Av og til kan båtlivet være ganske så frustrerende. For meg kommer frustrasjonen stort sett når det har med motor, vedlikehold eller reparasjon å gjøre. Jeg har tross alt tolv tommeltotter. Og nå er det en gjenstridig bolt på girkassa som er kilden til frustrasjonen.
Det beste eksempelet på hvor dårlig jeg er til å gjøre praktiske ting i båten er det relativt mislykkede forsøket på å pusse opp treverket utendørs i fjor.
Jeg fikk dog til å pusse ned treverket etter mye om og men, men det skar seg helt når jeg tok fram pensel…så det endte opp med å se malt ut, ikke oljet og lakket… Så nå har jeg såvidt begynt å pusse ned treverket på nytt – det vil si at jeg har begynt med malingfjerner først. Og det ser ut til å funke brukbart. Den tar forhåpentligvis det meste, så pusser jeg ned resten i løpet av året. Nå vet jeg i det minste hvordan jeg IKKE skal gjøre det…det er jo alltids noe!
Må kjøpe meg ny slipemaskin først, for den jeg brukte i fjor ligger under båten. Under, ikke underst. Den mistet jeg nemlig i sjøen da jeg skulle rydde opp etter fjorårets arbeider…
Men så var det dette med girkassa da. Selv om jeg ikke visste oppned på en motor da jeg kjøpte båten i 2013, så har jeg lært meg litt. Jeg skifter oljefilter, dieselfilter, sinkanoder, luftfilter og impeller selv, samt olje på både motor og gir.
Oljen på motoren skal skiftes ved at jeg suger opp med pumpe gjennom samme sted som jeg måler nivået – ikke der jeg fyller på. Når det gjelder girkassa imidlertid, så skjer både påfyll og tømming via samme sted. Og som et ledd i forberedelsene til båtferien skulle jeg ta hele runden med vedlikehold – noe jeg egentlig skulle gjort for flere måneder siden – og alt gikk bra inntil jeg skulle skru løs bolten til girkassa.
For den står bom fast. Det gjør det ikke heller ikke lettere at det er trangt og vanskelig å komme til. Jeg har bedt om råd på båtforumet på baatplassen.no – og fått masse gode og velmenende råd – men ingenting har virket hittil.
Jeg ønsker ikke å bruke flere tusenlapper på en slagtrekker bare for å bruke den én gang, så akkurat nå tror jeg at jeg dropper å bytte den oljen og heller spør havnesjefen om råd – når han er tilbake fra ferie. Det er jo olje der så giret går neppe til helvete i løpet av den nærmeste måneden, for å si det slik…