på yttersiden mot vest. Så jeg la til der og fortøyde. Jeg måtte krabbe litt for å komme meg opp, og tok krykka til hjelp, og kom greit opp på brygga.
Da måtte jeg jo se meg litt rundt i området og orientere meg. Så ut som det var et slags klubbhus litt lenger bort, men ikke noen kafé, kiosk eller noe slikt. Det var også en stor gul container like ved pumpa, som inneholdt lenser, oljeabsorberende midler, kost, spade og avfallssekker. Litt lengre bort så jeg en miljøstasjon der man sikkert kan kvitte seg med gamle batterier, gammel olje og slikt. Jeg regner med at det vel er for båtforeningens medlemmer.
Det var rent og pent på området, mens dieselpumpa viste 9,66 per liter – noe jeg ikke er udelt fornøyd med… Men siden det er Energi 1 som leverer diesel både her, på Oppegård og på Oksenøya, så regner jeg med at det er samme pris der. Jeg får vel være fornøyd med at den holder seg under 10 kroner, for koster båtdieselen tosifra blir jeg sur og gretten! Prisene forandrer seg uansett gjennom sesongen, og i fjor lå den på 8,77 på Oksenøya omtrent hele tiden. Jeg får håpe at den blir noen øre billigere etterhvert!
Fyllinga gikk greit, og jeg fylte opp hovedtanken og den lille reservekanna på fem liter. De to ekstra 20-literne fyller jeg stort sett bare opp når jeg skal på langtur til Sverige, der dieselen er enda dyrere.
Jeg kommer gjerne igjen her, selv om det for meg vel er omtrent det samme om jeg drar til Oppegård, Ullern eller Oksenøya – det blir omtrent samme avstand – men jeg foretrekker å legge til ved en flytebrygge, så da blir det vel flest anløp i Bærum også i år – så lenge prisene holder seg lave!
Da jeg dro ut fra Bestumkilen så jeg en litt større båt på avstand, som jeg regnet med tilhørte en bruker på båtforumet som jeg har hilst på en gang på Oscarsborg. Var klar over at han var på vei innover fjorden igjen, men var på såpass avstand at det ikke var noen vits i å vinke, og jeg var ikke helt sikker på hva slags båt han hadde heller.
Det var jo fortsatt nydelig vær, og jeg hadde absolutt ingen grunn til å dra hjemover, så jeg fortsatte ut Lysakerfjorden, passerte den lille, private øya Geitholmen og deretter mellom Vassholmene. Ved sistnevnte kunne jeg konstatere at den løse flytebrygga jeg har observert et par ganger nå var kommet «hjem» og festet ordentlig der den skulle være…
Turen deretter gikk forbi Bjørnen og inn i Middagsbukta. Passerte Nordre Langåra og valgte motstrebende å snu og kjøre tilbake på innsiden av Høyerholmen og deretter tilbake via Bjørnerenna igjen. Kjørte på innsiden av Indre Vassholmen og langet ut i retning Huk og Dyna fyr. Passerte fyret på innsiden og dro deretter rett over i retning Lindøya før jeg tok hjemveien via Heggholmen og over til Oksval.
På slutten, etter at sola hadde gått ned, var det begynt å bli litt kjølig, så jeg valgte å sette på kalesjetaket og fyre opp Webastoen litt på den siste delen av strekningen etter at jeg kom inn ved Lindøya.
Jeg endte opp med en tur på fire timer og 35 minutter, og det kan jeg vel ikke være noe annet enn veldig godt fornøyd med! Nå er målet å få pusset ned litt mer treverk i båten før jeg tar påskeferie – en ferie som i år ikke kommer til å bli tilbragt i båten – dessverre! Får ta det igjen til neste år…