Folk ser litt rart på meg når jeg begynner å snakke om båt og båtturer, og hever øyenbrynene ytterligere noen hakk når jeg forteller at jeg fremdeles – i desember -er ute på sjøen med båten. Men det spørs om de ikke hadde hevet øyenbrynene til faretruende høyt nivå hvis de hadde vært med på onsdagens båttur og sett hva jeg så ytterst i Bestumkilen innerst i Lysakerfjorden…
Jeg var jo ute på tur tirsdag, i noen få plussgrader og blå himmel og sol, så når jeg så at også onsdagen opprant med fint vær, om enn noen få grader kaldere, så var jeg ikke sen om å sette på en ny kanne kaffe og fylle termosen. Denne gangen spanderte jeg på meg en bollepose på Rimi før jeg dro ned til båthavna, omtrent én time tidligere enn gårsdagen.
Denne gangen hadde jeg tenkt å gjøre som jeg opprinnelig hadde planlagt da jeg skulle til Lindøya for å tanke, men fant ut at det ikke var noen fungerende pumper der, nemlig å dra over på Bærumssiden. Men ettersom jeg ikke behøvde å dra om Lindøya denne gangen, så tok jeg turen i omvendt rekkefølge av hva jeg opprinnelig hadde planlagt.
Jeg kjørte derfor båten via Nesoddtangen og med kurs mot Hamna og Geitholmen. Trodde været skulle være bra hele tiden, og det var det forsåvidt, men når jeg krysset over Oslofjorden la jeg merke til at bølgene, som jeg fikk inn fra siden, var ganske store, større enn jeg hadde trodd. Men de kom langsomt, så båten taklet dem greit.
Vel framme ved idylliske Geitholmen måtte jeg bite i meg trangen til å ta et lite strandhugg der, jeg begynner å få mer og mer lyst til å gå i land på slike små steder, men jeg er ikke sikker på om Geitholmen er privat eller ikke, så jeg sto over. Skjønt, om den er, så er det vel ikke så mye folk der i desember uansett…
Satte kursen langs Lysakerfjorden på Fornebusiden, og valgte å passere den røde staken ved Rolfsflua på innsiden, noe som vel er fyfy, men med en båt som bare stikker 85 centimeter dyp (i praksis beregner jeg 1 meter) og flo sjø i tillegg, så var det ingen fare ettersom kartet viste at dybden var mellom 2-4 og 5 meter, og jeg passerte nærmest staken der dybden var oppgitt til fem meter. Sakket på farten og kunne se havbunnen, og så at det var mer enn dypt nok.
Deretter fikk jeg Fornebu på babord side,med Telenor og Telenor Arena og en rekke andre bygg som jeg ikke aner hva eller hvem som holder til. Husker at jeg på jobboppdrag en gang på slutten av 90-tallet, må vel ha vært rundt 1997 eller 1998, tok fly fra Oslo fra Fornebu, men da jeg returnerte og landet en uke senere var det på Gardermoen. Etter det har jeg vært på en pressekonferanse om el-bilen Think i et eller annet lokale der ute, men det er det.
Knipset noen bilder selvsagt, og så et idyllisk hus med egen brygge da jeg nærmet meg Fornebukta. Deretter putret jeg innover Lysakerfjorden til selve Lysaker. Har lagt til et par ganger til brygga der med hurtigbåten mellom Nesodden og Lysaker, men ellers er jo dette et sted som jeg ikke frekventerer så ofte, for å si det slik.
Da jeg la kursen litt mot styrbord mot Bestumkilen, så jeg noen mennesker som holdt på med et eller annet på et svaberg. Måtte ta fram kikkerten for å forsikre meg om at jeg så riktig, og ja, det var faktisk en fem-seks personer som drevet og badet! Tok seg en dukkert! 4. desember!!! Og folk synes jeg er rar som putrer rundt i Oslofjorden med båt i desember???!!! I det minste BADER jeg ikke!!! Så da regner jeg dette som et bevis på at båtsesongen ikke er over! Klart jeg kan være ute i båten når folk bader! Hah! 😀
Tok noen bilder av nok et vakkert hus på Vækerøsiden, sikkert kontorer for et eller annet firma. Nærmet meg Bestumkilen nå og tok derettertil styrbord for å kikke litt på båthavna ved Killingen. Så på kartet det jeg trodde betød at det var en bro midtveis, og håpet at den var høy nok til at jeg kunne kjøre under, for da slapp jeg å snu og kjøre samme vei tilbake.
Jeg hadde rett, det var en gangbro som gikk over noen av flytebryggene, og den var mer enn høy nok til at jeg kunne passere under. Rett før brua lå en vassekte husbåt, altså et hus på en slags pram/lekter. Irriterte meg at jeg glemte å ta bilde av den, men jeg var så opptatt av å filme når jeg kjørte under gangbrua at jeg glemte det helt!
Så ut til å være en fin og trygg båthavn å ligge i. På vei ut passerte jeg også den rosa Moods of Norway-båten som brukte å ligge ytterst i båthavna ved Aker Brygge. Så at båten var til salgs på finn.no i sommer. Uten motor, og veldig, veldig rimelig, men kun til salgs for «den rette eier». Om det er noen som har kjøpt den eller om den bare er flyttet til Killingen for vinteren vet jeg ikke, men salgsannonsen finner jeg ikke på Finn lenger.
At Killingen er en lun båthavn fikk jeg kjenne med en gang jeg kom ut av havna og i Lysakerfjorden, for da kom bølgene mot meg med en gang. Måtte snu båten litt opp mot vinden da jeg passerte Huk og deretter Paradisbukta på babord. Så ingen på Huk, men det var noen folk i Paradisbukta – de badet ikke!
Det var såpass sjø når jeg kom ut av Lysakerfjorden og ut i Oslofjorden at jeg droppet tanken på å kjøre innover og sjekke ut Frognerkilen og den siden av innerste Oslofjord. Valgte å kjøre rett over fjorden og inn i Bunnefjorden og hjem til Oksval i tilfelle det skulle blåse ytterligere opp. I Bunnefjorden var det såpass behagelig at jeg stoppet båten litt og slappet av med kaffe og boller mens jeg duppet i bølgene. På den måten utsatte jeg også returen litt…
Klokket inn klokken 13.55 i båsen min, og hadde dermed vært ute i to og en halvtime denne onsdagen. Fornøyd med det! Selv om det var noe kjøligere denne dagen, tok jeg ikke på den ekstra genseren, klarte meg fint uten den og uten varmeapparatet, men så kom jeg også inn igjen i havna mens det fremdeles var lyst, nesten uvant for meg! 🙂
Flott tur hvor alt gikk fint, både å komme meg ut av båsen og inn i den igjen. Lite annen trafikk, bortsett fra Nesoddenferga og en lastebåt så jeg kun en fiskebåt som kom inn litt før meg til Oksval.
Nå som vi snart har kommet gjennom den første desemberuka tar jeg alle turer jeg får med det utgangspunktet at det er sesongens siste, og med dårlig vær og mye vind framover kan det godt hende at denne turen ble den siste. Men det vet jeg ikke ennå…
Flere bilder fra turen ser du her!