100 motortimer i båten!

Iveren etter å bruke båten har ikke falt betraktelig etter innkjøp av ny båt. Etter fem uker i min eie har jeg nå logget 100 motortimer med båten. Da jeg overtok båten hadde motoren gått 635 timer siden den ble satt inn for over ti år siden…

Jeg har dermed brukt motoren mer i løpet av fem uker enn den gjennomsnittlig har blitt brukt per år siden motoren ble satt inn! Noe dyrt har det blitt dog, så jeg må “tråkke litt forsiktig på gassen” framover…

Jeg liker jo å dra på lange etapper, mens båten de siste årene antakelig mest har blitt brukt til mer kortere turer og overnattinger i nærområdet. Ut i fra kvitteringer om bord i “båtpermen” har jeg i alle fall notert meg at de tre eierne før han jeg kjøpte båten av har holdt til i Fredrikstad/Hvaler-området, der det er kort avstand til mye idyll!

Selgeren holdt til i Horten, også det med relativt korte avstander til mye fin skjærgård på begge sider av fjorden. Når jeg ligger med båten helt inne på Nesoddlandet/i Sandvika, så blir det noen motortimer bare for å komme meg ut av fjorden…

Tidlig på 90-tallet var båten registrert på en eier i Haugesund, det så jeg også av en kvittering om bord, og da jeg nylig var på båtferie til Sørlandet kom jeg i prat med en kar som tittet anerkjennende på båten og konstaterte at den var registrert i Rogaland. Det så han av registeringsnummeret…

Det er noe jeg aldri har tenkt over før, men det er tydeligvis slik at man på bokstavkoden i båtregistreringsnummeret kan se hvor i landet båten ble registrert først, akkurat som man kan på bilskilt. Siden jeg har navnet på den som da tydeligvis kan ha registrert båten i Småbåtregisteret for første gang, så er det fristende å kontakte ham for å høre om han var første eier eller ikke.

Det var enkelt å finne ut av hvem som hadde eide gamlebåten før meg. Første eier holdt til i Fredrikstad-området han også, og hadde båten i 29 år før han solgte den videre og den havnet på Slependen, der den var i ti år før den ble solgt til en i Oslo, som eide den i knappe sju måneder før han så solgte den til meg.

Dette kunne vært interessant å få kartlagt eierskapene til nybåten også.

Lunsj i båten

Forøvrig ble motortime nummer 100 logget på en fin dagstur til Hallangspollen, der jeg hentet rederinnen og fire venner av oss. Deretter dro vi en runde rundt Oscarsborg og Håøya før vi fortøyde i Tåjebukta og inntok medbragt lunsj.

Deretter tilbake til Hallangspollen for reker på hytta til et av venneparene, før jeg vendte baugen hjemover. En flott dag, som også ble tur nummer 20 med nybåten.

Fram til nå har jeg fått meg 34 båtturer, inkludert turene med gamlebåten, det er tre foran skjema sammenlignet med i fjor og seks foran skjema sammenlignet med 2017. Året før hadde jeg 31 turer på dette tidspunktet, mens i amputasjonsåret 2015 lå jeg – av naturlige grunner – på bare 16 turer på denne tiden. I 2014 dog, det første hele året med den forrige båten, hadde jeg faktisk kommet opp i hele 51 turer på dette tidspunktet! Tror ikke jeg slår den rekorden så lett! 

Jeg har også overnattet i båten 22 ganger i år – halvparten av dem i nye Bergtatt. Jeg kom opp i et stort antall overnattinger i den gamle båten i fjor, og med bedre sovekomfort i den nye båten så blir det nok mange overnattinger også i år.

Jeg må få lagt inn detaljene fra loggføringen min i et Excel-ark slik at jeg kan få laget noen morsomme søyler og diagrammer ut av dette! 😀

 

%d bloggere liker dette: