Søndag kom jeg meg endelig ut på fjorden igjen! Oppholdet mellom avslutningen av båtsesongen 2013 og starten på båtsesongen 2014 ble dermed seks dager…
Synes det var en passende pause jeg… 😀
Jeg var svært nær en tur på fredag også, som jeg allerede har skrevet om, men det skar seg med glans. Derfor var det deilig å oppdage at været søndag ble noe bedre enn meldt. Værmeldingene skifter forøvrig svært raskt nå, synes det er endringer for hver gang jeg sjekker Yr og Storm…
Det er vel forsåvidt typisk for årstiden også, at det er mer ustabilt vær til sjøs og at det raskt endrer seg, men søndag var jeg altså på plass i båten igjen litt over 12, og dro fornøyd ut av båthavna iført skipperlua som jeg fikk til bursdagen.
Det var oppholdsvær når jeg startet og litt bølger, men tror bølgene var mindre enn det som var meldt.
Var litt usikker på hvor jeg skulle dra denne gangen, hadde litt lyst å gå i land på Gressholmen, men hadde ikke bestemt meg for hva jeg skulle gjøre. Det eneste som jeg var sikker på var at jeg skulle starte med Lindøya og fylle litt på tanken, for med det milde været for tiden så kan det hende at det blir flere turer i januar…
Så lenge det ikke er is, er det håp!
Når jeg begynte å nærme meg sundet mellom Lindøya og Gressholmen begynte det plutselig å regne/sludde ganske mye. Det var meldt oppholdsvær fram til 15, så jeg sukket litt over disse meterologene, men da jeg kom fram til kaia på Lindøya, så hadde nedbøren gitt seg og sola tittet til og med litt optimistisk fram en kort periode.
Som vanlig når jeg IKKE har tilskuere i form av sightseeingbåter eller Ruters øybåt, så la jeg helt perfekt inn til brygga, trengte ikke engang båtshake! Men så var det jo relativt stille sjø også, og da har jeg små problemer med å klare det, det er når det er litt mye sjø og vanskelige strømforhold at jeg får problemer. Jeg lærer vel litt etterhvert…
Vel fortøyd satte jeg meg ned og tittet på skiskytterløpet på iPaden, men da Hagle Svendsen (eller hva han nå heter) skjøt seg bort og de andre norske ikke akkurat hadde ting på stell heller, så gikk jeg i land for å tanke. Og da startet problemene…
Det er slik at når du skal tanke må du først gå bort til kortautomaten og sette inn kortet, deretter velge pumpe og deretter gå til pumpa og slangen. Jeg valgte pumpe uten problemer og gikk bort til den valgte nærmeste pumpa for å ta slangen. Da oppdaget jeg at det var hengelås på pumpa, den var altså stengt!
Jaja, tilbake til kortautomaten, avbryte seansen og velge ny pumpe. Så langt alt vel. Men da jeg så gikk til den nye pumpa viste det seg at båten la akkurat litt for langt bort, slik at slangen ikke rakk fram. Sukk…
Så var det tilbake til kortautomaten og avbryte på nytt. Deretter bort til båten og forhale den litt bakover (altså flytte den nærmere pumpa ved å løsne på fortøyningene og dra den akter). Så tilbake til kortautomaten og ny prosess.
Denne gangen gikk det bedre! Fylte 17 liter, noe som egentlig var mer enn jeg hadde planlagt, men januar ser jo bra ut, og det er visst ingen ulempe å ha ganske mye diesel i tanken under vinteropplaget heller, har jeg lest, så da var det vel greit.
Fikk imidlertid en liten ubehagelig overraskelse da jeg sjekket beløpet. Jeg har hittil foretrukket Lindøya når jeg skal tanke, både fordi det er ganske nært båthavna der båten ligger, og at det har vært ganske så billig, 11.91 for literen de månedene jeg har frekventert stedet.
Men siden sist jeg fylte på Lindøya har det skjedd noen endringer. For det første har Statoil lagt ned sin marine virksomhet, altså alle sine pumper beregnet på båter, slik at det nå er eierne av marinaen på Lindøya som selv driver både pumper og kiosk (når den åpner til sommeren).
I tillegg har vi en finansminister fra Frp som liker å ØKE skatter og avgifter og som har lagt på dieselavgiften. Nå vet jeg ikke om akkurat det siste har trådt i kraft ennå, men uansett har altså dieselprisen steget fra 11,91 til 13,65 per liter!!!!
Nå blir det å sjekke ut Kongen og Kavringen for å se hvilke priser de har lagt seg på, men jeg synes dette var i overkant drøyt…
Jaja, med masse drivstoff på tanken begynte jeg på en liten øyslalåm. Først kjørte jeg til Gressholmen. Tenkte å legge til ved Gressholmen Kro og gå i land der for å gå litt rundt på øya og ta noen bilder før det ble for mørkt. Men da jeg kom inn til kaia der så jeg at nedgangen til flytebrygga var ødelagt, sikkert i det dårlige været som slo til et par ganger i desember.
Jeg foretrekker å legge til ved flytebrygger fordi det da er mye lettere for meg å komme meg ut og inn av båten. Dette fordi jeg har en ortose på venstre fot og derfor ikke beveger meg helt knirkefritt. Alternativet for meg da var å prøve å legge til jernbrygga ved siden av, men da hadde jeg måttet klatre opp og ned for å komme meg på land, og det er jeg ikke i stand til på grunn av ortosen. Derfor måtte jeg oppgi forsøket.
Nå kunne det nok hende at jeg fint ville kommet meg i land hvis jeg snudde og kjørte inn i sundet mellom Gressholmen og Lindøya, men jeg bestemte meg for å sjekke ut hvordan det var på Langøyene istedenfor.
Da jeg kom til Langøyene så jeg at det eneste alternativet syntes å være det stedet for Ruterbåten legger til, men da jeg kom nærmere inn der så jeg at også den kaia var svært høy for meg. Jeg ville kanskje ha klart det, men siden jeg var alene i båten tok jeg ikke sjansen.
Nå plukket jeg fram en av julegavene båten fikk på julaften, nemlig en 12 volts lader til iPhone og iPod/Pad og satte den i arbeid med å lade iPhonen. Gikk jo glimrende! Og tror heller ikke jeg taper noe på batterikapasitet ettersom jo batteriet blir ladet opp så lenge motoren går.
Så var det å runde Langøyene og prøve på den andre siden. Fikk da Husbergøya på babord, og der er det jo en fin flytebrygge, men der har jeg allerede vært, og det er ikke så mye mer å utforske der. Kom inn på andre siden av Langøyene, og da var det plutselig helt stille og speilblank sjø . Kom til bukta der jeg var og badet en gang på tidlig 90-tall. Eneste brygge jeg fant der var denne hybriden som jeg ikke er så glad i, samme type som er på Skjælholmene, ser nærmest ut som en mellomting mellom brygge og stupebrett. Må nok nærme meg denne med baugen, og den er kanskje mest beregnet på av- og pålessing, og igjen, på grunn av ortosen, ga jeg opp også den.
Til slutt kjørte jeg tilbake til Gressholmen og til «baksiden» av Heggholmen, for der ligger det et par fine hus, og jeg lurte på om det var noen brygge der, men fant heller ikke noe passende, så da fant jeg ut at det var på tide å avslutte rundturen. Hadde tenkt meg hjem i stua til den siste hoppukekvaliken, så da var det bare å snu nesa hjemover mot Oksval.
Sånn omtrent midtveis mot Oksval stoppet jeg båten og slo av motoren. Jeg synes nemlig det er så deilig å bare ligge å duppe litt uten å høre annet enn bølgeskvulp og klukking av sjø mot skrog. Hvilepulsen slår inn med en gang og det er bare så utrolig deilig å bare sitte der og nippe til kaffen og slappe av i noen minutter. Benyttet også anledningen til å ta en tørn med lensepumpa og tømme det lille som lå i kjølen.
Etter denne hvilepausen startet jeg motoren igjen og kjørte det siste lille strekket. Klokket inn i havna og båsen omtrent på minuttet tre timer etter at jeg dro. Utrolig hvor fort tiden gikk!
Da jeg var klar til å begynne å traske hjem begynte det å tromme noe voldsomt på taket, høljregn! Jeg fant ut at det var like greit å vente i båten til det kom en oppholdsperiode, og valgte å se på jentenes skyskytterkonkurranse. Det regnet like mye da den var ferdig, så det ble til at jeg så på hoppukekvaliken på iPaden om bord i båten også!
Da hoppkvaliken var ferdig begynte klokka å nærme seg sju, men da var også regnet slutt, termosen med kaffe tom, og iPaden nede i 8 prosent, så da tok jeg fatt på hjemturen!
Noen bilder fra turen ser dere her!